Çanakkale köprü güzergâhı Sütlüce-Şekerkaya oldu
Çanakkale Boğazı'na yapılacak köprü için belirlenen "Sarıçay-Kilitbahir" güzergahı, tarihi yarımadayı korumak için değiştirildi
Çanakkale Boğazı'na yapılacak köprü için belirlenen tartışmalı Sarıçay-Kilitbahir güzergâhı, tarihi Gelibolu Yarımadası'na zarar vereceği endişesiyle değiştirildi. Yeni güzergah, Sütlüce-Şekerkaya oldu
Çanakkale Boğazı'na yapılacak köprü için belirlenen "Sarıçay-Kilitbahir" güzergahı, tarihi yarımadayı korumak için değiştirildi. SABAH'ın ulaştığı yeni güzergâh, tarihi yarımadaya girmeden Sütlüce Şekerkaya Mevkisi olacak. Karayolları Genel Müdürlüğü, Çanakkale Köprüsü için Avrupa yakasında Kilitbahir, Anadolu yakasında Sarıçay'ı belirlemişti. 1915 yılında Türk ordusunun destanlar yazdığı tarihi Gelibolu Yarımadası'nın ortasından geçen bu güzergâha, başta Çanakkaleliler olmak üzere Türkiye'nin dört bir yanından tepki geldi. Tepkilerin haklı olduğunu düşünen Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, "Çanakkale Türkiye için çok özel bir yer. Çanakkalelilerin ve Türkiye'nin hassasiyeti var. Bu hassasiyeti ben de görüyorum. Tarihi dokunun zarar görmemesi için güzergâhı tekrar gözden geçiriyoruz. Ayrıca bölgenin neredeyse yarısı, SİT alanı. Çalışma başlattık, bazı değişiklikler olabilir" demişti. Bakan Yıldırım'ın, Karayolları Genel Müdürlüğü'ne "Yeni bir güzergâh belirleyin" talimatı üzerine yapılan çalışmalar tamamlandı. Yeni güzergah Gelibolu Yarımadası'na girmeden Avrupa Yakasında Gelibolu ilçesinin 7.5 kilometre güneyindeki Sütlüce köyü ile, Anadolu Yakasındaki Lapseki ilçesinin 2.5 kilometre güneyindeki Şekerkaya Mevkisi arasına yapılacak. Güzergahın değişmesi ile köprünün boyu da uzadı. Sarıçay- Kilitbahir arasındaki eski güzergahta 1400 metre olan iki ayak arasındaki uzunluk, Sütlüce-Şekerkaya arasındaki yeni güzergahta 1600 metre olacak. Dünyanın en uzun 4'üncü asma köprüsü olacak yeni köprünün direklerden sonraki bölümleriyle birlikte toplam uzunluğu 2 bin 800 metre olacak.
5 milyar dolarlık projenin en önemli ayağı
Üç gidiş üç geliş olmak üzere toplam altı şerit olarak inşa edilecek köprü, Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyol Projesi'nin en önemli parçalarından birini oluşturuyor. Maliyeti yaklaşık 5 milyar dolar olarak tespit edilen Otoyol projesi içinde yer alacak Çanakkale Köprüsü'nün maliyetinin 1 milyar dolar civarında olması bekleniyor. Karayolu araçlarının geçeceği köprü için Ulaştırma Bakanlığı, köprüden demiryolu araçlarının geçebileceği alternatif bir proje daha hazırlattı. Köprüden proje geçip geçmemesiyle ilgili karar ise ihale aşamasında verilecek.
Sabah/Hamdi Ateş
Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler
Tarihî yarımadaya zarar vermemek için Çanakkale Köprüsü'nün güzergâhı değiştirildi
Osmanlı İmparatorluğu'nun dünyaya meydan okuduğu tarihî yarımadanın korunması amacıyla Çanakkale Boğazı'na yapılacak köprünün güzergâhı kuzeye kaydırıldı. Daha önce tespit edilen 'Sarıçay-Kilitbahir' güzergahı, Gelibolu Yarımadası'nın ortasından geçiyordu. Köprünün 'Sütlüce-Şekerkaya'ya alınmasıyla boyu da 200 metre uzayarak 1.600 metreye çıktı.
Çanakkale Boğazı'na yapılacak köprü için belirlenen 'Sarıçay-Kilitbahir' güzergahı, 'Sütlüce-Şekerkaya (Lapseki)' olarak değiştirildi. Çanakkale savaşlarının meydana geldiği tarihi yarımadayı korumayı amaçlayan bu karar, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın talebi üzerine alındı. Zira köprü için daha önce belirlenen Kilitbahir (Avrupa Yakası)-Sarıçay (Anadolu Yakası) güzergahı, 1915 yılında Türk ordusunun dünyaya meydan okuduğu Gelibolu Yarımadası'nın tam ortasından geçiyordu.
Güzergahın değişmesi, köprünün boyunu 200 metre daha uzattı. Daha önce Sarıçay-Kilitbahir güzergahına yapılması beklenen köprünün uzunluğu 1.400 metre iken, yenisi 1.600 metre olacak. Böylece, Çanakkale'ye yapılacak köprü, dünyanın en uzun 4'üncü asma köprüsü olacak. Köprünün direklerden sonraki bölümleriyle birlikte toplam uzunluğu 2 bin 800 metreye ulaşacak. Bağlantı yollarının da eklenmesiyle köprü projesinin toplam uzunluğu 3 bin 860 metreye çıkacak. 3 gidiş 3 geliş olmak üzere toplam 6 şerit olarak inşa edilecek köprü, Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyol Projesi'nin en önemli parçasını oluşturuyor. Maliyeti yaklaşık 5 milyar dolar olarak tespit edilen otoyol projesi içinde yer alacak Çanakkale Köprüsü'nün maliyetinin 1 milyar dolar civarında olması bekleniyor. Karayolu araçlarının geçeceği köprü için Ulaştırma Bakanlığı, köprüden demiryolu araçlarının geçebileceği alternatif bir proje daha hazırlattı. Bu konudaki nihai karar ise ihale aşamasında verilecek.
Çanakkale Köprüsü, Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu Projesi'yle birlikte yap-işlet-devret modeliyle ihale edilecek. Otoyol, TEM Otoyolu Kınalı Kavşağı'ndan başlayarak Tekirdağ'dan geçip Çanakkale'nin Gelibolu ilçesinin 7,5 kilometre güneyindeki Sütlüce köyünden Çanakkale Boğazı'na ulaşacak. Avrupa yakasında Sütlüce'den başlayacak köprü, Asya yakasında Çanakkale'nin Lapseki ilçesinin 2,5 kilometre güneyindeki Şekerkaya mevkiinden Anadolu'ya geçecek. Köprünün güzergahının değişmesiyle Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyol Projesi'nin Çanakkale-Balıkesir bölümünün yeri de yeniden belirlendi. Daha önce Çanakkale şehir merkezinden geçmesi planlanan otoyol, şehre girmeden Lapseki-Çan-Yenice-İvrindi güzergahını izleyerek Balıkesir'in güneyinden İstanbul-İzmir otoyoluna bağlanacak.
İstanbul'un trafik problemine çözümün de parçası olan Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu Projesi, Avrupa'dan gelerek Ege ve Akdeniz'e gidecek trafiğin Çanakkale üzerinden geçmesini sağlayacak.
Zaman/Selim Kuvel