05 / 11 / 2024

Bartın'a yeni imar planları hazırlanıyor!

Bartın'a yeni imar planları hazırlanıyor!

Bartın'ın önümüzdeki yıllarda yeni imar planları ile içinde bulunduğu sıkışık inşaat alanından kurtulacağını ve yeni yerleşim yerlerine doğru bir kayma olacağını ifade edildi.




Bartın İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı Fatih Kanbur, Karadeniz bölgesinin inşaat konusunda coğrafi olarak zor şartlara sahip olduğundan yakındı. Bartın'ın önümüzdeki yıllarda yeni imar planları ile içinde bulunduğu sıkışık inşaat alanından kurtulacağını ve yeni yerleşim yerlerine doğru bir kayma olacağını ifade eden Kambur, Bartın'daki inşaat sektörünün yeni bir Bartın yaratacağını özellikle vurguladı. 


Yakında hızla büyüyeceğiz 

Belediyenin yeni imar planları ile kent yeni bir inşaat alanına kavuşacak ve yakın zamanda hızla büyümeye başlayacak. İşte bu noktada Bartın İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı Fatih Kanbur, yeni imar alanları ile daha sosyal yönleri gelişmiş binaların inşa edilmesinin mümkün olacağını savundu. Daha modern ve yüksek ve tüm ihtiyaçlara cevap veren yapıların yapılacağın ifade ederek sayılarla Bartın'da inşaat sektörü hakkında bilgiler veren Kanbur, şunları söyledi: "Bartın Belediyesi, Özel İdare, Amasra Belediyesi bütün ilçelerden ne kadar ruhsat kesilmiş ne kadar iskan almış bizi bilgilendirir. Biz de bunları Ankara'daki İnşaat Mühendisleri Odası Genel Merkezimizse göndeririz. 2014 yılında toplam 405 tane yapı ruhsatı kesilmiş Bartın Belediyesi'nde, 234 tane de yapı kullanma izni düzenlenmiş. 

Bartın'da bazı dönmeler oldu ki bir yılda 70 tane ruhsat kesildi. Şimdi bunu kıyasladığımız zaman Bartın'da gerçekten büyük bir inşaat potansiyeli var. Büyük bir inşaat faaliyeti var bunu görebiliyoruz. 2015 yılı Mayıs ayına kadar toplam 271 adet ruhsat kesilmiş 5 ayda. 2014 yılında 405 adet kesilmiş 5 ayda. 2015'de ise 271 adet kesilmiş. 2015 Mayıs ayına kadar daha verimliydi. Bu da inşaat sektörünün mayıs ayına kadar durmadığını gösteriyor. 


Seçim sonrası yavaşladı 

Ancak 7 Haziran seçimlerinden sonraki olaylara dayanarak söylüyorum bir yavaşlama var. Bunun sebebi banka faizlerinin artması, dolar ve avro yükseldi. Buna bağlı olarak da banka faizlerinin arttı. Banka faizlerinin 3-4 puan artması bile inşaat sektörüne darbe vurabiliyor. Bizim satışlarımızın yüzde 80 banka üzerinden ipotekli satışlardan gidiyor. Bartın'da Mayıs ayında 276 adet konut satışmış diğer illerle kıyaslarsak, Zonguldak'ta 582 adet, Karabük'te 501 adet bakıyoruz o zaman Bartın'da inşaat piyasası çok hareketli. Bartın'da fiyatlar yüksek değil Herkes Zonguldak'daki bile Karabük'teki bile Bartın'a müteahhitlik yapmaya geliyor. Ama bakıyoruz Zonguldak ve Karabük'te konut satışı çok fazla. Bu bizim abartmamız aslında... Bartın'da çok iş var. Zonguldak'ta, Karabük'te inşaat sektörü çok hızlı aslında biz Bartın'da yaşadığımız için bu bizim gözümüze çarpıyor. Sonra dışardan gelenlerde Bartın'da daire fiyatları çok yüksek, yok aslında öyle bir şey fiyatlar normal. 


