Bağdat Caddesi'ne rağbet azalmadı
Anadolu Yakasında yeni çekim merkezleri ortaya çıkıyor fakat Bağdat Caddesi'ne ilgi hiç azalmıyor.
Piyasadaki durgunluktan burası nasibini almadı
İstanbul'da yolu; İstiklal Caddesi ve Bağdat Caddesi ile Kadıköy-Altıyol, Nişantaşı, Beşiktaş Çarşısı, Bakırköy-İstanbul Caddesi, Eminönü gibi alışverişin kalbinin attığı merkezlere düşmeyen yoktur. Bunlardan Bağdat Caddesi, Anadolu yakasında en seçkin mağaza, kafe ve restoranlara ev sahipliği yapması ile sadece İstanbul'da değil, ülke çapında hatta dünyaca ünlü...
Rağbet kesinlikle azalmadı
Bağdat Caddesi üzerideki Century 21 TRio Gayrimenkul'ün brokeri Sezgi Coşkun, "Alışveriş merkezleri peşpeşe açılıyor, Anadolu yakasında yeni çekim merkezleri ortaya çıkıyor ama Bağdat Caddesi'ne ilgi hiç azalmıyor. Hatta burada emlak fiyatlarının gerilemediğini söyleyebilirim" diyor.
İstanbul'daki alışveriş merkezlerinin (AVM) sayısının 60'ı bulduğunu hatırlatan Sezgi Coşkun, "13 milyonu geçen nüfusuyla dünyanın en kalabalık 20 şehrinden biri olan İstanbul için bu sayı çok değil. Tartışılması gereken AVM'lerin çokluğu değil, birbirlerine olan yakınlığı. Aynı bölgede 4-5 tanesine birden rastlanıyor. Bu durum potansiyel müşterinin bölünmesine, AVM'lerin cirolarının etkilenmesine neden oluyor. AVM'lerin artması ile Bağdat Caddesi'nin eskisi gibi rağbet görmediği fikrine ise kesinlikle katılmıyorum" diye konuşuyor.
Bağdat Caddesi'ni ve Nişantaşı'nı alışveriş merkezleri ve diğer caddelerden ayıran önemli bir fark olduğuna dikkat çeken Sezgi Coşkun, "Caddede alışveriş yapmayı tercih eden müşteri profili belli. AVM'lerde ya da İstiklal Caddesi'ndeki müşteri çeşitliliğini burada göremezsiniz. Cadde müşterisi kalite, marka ve çeşit arar. Cadde bu beklentileri fazlasıyla karşılıyor. Türkiye'nin ve dünyanın birçok ünlü markasının Bağdat Caddesi'nde en az bir mağazası bulunuyor" ifadelerini kullandı.
Yer arayan çok marka var
Bağdat Caddesi'ne rağbetin azalmadığına örnek verirken, "Bu dünya markaları mevcut yerlerinden çıkıp şimdilerde olduğu gibi daha büyük yerlere geçiyor. Piyasadaki durgunluktan Bağdat Caddesi nasibini almadı. Özellikle cadde üzerindeki mağazalarda ve yeni yapıların fiyatlarında hiç gerileme olmadı. Zarar eden mağazalara gelince; evet kesinlikle caddeden kopamıyorlar. Küçülüyorlar ama caddeden vazgeçmiyorlar. Bağdat Caddesi'nde mağaza açmak isteyen çok müşterimiz var" diyor.
Bağdat Caddesi, bir mağaza için marka ve bilinirlik açısından önemli... Century 21 TRio Gayrimenkul brokeri Sezgi Coşkun, "Bağdat Caddesi'nin, değil 1-2 yıl içinde, hiçbir koşulda değerini ve rağbetini kaybedeceğini düşünmüyorum" diyor.
Bağdat Caddesi'nde hangi bölge değerli
Bağdat Caddesi'nde, Suadiye'den Şaşkınbakkal'ın bitimine kadar olan bölge çok değerli. Fiyatlar da azalmadığı gibi artış eğiliminde... Şaşkınbakkal'dan Göztepe'ye doğru ise yoğunluk biraz daha azalıyor. 100 metrekarelik bir mağazanın kirası, caddenin en işlek yerinde 30-50 bin dolar. Mağazaların konumu, cephesi fiyatlandırmada önemli bir etken. Sezgi Coşkun, "100 metrekare bir ofis ise 3 bin 500 ile 5 bin YTL civarında kiralanabilir. Caddedeki satılık mağazaların metrekare birim fiyatları en işlek yerde 20-40 bin doları bulabilir. Örnek vermem gerekirse Şaşkınbakkal'da 120 metrekare dükkan için 6 milyon dolar isteniyor. Suadiye'de 480 metrekare bir mağaza 6 milyon dolara satıldı" diyor.
Caddede sadece banka şubeleri devir parası ödemez ve istemez
Century 21 TRio Gayrimenkul brokeri Sezgi Coşkun, Bağdat Caddesi'nde yatırımlık diye tabir edilebilecek mağaza bulmanın zor olduğunu belirtiyor ve "Bağdat Caddesi, hava ve devir paralarıyla meşhur. Suadiye'de bir dükkan için 1 milyon dolar hava parası isteniyor. Uygun diye tabir ettiğimiz bedeller ise 100-300 bin YTL civarında. Bunun yanında Friday's 950 bin dolara, Carpe Diem 800 bin dolara devirli" diyor. Bağdat Caddesi'nde sadece banka şubelerinin devir parası ödemediğini ve istemediğini aktaran Sezgi Coşkun, "Devirsiz ya da hava parasız yer bulmak bugünlerde oldukça zor" ifadesini kullanıyor.
Cadde mağazacılığı önem kazanıyor
TURYAP Yönetim Kurulu üyesi Başak Soner, kurdukları Mağazalar Departmanı'nın, konusunda deneyimli gayrimenkul uzmanlarından oluştuğunu belirterek, "Bu departmanımızdan aldığımız yorumlar olumlu. Yaya sirkülasyonu olan her cadde ve bölge, ilgi alanımızda. Mağazalar Departmanı, Türkiye çapında 350'yi aşkın temsilciyle de koordineli çalışıyor ve yurt çapındaki hemen her bölgede hizmet veriyor. Ticari emlak ve mağazacılıkta güçlü olma iddiasındayız" diyor. Alışveriş merkezlerinin artık bir doygunluğa ulaştığını düşünen Başak Soner, şöyle devam etti: "Elbetteki alışveriş merkezlerinin özellikle kış mevsimindeki avantajları yadsınamaz ama cadde mağazacılığı perakende sektöründe başat olmayı sürdürecek. İyi bir marka olmanın ön koşulu şubeleşme. Gıda sektöründe de markalaşma hızı baş döndürücü. Mağazacılık kalitelileşmeyi, kalite profesyonel ve iyi hizmeti, iyi hizmet de markalaşmayı zorunlu kılıyor. Şubeleşme yoluna girmek, markanın güvenilirliğini devam ettirmeyi sağlıyor. Mal sahipleri artık inanılmaz bilinçlendi. Dükkanını sıradan bir işletmeye kiraya vermeyi, haklı olarak istemiyor. Hemen her mülk sahibi kurumsal kiracı adayı beklentisinde."
Ali Öztürk/Seri İlanlar