03 / 05 / 2024

Bodrum'da rekor 1.500 dolar harcayan Kazaklar'da, hedef yabancılara lüks ev satmak!

Bu yıl Bodrum'a 1.5 milyon turist beklediklerini söyleyen Mehmet Kocadon, Avrupa'daki krizin ziyaretçi profilini değiştirdiğini anlattı. Kocadon, “Kazakistan, Rusya ve İran'dan gelen turist sayısında büyük artış yaşandı. İskandinav ülkelerinden gelen turi

Bodrum’un daha da gözde olacağını, lüks konut yapıp yabancılara satmak istediklerini belirten Kocadon, “Bodrum’da 3 milyon euroya da ev var, 300 bin liraya da... Hedef 3 milyon euroluk evleri çoğaltmak. Bunları da yabancılara satalım” diye konuştu.   Bodrum Belediye Başkanı Mehmet Kocadon’la İstanbul’da buluştuk. Karlı bir günde Bodrum’u konuşmak ve hayal etmek ayrı bir keyifti. Mehmet Kocadon, hızlı konuşan, gülmeyi seven, heyecanlı biri. Doğma büyüme Bodrumlu. Demokrat Parti’den (DP) adaylığını koyduğunda, DP’nin Bodrum’da 700 oyu vardı. O bağımsız aday gibi çalıştı, Bodrumlular’ın desteğini alarak seçildi. Kocadon’un hedefi Bodrum’u yaz-kış yaşanır bir yer yapmak...     - Bodrum hızla büyüdü, gelişti. Eski Bodrum’u özleyenler de çok. Bodrum’un bu kadar büyümesi iyi mi, kötü mü   Bodrum Türkiye’nin markası oldu. Eskiden birinci derecede sürgün yeriydi, şimdi bir numaralı turizm markalarından Türkiye’nin. Benim düşünceme göre en gözde tatil yeri Bodrum. Bunun altında da önemli nedenler var. Doğası, koyları, güzellikleri... Bodrum halkı da paylaşımcı, sevecen, gelişime açık. Bodrum’un kaderi 1983 yılından sonra değişti. O yıllara kadar göç veren Bodrum, daha sonra atılım yaptı.   - Keşfedilmemişti, keşfedildi ve yapılaşma başladı... Dağ taş ev oldu bir yandan da...   Maalesef kötü atılımlar da oldu. Haklısınız. Toplu konutlar yapıldı. İlk zamanlarda biz Bodrumlular bunun farkında olamadık. Oteller de yapıldı. İyiler, güzeller de var, kötü ve çarpık olanlar da var. Bu konutlara daha sonra sınırlamalar geldi. 2 katı geçmeyen, 120 metrekarelik binalara izin verildi. Daha sonraları da toplu konutlara ‘dur’ denildi. 2000’li yıllardan beri çok katlı yerlere sıcak bakmıyoruz. Yatırımcının önünü kapatmıyoruz ama biz Antalya gibi olmak istemiyoruz.   - Antalya kötü örnek mi Oraya da çok turist geliyor, çok kaliteli oteller de oldu...   Antalya’da güzel oteller var ama şehirde hiçbir şey yok. Biz yaşayan bir şehir istiyoruz. Biz Bodrum’da herkesin zincirin halkası olmasını istiyoruz. Her şeyin 1.500- 3.000 kişilik oteller içinde dönmesine biz karşıyız. Bağcı da kazansın, dolmuş şoförü de. Biz otelleri değil, Bodrum’u pazarlıyoruz.   - Diğer yandan Bodrum’da da yeni oteller açılıyor...   Yeni markalara yeni yerler gösteriyoruz, onların önünü kesmeyiz Aman Grup’a ait 37 odalı bir otel oldu, Kempinski de geldi biliyorsunuz. Hilton, Mandarin ve Mövenpick de geldi... Çok cazip bir yer Bodrum...   Cazibesi yüksek bir dişi   - Bodrum’un özelliklerine bakınca daha iyi olması gerektiğini düşünüyor musunuz Bunun için ne yapıyorsunuz   Bodrum sevgim tartışılmaz. Kendimi Bodrum’da yaşadığım için şanslı hissediyorum. Bodrum cazibesi yüksek bir dişi. Hep çok çekici. Mıknatıs gibi de çekiyor...   - Bodrum’a eskiden yalnızca tatil amaçlı gelinirdi, artık öyle değil. Bodrum’a yerleşenler de çok oldu... Var mı bir veri elinizde   Bodrum artık yaz kış yaşayan bir yer. “Paran varsa İstanbul’da, keyfin varsa Bodrum’da yaşarsın” sloganını herhalde biliyorsunuz... Bunun altında yatan nedenler var. İnsanların en büyük ihtiyaçları hastane ve eğitimdi. Bir büyük devlet hastanemiz var, iki de özel hastanemiz var Bodrum’da. Bir büyük özel hastane grubu daha geliyor çok yakında. Devlet okulları dışında iki kolej açıldı. TED de temel attı. Bodrumlular da artık çok bilinçli, doğasını halk koruyor. Su sıkıntısı çözüldü... Katı Atık tesisi bitiyor yakında. Demokrasinin ve özgürlüğün yaşandığı bir yer Bodrum. Din, dil, ırk renk ayrımı yok Bodrum’da.   - Kış nüfusu ne kadar Ne kadarı sonradan yerleşenler   Yarımada nüfusu 130 bin. 130 binin 10 bini yabancılar, yurtdışından gelenler.   - Daha çok hangi ülkelerin vatandaşları tercih ediyor Bodrum’u   İngiliz, Alman, Rus çok. Uluslararası Barış Topluluğu diyorum ben Bodrum’a. Nüfusun 50 bini Bodrum’a büyüyenler, diğer kalanı sonradan yerleşenler.   - Yaz aylarında da nüfus katlanıyor.   1 milyon oluyor. Turizm bölgelerinin en büyük sorunu bu.  Ankara  ve İstanbul belediyeleri bizim gibi belediyelere vergi vermeli. Yazın onların yükünü hafifletiyoruz. Benim 130 bin nüfuslu görünen yarımadaya İller Bankası’ndan aldığım katkı belli...   - Peki nasıl yapıyorsunuz yenilikleri Büyük bir altyapı çalışmanız var...   7 milyon euroluk bir kredi bulduk. Avrupa Yatırım Bankası’ndan kredi aldık. 1 milyon eurosu hibe. Türkiye’de ilçe bazında bu krediyi kullanan, alabilen tek ilçeyiz. Biz göreve geldiğimizde yüzde 75 yeraltına su kaçağı vardı, şu anda yüzde 60. Bu bile büyük kazanç. Dünya standartı yüzde 15.   Oda fiyatlarımız arttı   - Yabancı turist sayısı ne kadar oldu geçen sene   Yabancı turist sayısı hep artıyor. Bu yıl Türkiye turizmi yüzde 9.6 büyüdü, Bodrum yüzde 11.7 büyüdü. Deniz yoluyla gelen turist sayısında yüzde 48’lik artış yaşandı.   - Avrupa’daki krize rağmen arttı gelenler. Peki hangi ülkelerden ziyaretçiler arttı   Tanıtım çalışmaları doğrultusunda birkaç ülkeye bağlı olmaktan kurtulduk, oda fiyatlarımız yüzde 10-20 arasında arttı.   - Mandarin Resort, Aman Resort... Yeni otelleriniz oldu. 3 marina var değil mi Bodrum’da, bu yeterli mi   Marinaya ihtiyaç var. Yeni bir marina yapılacak İçmeler bölgesinde. 800 kapasiteli bir yat limanı düşünüyoruz. Bizim için özellikle yatlarıyla gelen dünya ünlülerini misafir etmek de önemli. Bodrum limanına yerimiz olmadığı için onları merkeze sokamıyorduk, artık gelmeleri için elimizden geleni yapıyoruz. Havalimanımızın yeni terminali Mayıs’ta bitecek. Deniz müzesi harika oldu.1 milyon 350 bini buldu turist sayısı 2011’de.   - 2012 beklentiniz   1 milyon 500 bin turist bekliyoruz.   - Hangi ülkelerden diye sormuştum...   Çok değişti. Avrupa ağırlıklı turizm yaparken Türk Cumhuriyetleri’nden gelenler hızla arttı. Kazakistan, Rusya ve İran’dan gelen turist saysısında büyük artış yaşadık. İskandinav ülkelerinden gelen turist sayısı da yüzde 26 arttı. Avrupa’daki kriz bizi başka ülkelere yöneltti, bu da çok iyi oldu.   3 milyon euroya da ev var   - Bodrum’a gelenler kaç gün kalıyor   Bize gelenler 7 gün kalıyor.   - Ucuz turist tartışmaları var...   Biz o tartışmaların da dışındayız. Bodrum’da hayat var, geziyorlar, yiyip içiyorlar, her şey dahil siistemde otele gelip dışarı çıkmayanlar değil Bodrum’a gelenler. Geçen yıl en fazla parayı Kazaklar ve yat turizmiyle gelenler harcadı. Kazaklar ortalama 1.500 dolar harcadılar.   - Farklı ülkelerin de dikkatini çekmeyi başardı mı Bodrum Örneğin bu yıl İstanbul’a gelen Brezilyalı turist sayısında çok artış olmuş...   Finlandiya, Norveç ve Ruslar geliyor... Eskiden Almanlar, İngilizler derdik. Bu arada Fransızlar da arttı, yüzde 27’lik artış yaşadık, oradaki krize rağmen.   - Yeni otellere ihtiyaç var mı   Bodrum’un karada 80 bin, mavi turlarda 20 bin yatağı var. Butik otellere ihtiyacımız var. Yeni marinaya, kongre merkezine ihtiyacımız var. Büyük organizasyonlara ev sahipliği yapmak istiyoruz.   - Yabancılar için konut satışlarında en gözde yer Bodrum... Sizin bu konudaki öngörülerinizi merak ediyorum.   Çok gözde olacak Bodrum. 3 milyon euroya da ev var, 300 bin liraya da. Hedef 3 milyon euroluk evleri çoğaltmak. Bunları da yabancılara satalım. İmar planlarına uygun yapsınlar, aç gözlülük yapılmasın, doğaya zarar gelmesin, sonuçta doğa öcünü alıyor. Bu gerçeklerle çok daha iyi şeyler olacak.   İKİ KIZIMLA TELEFON ÇEKMEYEN BİR YERE GİTSEM SÜPER TATİL OLUR   - Siz nasıl tatil yaparsınız   İki kızımla telefonun çekemediği yere gitsem süper tatil olur ama bunu yapamam. Yine de çocuklarımla teknede tatili severim. Ben 17.30’dan sonra vatandaşım. Squash oynuyorum her gün. Her akşam da arkadaş grubumla buluşurum. Tatilim gülmektir... Heyecanı ve adrenalini severim. Hayatımda hep heyecan olmalı.    Türkbükü’nde iskelelerin yıkılması yanlış oldu   - Bodrum’un içinde farklı Bodrumlar var diyebilirim. Bu şu demek, çok sakin bir tatil de mümkün koylarında, çok eğlenmek de... Hangisi öne çıkıyor son zamanlarda. Türkbükü örneği gibi...   Türkbükü’nün belli bir müşteri kitlesi var. Orası iskelesi ve gürültüsüyle meşhur. Bunu da korumalı bence. İskeleleri ve eğlencesi için gidiliyor oraya. Biz vahşi gürültü demiyoruz, kontrollü müzik olmalı, bunu da korumalı. Nedense koruyamadı. İskelelerin yıkılması bence yanlış oldu. Gümüşlük, Yalıkavak, Vites, Ortakent, Yahşi var... Çok koy var. Kimse gürültüyü çekmek zorunda değil.   - Bodrum’da deniz de kirlendi...   Balık çiftlikleri kalktı. Çok uğraştık. Turizm yapılan bölgelerde bakanlıklar çok dikkatli olmalı. Kaz Dağlarında turizm yapalım diyorsunuz maden arama izni veriliyor. Bodrum’da da turizm diyoruz, balık çiftliklerine izin veriyorlar. Bu olmaz. Bakanlıklar bu konularda dikkatli olmalı. Bodrum’da günü kurtarma sevdası olmamalı. Doğasıyla yaşar burası. Bu güzelliklere zarar verilmemeli. Tarihi zenginliklerin üzerine gecekondular yapmış bir milletiz, değişmeliyiz. Çevre Bakanlığı, Kültür Bakanlığı birlikte çalışmalı.   - 7 katlı bina da yapıldı Bodrum’da daha çok yeni. Büyük tartışmalar çıktı. Ona nasıl izin verildi   Turizm Bakanlığı ruhsat vermiş ama Bakan görünce durduruldu bu bina. Yanlışları görmeden de doğrular bulunmuyor artık öğrendik, bundan sonra hata yapmayalım.   Ülke ekonomisine 2 milyar dolar katkımız var   - Muğla Büyükşehir olacak, o zaman ne yapacaksınız   Muğla’nın büyükşehir olmasına saygılıyım. Bodrum farklı bir yer. Tek başına vergileme sıralamasında 38’inci sırada. Bodrum’da 74 banka şubesi var, Muğla’da 14. Muğla’ya gelen 3 milyon turistin 1 milyon 300 bini Bodrum’a geliyor. 2 milyar dolar Türkiye ekonomisine katkı sağlıyor Bodrum. Burayı tanımayan bilmeyen seçilecek bir başkanın işi çok zor. Nasıl olacak bilmiyorum. Vatan/Elif Ergu