Bartın dar alana sıkışmış 

Karadeniz bölgesinde inşaat açısından zor bir alan. İnsanlar hep Bartın'ın içine toplanmışız diyorlar. Bizim dışarıya açılma şansımız çok az. Bartın'ı  Ankara  ile Konya ile İç Anadolu'daki başka bir bölge ile kıyasladığımız zaman inşaat alanımız çok dar. Çünkü bizde parsel yok, orman alanımız çok ve yamaçtayız. Yamaç da orman alanı... Hazine alanında inşaat yapmak zor. Bir Konya ile Bartın'ı kıyaslamak doğru değil. Bartın'da inşaat alanı az. Mutlaka dışa yayılmak zorundayız. Belediye'nin bu konuda plan çalışmaları tamamlamak üzere. 1/500'lik planlar hazır. Bunlar 1/1000'lik planlara çevrilecek. Sanırım en kısa zamanda yapılacak. O zaman ne yapacağız biz? Amasra tarafına doğru taş köprü değimiz bölgeye kadar 1/5000'lik planlarımız var. Bartın Boğazı'na kadar olan bölgede 1/5000'lik planlarımız var. Zonguldak yolunda Bartın Üniversitesi'ne kadar olan alanda 1/5000'lik planlarımız var. Karabük yolunda sazlık köprüsü dediğimiz alana kadar 1/5000'lik planlarımız var. Sürekli gündeme gelen  TOKİ  Köprüsü ile Durnuk diye tarif edilen bu bölgede 1/5000'lik planlarımız var. Bu planlar hayata geçirildiği takdirde Bartın'da parsel sayısı artacak, inşaatlar kentin dışına yayılacak. Bartın'ın zemini alüvyonlu İnşaatlar daha lüks, otoparklı, çocuk bahçeli, sosyal alanlı olacak. Yeni yapılan binalarda otopark sorunu var diyorlar. Bartın içinde otopark yapacak bir yerimiz yok. Burada bir proje çizseniz otopark ücretini ödüyorsunuz. Bu bizimle ilgili bir durum değil, belediyenin bir kasası var orda saklanıyor diye biliyorum. Bartın şehir merkezinde otoparklı binalar yapmak mümkün değil. Bir de yeni inşaat alanları açılmadığı zaman otoparklı bina yapmak Bartın içinde çok zor. Bartın alüvyonlu bir zemin, aşağıdan drenaj yapmak istesen de drenajı kurtarmıyor. Su giderlerini kurtarmalısın ki aşağıya bodrum yapabilesin. Çok fazla yağmur yağdığı zaman özellikle Bartın ırmağı kenarlarında su geri tepiyor. Irmak kenarına inşaat izni yok Irmak kenarına inşaat yapamazsınız, doğal SİT alanı. Bartın ırmağı kenarında SİT alanının kapsadığı yer yer 25, yer yer de 40 metreye ulaşan bölgeler var. Buralarda inşaat yapamazsınız. Doğal SİT alanı olduğu için ruhsat kesilmiyor. Tekil olarak yapılmış binalar var. Onlar da 1999'dan önce yapılmış binalar. Yeni yapılan binalarda Bartın Irmağı kenarına inşaat izni yok. Devlet kamulaştırma bedelini öderse bu binaları yıkar. Adam önceden yapmıştır ruhsatını almıştır. Kamulaştırma bedelini devlet karşılar ve yıkar. Zaten bu binalar riskli binalar kategorisinde. İlerde eski binalar 'riskli bina' sayılıp yenilenecek. Eski bir binada 'deprem olur yıkılır mı' diye düşünmektense böyle, 'bu binayı yıkayım yeniden ruhsatımı alıp yenisini inşa edeyim' diye düşünüp öyle hareket etmek zorundasınız. Çünkü artık imar affı yok. Bu saatten sonra kimse imar affı diye bir şey düşünmesin. 3 metre kuralı yönetmelikte var Her ilin, her ilçenin, her beldenin bir imar planı vardır. Bartın'ın da bir imar planı var. Bu imar planlarında derki 'Ayrık nizam 4 kat'. Ayrık nizam dediğim çoğunlukla bahçeli binadır. Bazı bölgelerde 'bitişik nizam' B4 der. Bazı bölgelerde A2 'ikiz blok' der. Yani imar planları belediyeler tarafından hazırlanmıştır. Uygulamasını da onlar yapar. Bazı bölgelerde binalar yola tam sıfır olmuş, bazı bölgelerde yoldan 3 metre içeriye çekilmiştir. Bunlar imar planlan ile belirlenmiştir. İmar planı haricinde inşaat yapmak mümkün değil. Bu günkü şartlarda kaçak inşaat yapmak kişinin zararınadır. Bu gün öyle bir inşaata müsaade edilmiyor. Belediye'nin bir imar planı var. Burada demiş ki 'Ayrık nizam 3 kat, siz buraya yola yakın bir bina yaparsanız, binanız ruhsatsız olacak.' Ruhsatsız bina yapamazsınız, bir süre sonra Belediye ya da başka resmi kurumdan gelecekler bakacaklar. Binalar takip ediliyor, takip edilmeyen bina artık yok. İnşaat ruhsatı alınmadan yapılan bir inşaat bu gün artık ruhsatsız araç gibidir. Ruhsatsız binada elektrik ve suyunu açtıramazsın yaptığın yatırım tamamen boşa gitmiş olur. Şimdi bu adam yola sıfır yapmış diyorlar imar durumlarında öyle bir notlar var ki; mevcut olan binayı yıktığınız zaman aynı yerine yapma yetkisi de var. Eğer mevcut bina o şekilde ise yıktıktan sonra aynı yerine inşa edebiliyorsunuz. Eğer parseliniz küçük ise; Bartın'da çoğunlukla SİT alanları içinde uygulanır, adamın zaten parseli 120 metre kare, kenardanlar üç metre çektin, yoldan beş metre çektin bu sefer ne oluyor, bina sığmıyor. İmar plan yönetmeliğinde bu şekilde bina notları var. 'Sen eğer bu binayı yıktıysan aynı şekilde yerine yapabilirsin' diye. Vatandaşın öyle bir hakkı var. Ahşap binalar daha sağlıklı Gelelim Bartın mimarisinde ve şehir dokusunda önemli bir yere sahip olan ahşap evlere. Ahşap evlerin geçmişi bizim bu bölgede, Bartın-Safranbolu bölgesinde, 200-300 yıl öncesine dayanır. Neden bu bölgede ahşap ev yapılmış? 

