26 / 11 / 2024

Derince Limanı'nın devir işlemi gerçekleşti mi?

Derince Limanı'nın devir işlemi gerçekleşti mi?

Kent ve yurt genelinde büyük tartışmalara konu olan Derince Limanı’nın özelleştirme ihalesi geçtiğimiz yıl tamamlanmış, ihaleyi Safi Katı Yakıt firması 543 milyon dolara kazanmıştı. Safi Katı Yakıt limanı bugün devralacak.




Kentimizin en önemli kurumlarından olan Derince Limanı’yla ilgili özelleştirme kararı 2004 yılında verildi ancak 2011 yılına kadar somut bir adım atılamadı. 2011 yılında limanda yeniden yapılandırma süreci başladı ve liman içerisinde yer alan yolar ile rıhtım yenilendi. Altyapı sisteminin elden geçirildiği yeniden yapılandırma süreci sonrasında 2013 yılında Derince Limanı özelleştirme takvimine alındı.


İLK İHALE İPTAL EDİLDİ

2014 yılının ocak ayında ilk ihale gerçekleştirildi. Limanın 36 yıllığına işletme hakkının devredilmesi ile ilgili ihalede muhammen bedel 516 milyon dolar olarak belirlendi. İhaleye, Yılport Holding, The Peninsular and Oriental Steam Navigation Company, Safi Katı Yakıt A.Ş., Kumport Liman Hizmetleri, Cengiz İnşaat ve Ceynak Lojistik ve Ticaret A.Ş. olmak üzere altı katılımcı yazılı teklif vermişti.

 

3 FİRMA İHALEDEN ÇEKİLDİ

İhalenin elemesiz turunda oluşan en yüksek fiyat 180 milyon dolar seviyesindeydi. En yüksek 252 milyon dolar teklifin verildiği elemeli ilk turda Peninsular and Oriental Steam Navigation Company, 302 milyon dolar teklifin verildiği ikinci turda Ceynak ve en yüksek fiyat teklifinin açıklanmadığı üçüncü turda Yılport elendi. Eleme turlarının ardından açık artırmaya geçildi. Açık artırmanın başlangıç fiyatının 516 milyon dolar belirlenmesi üzerine artırmaya kalan 3 firma ihaleden çekildiklerini duyurdu. Bunun üzerine ihale iptal edildi.

 

YILDA BİN GEMİ YANAŞIYOR

Haziran ayında bir ihale daha gerçekleştirildi. Bu ihaleye Safi Katı Yakıt A.Ş., Yılport Holding ve Kumport Liman Hizmetleri katıldı. İhaleyi Safi Katı Yakıt 543 milyon dolar vererek kazandı. Safi Katı Yakıt ihaleyi kazandıktan sonra limanın özelleştirmesiyle ilgili işlemler başladı. Bakanlık yetkilileri işlemlerin 25 Şubat 2015’te (bugün) tamamlanacağını ve limanın Safi Katı Yakıt’a devredileceğini duyurdu. Bugün Safi Katı Yakıt firmasına devredilecek olan Derince Limanı 1904 yılında işletmeye açıldı. 422 bin 330 metrekare alan üzerinde 8 rıhtım ile hizmet veren limana her yıl binin üzerinde gemi yanaşıyor.

 

450 BİN METREKARE DOLGU

Derince Limanı’nın özelleştirme ihalesi kent yöneticilerinin daha önce yaptığı “Körfez’de yeni bir limana yer yok. 1 metreküp dolguya izin vermemiz mümkün değil” açıklamasını da çürütecek. Bugün gerçekleştirilecek devir işlemi sonrasında Safi Katı Yakıt, ihale şartnamesi gereği Gölcük yönüne doğru 450 metre, kıyıya paralel olarak da 1.000 metre olmak üzere toplam 450 bin metrekarelik bir alanda dolgu yapacak. Söz konusu dolgu işlemi için yaklaşık 5 milyon metreküp dolgu malzemesi kullanılacak. Dolgu işlemi sırasında yüz binlerce kamyon Derince Limanı ile kent genelinde yer alan taş ocakları arasında mekik dokuyacak.

 

Kim ne demişti?

GÖLCÜK’E YÜRÜYEREK GEÇECEĞİZ

haydar CHP Milletvekili Haydar Akar:

Derince Limanı'nın özelleştirme şartnamesine baktığınızda Gölcük yönüne, güneye 450 metre, kıyıya paralel bin metre daha dolgu yapılacağı, yani 450 bin metrekarelik daha, mevcut durumundan daha büyük bir dolgu yapılacağı ifade ediliyor. Kocaeli'de Körfez'e 5 milyon metreküp dolgu yapabilmek için yaklaşık 312 bin adet kamyonla, büyük treylerlerle dolgu yapılması gerekiyor arkadaşlar. 312 bin kamyonla dolgu yapılması gerekiyor. Bunları göz önünde bulundurmamız ve bu dolgulara, Kocaeli Körfezi'nin katledilmesine izin vermememiz gerekiyor. Bu dolgu yapılacak alan Kocaeli'nin en dar alanı, İzmit Körfezi'nin en dar alanı. Yani, yakında bu dolguları yaptıkça biz karşıdan karşıya, Körfez'den, Derince'den -İlyas Bey çok dikkatli dinliyor beni, Gölcük'e yürüyerek geçeceğiz. Artık denizimiz de kalmayacak, yürümeye başlayacağız ve yürüyerek geçeceğiz. Kocaeli dar yüz ölçüme sahip demiştik, 3.500 kilometrekare. Artık satacak toprak kalmadığı için denizi satmaya başladınız ve bakalım denizi de bitirdiğinizde ne satacaksınız çok merak ediyorum.

 

zeytin 49 YILLIĞINA KİRALANMALI

KSO Başkanı Ayhan Zeytinoğlu:

Limanı alacak olan firma, takribi 250- 300 milyon dolar yatırım yapılacak. Bu yatırımın yapılması halinde mevcut piyasa maliyetleri baz alınarak minimum 515 milyon dolar maksimum 786 milyon dolar oluyor.Bu sadece alt yapıya yapılacak yatırımların tutarı. Limandaki ekipmanlar bugün kullanılacak ekipmanlar değil. Bu nedenle üst yapı yatırımları da yapılmalıdır. Bu nedenle özelleştirme işletme hakkı 36 yıl değil 49 yıl olmalıdır.

 

 

aykurt VATAN SATILAMAZ

Liman-İş Şube Başkanı Bülent Aykurt:

TCDD Derince Limanı’nın 36 yıl süreyle 'işletme hakkının verilmesi' yöntemi ile özelleştirme ihalesine anlam veremiyoruz. Çoğu devlet limanının, özelleştirme adı altında bir şekilde sermayeye peşkeş çekildiği ortadadır. Devletin elinde sadece üç liman kalmıştır. Üç yanı denizlerle çevrili olmasıyla övündüğümüz ülkemizde, devlete ait limanın olmaması kadar saçma ve tehlikeli bir durum olabilir mi? Savaşların eksik olmadığı sınırlarımızda bu kararlara imza atan siyasiler ve yöneticiler, bunun doğuracağı tehlikeyi görmeyecek kadar gaflete nasıl düşmüş olabilirler. Limanlar, Ülkelerin güvenliği için en stratejik alanlardır. Limanları satmak, devleti satmakla eş anlamlıdır. Neoliberal politikaların baskısına dayanamayıp, serbest piyasa yalanına kanıp, hadi bazı limanları sattınız ama tüm limanları satmaya yeltenmek nedir? Limanlar vatandır, vatan satılamaz.

 

Manşet Kocaeli


Geri Dön