18 / 11 / 2024

Boğaz karayolu tünel geçişine tsunami ayarı verilecek!

Boğaz karayolu tünel geçişine tsunami ayarı verilecek!

Denizin altından günde 90 bin aracın kıtalar arası geçişini sağlayacak tünel projesinde, olası bir depremde oluşabilecek tsunaminin etkisini azaltmak için deniz duvarlarının yüksekliği artırılıyor




Cankurtaran sahili ile Haydarpaşa arasında yapılacak ve Kazlıçeşme- Göztepe arasındaki yolculuğu 15 dakikaya indirecek olan İstanbul Boğazı Karayolu Geçiş Projesi'nin olası bir depremde ve tsunamide zarar görmemesi için özel önlemler alınacak. Günde yaklaşık 90 bin aracın kullanacağı projeyi hayata geçiren Türk- Kore ortaklı Avrasya Tüneli İnşaat İşletme ve Yatırım (ATAşž) firması, geçmişten bu yana İstanbul'u etkileyen büyük depremleri mercek altına aldı. Ayrıca, Japonya Uluslararası İşbirliği Ajansı'nın (JICA) İstanbul için hazırladığı 7.5 ve 7.7 büyüklüğündeki olası deprem senaryoları incelendi. Ayrıca İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin hazırladığı ve İstanbul kıyılarında 5.5 metre yüksekliğinde dalga yüksekliğine neden olacak tsunami senaryosu da değerlendirildi.

ESNEYEN SEGMENTLER

Proje için hazırlanan sismik tasarım, bağımsız bir teknik danışman tarafından da incelendikten sonra tünelin kaya ve yumuşak zemin arasından geçtiği kenar bölümlerine esneyebilen segmentler eklenmesi öngörüldü. Olası bir depremde meydana gelebilecek sıvılaşmaya karşı, tünelin 60 metrelik deniz tabanından en az 25- 45 metre aşağıda yer alması planlandı. Ayrıca, olası deprem senaryoları için tsunami dalga yüksekliklerini ve olası sel baskını alanları hesaplanacak. Tsunami dalgalarının etkisini azaltmak ve tünel içine su girişini engellemek için yapılacak olan deniz duvarlarının yüksekliğinin arttırılması ve tünele yaklaşma yollarının yükseltilmesi gibi özel önlemler planlanıyor. Tünelin, tüm bu çalışmalar ışığında tsunami dalgalarına uygun standartta bir koruma sağlanacak şekilde tasarlanacağı belirtildi.

GÜNDE 90 BİN ARAç GEçECEK

Günde 90 bin aracın kullanacağı tünelin, kaya ve yumuşak zeminden geçen bölümlerine esneyebilen segmentler takılacak. Sıvılaşma ihtimaline karşı da tünelin 60 metrelik deniz tabanından en az 25-45 metre aşağıda yer alması planlandı.
Sabah/Hasan AY


Geri Dön