Orman bölgesi olduğu için. Kastamonu'da orman bölgesi ama taş binalar daha çok yapılmış. Ahşap sağlamdır ama çok bakım isteyen bir malzeme, bu bölge çok rutubetli bir bölge olduğu için bakımı pahalıdır. Ama vatandaş isterse derse ahşap bina yapabilir. Elbette ahşap sağlıklıdır. Ahşap binalar depreme dayanıklıdır binada fazla yük yoktur. O yüzden ahşap binalar kolay kolay yıkılmaz. Ama bu gün 10 katlı bir binayı ahşap yapma şansımız yok. Yüksek binalar betonarme ve çelikten yapılacak. Teknolojiye uygun yapılan betonarme ve çelik binalar depreme dayanır. Yönetmeliklere uygun yapılan her bina depreme dayanır. Mevcut alanda çok katlı mümkün değil Bartın'da neden yüksek katlı binalara izin verilmiyor? Neden 3-4 katta kalıyoruz? Bartın'da 10 katlı bina elbette ki yapılabilir. Daha önce değindiğim gibi dışa açılmamız lazım. Yeni yerleşim yerleri yaparsak onların alt yapılarını 10 kata kadar yapmamız lazım. Şimdi Bartın'da şehir içinde 3 katlı yapılmış binalar var. Bunların alt yapılar da 3 katlı binalara göre yapılmış. Kanalizasyon, doğalgaz, Telekom, su şebekesi ona göre düşünülmüş ve yapılmış. Eğer 3 katlı binaları 6 kata çıkarsanız bu sefer alt yapı problemleri baş gösterir. Şehir merkezi korunması lazım yalnız Bartın da yeni açılacak bölgelerde 10 katlı binalar yapılabilir. 

12-13 katlı binalar yapılabilir. Bartın zemini bunu kaldırır, deprem yönetmeliklerine uygun, fore kazık sitemi ile yüksek binalar yapılabilir." 


Bartın Halk Gazetesi



Geri Dön