17 / 11 / 2024

Bülent Gürcan: AVM'lerle büyüyoruz!

Bülent Gürcan: AVM'lerle büyüyoruz!

Yerli ve yabancı elektronik market zincirleri beyaz eşya pazarından aldıkları payı beş yıl içinde üçe katlamak istiyor. şžirketler bunun için hem Anadolu'ya açılacak hem de bayilik verecek




Yerli ve yabancı elektronik market zincirleri beyaz eşya pazarından aldıkları payı beş yıl içinde üçe katlamak istiyor. şžirketler bunun için hem Anadolu'ya açılacak hem de bayilik verecek. Teknoloji ürünleri pazarından yüzde 19 pay alan elektronik marketler şimdi de gözünü en hızlı büyüyen alanlardan beyaz eşyaya dikti. Beyaz eşya satışlarından sadece yüzde 3 pay alan Türkiye"nin en büyük elektronik zincirleri beş yıl içinde bu oranı üçe katlayıp yüzde 10"un üzerine çıkarmak istiyor. Bunun için Anadolu"ya yayılmak isteyen şirketler beyaz eşya bayilerinin bir kısmını da bayi olarak transfer edip toplam pazardan daha çok pay alacak. Araştırma şirketi GfK"nın düzenlediği 3. Tüketici Teknolojisi Konferansı"na katılan Türkiye"nin en büyük elektronik market yöneticileri sektörün geleceğini konuştu. Bimeks, Darty, Electro World, MediaMarkt ve Teknosa"nın üst düzey yöneticileri, pazardan daha çok pay almak için beyaz eşyaya ağırlık vermek istediklerini açıkladı.

En çok telekom büyüdü

Türkiye"de 1994 yılında ilk cep telefonunun satışa çıkmasıyla hızla büyümeye başlayan tüketici teknolojisi ürünleri, 2000"lerdeki yerel mağazalardan sonra 2006"dan itibaren pazara giren uluslararası elektronik zincirlerle patlama yaptı. Bimeks, Teknosa, Teknolojix, Gold Bilgisayar gibi yerel elektronik marketlerden sonra potansiyeli gören Darty, Electro World, MediaMarkt, Saturn ve Best Buy gibi dünya devleri de pazardaki yerini aldı. Kriz döneminde yavaşlayan pazara rağmen 2008 yılına göre tüketici teknolojisi ürünleri pazarının büyüklüğü, 2010"da yüzde 7 artarak 10.1 milyon TL"ye çıktı. IT pazarı yüzde 12 daralırken tüketici elektroniği pazarı 2008-2010 arasında değişmedi. Beyaz eşya pazarı yüzde 10.3 büyürken telekom ve akıllı telefonlardaki artış ise yüzde 25"i buldu. Zaten teknoloji sektöründe toplam cirodan yüzde 19 pay alan elektronik marketler, beyaz eşyadaki ağırlığını artırmak için çalışmalara başladı. GfK"nın paneline katılan şirketlerin yöneticileri, beyaz eşyada yüzde 3 olan paylarının beş yıl içinde üç katına çıkması için hem bayilik vermeyi hem de Anadolu"ya yeni mağazalarla açılmayı planlıyor. Elektronik zincirlerin hedefi Avrupa"nın en büyük beş ülkesinde olduğu gibi beyaz eşyadan aldığı payı uzun vadede yüzde 30"ların da üzerine çıkarmak.

˜Beyaz eşyada rekabet çok zorlu olacak"

Electro World Genel Müdürü Bahadır Özbek: Toplam cirodan aldığımız pay yüzde 50"yi rahat bulur. Ama beyaz eşyada zorlu bir rekabet olacak. çok büyük yerli markaların sayısı binleri aşan güçlü beyaz eşya bayileri var. Önümüzdeki dönemde bu değişecek. En büyük gelişim artık beyaz eşyada ve tüketici elektroniğinde yaşanıyor. Bayilik konusunda öncelikli tercihimiz sektörün içinden gelen girişimciler. Bundan sonra pazara yeni markaların gelmeyeceğini tahmin ediyoruz. Pazar büyümeye yatkın olduğu için mevcut tüm şirketler uzun vadede yatırım yaptı.

˜şžimdiye kadar kolaya kaçıp telefon sattık"

Darty Türkiye Genel Müdürü Nedim Esgin: Beş yıl içinde teknoloji marketlerinin teknoloji ürünleri cirosundan aldığı pay yüzde 40-50"ye çıkar. Ama bu oranlardan sonra zorlanırız. Ankara"nın doğusuna yönelmemiz lazım. Doğu"da da güven unsuru var. Tüketiciler bildiği, güvendiği beyaz eşya bayilerine gidiyor. Beyaz eşyadan aldığımız pay beş yıl içinde üç kattan fazla artarak yüzde 10"u aşacak. şžimdiye kadar elektronik marketler olarak hep kolaya kaçtık. Daha çabuk satılan telefon ve televizyonlara yoğunlaştık. Ama bundan sonra büyük beyaz eşyada daha çok bulunacağız.

˜AVM"lerle büyüyoruz"

Teknosa Genel Müdür Yardımcısı Bülent Gürcan: Bilişim teknolojileri, telekom ve tüketici elektroniğinde elektronik zincirler olarak aldığımız pay yüzde 30"u buluyor. Son dönemde küçük ev aletleri ve beyaz eşyada da büyüyoruz. Bunun sebebi artan alışveriş merkezleri (AVM) sayısı. şžu an 253 olan tüm AVM"lerde neredeyse hepimiz varız. Buralarda bizler oldukça tüketiciler elektronik marketleri tercih edecek. 2013"e kadar yeni açılacak AVM"lerle birlikte şuan yüzde 19 olan teknoloji ürünlerindeki payımız yüzde 40"lara çıkacak.

˜Anadolu bizi bekliyor"

Media Markt Türkiye Genel Müdürü Nuri Topatan: İlk mağazamızı İstanbul"da 2007 yılında açtık. Daha sonra Anadolu"ya gittik. İlk dönemde Anadolu"da bizi tanımadılar ama yıllır geçtikçe daha çok güvenmeye başladılar. Orta ve uzun dönemde beyaz eşyada geleneksel bayilik sistemi gerileyecek. 5-10 yıl içinde zincir mağazalar Anadolu"da yayıldığı zaman payımız da artacak. şžimdilik zincirler Batı şehirlerinde. Ama Anadolu"da müşteriler bizi bekliyor. Biz 1979"dan beri büyük mağazalarla çalışıyoruz. En küçük mağazamızın büyüklüğü 2 bin 500 metrekare. Rakiplerimiz de artık büyük mağazalar açmaya başladı.

˜600 bayilik başvurusu geldi"

Bimeks Genel Müdürü Arif Bayraktar: Türiye"de büyük beyaz eşyada güçlü yerel markalar var. Onlar bizim gibi zincir mağazalara ters bakıp markalarını açmıyorlar. Biz bu yıl haziran ayından itibaren bayilik çalışmalarına başladık. 2008"den bu yana bize 600"e yakın bayilik başvurusu oldu ama hazır olmadığımız için geri çevirdik. çünkü sektörde en büyük sıkıntı stok yönetimi. Bu süreci iyi yönetmek için çok çalıştık. şžimdi her büyüklükte mağaza açacak haldeyiz. İnanılmaz talep var ve gelecek yıl patlayacak. Başvuranlar arasında eski bayiler de var.
Radikal/İLKER PEHLİVAN


Geri Dön