Çandarlı Limanı için dev firmalar yarışıyor!
Altyapısının kamu tarafından yüzde 90 bitirildiği Kuzey Ege Çandarlı Limanı'nın YİD modeliyle yapımı ve 41 yıl işletilmesi ihalesinde Türkiye'nin en büyük grupları teklif verdi. 75 ve üzeri puan alan şirketler 2014'teki ihaleye girecek
Yapımı tamamlandığında dünyanın en büyük 10 limanı arasına girecek olan Kuzey Ege Çandarlı Limanı için zarflar bugün açılıyor. Altyapısının kamu tarafından yüzde 90 oranında tamamlandığı limanın yap-işlet-devret (YİD) modeliyle yapımı ve 41 yıl işletilmesi ihalesi için Türkiye'nin en büyük grupları teklif verdi. Sabancı Holding, Arkas Holding, Limak Holding, MNG Grubu, Yıldırım Holding ve Akfen Holding limanı yapıp işletmek için ihale dosyası aldı. Sunulan dosyaların puanlama sistemi ile değerlendirileceği ihalede açık artırmanın 2014 yılı içinde yapılması bekleniyor. Kuzey Ege Çandarlı Limanı'na ilk geminin 2015 yılında yanaşması planlanırken, liman ilk etapta 4 milyon TEU büyüklüğünde, yani Alsancak Limanı'nın 4 katı büyüklüğünde olacak ve 6 gemi aynı anda yanaşacak. Limanın nihai kapasitesi ise 12 milyon TEU olacak.
"2023 hedefi için önemli"
Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Başkanı Yusuf Öztürk, Kuzey Ege Çandarlı Limanı ihalesine Türkiye'nin 6 büyük kuruluşunun teklif vermesinin kendilerini mutlu ettiğini söyledi. Öztürk, "Hepsi Türkiye'nin en büyük firmaları. Büyüklerin ihaleye ilgi göstermesi bu projenin ne kadar doğru bir proje olduğunu ortaya koyuyor. 2023 hedeflerine ulaşmamızda Kuzey Ege Limanı çok önemli bir yer teşkil edecek. Bu liman ilk etapta yıllık 4 milyon TEU kapasitesinde olacak. 3 fazdan oluşacak. Toplam kapasitesi 12 milyon TEU'ya ulaşıp dünyanın 10'uncu büyük limanından biri olacak. Karadeniz'de Filyos bağlantısının da yapılması ile beraber Doğu Akdeniz ve Karadeniz'i bir Türk gölü haline dönüştürecek bir projeden bahsediyoruz" dedi. Halihazırda Türkiye'deki tüm konteyner elleçleme kapasitesinin 7.2 milyon TEU olduğunu, Ege'nin elleçleme kapasitesinin de 1.2 milyon TEU'ya ulaştığını kaydeden Öztürk, yapımı devam eden Petkim Limanı ve diğer limanlarla beraber arzın fazla gözükse bile Türkiye'nin 500 milyar dolarlık ihracat hedefleri kapsamında tüm limanlarının kullanılacağını söyledi. Öztürk, ihaleyi kazanacak şirkete oda olarak destek vereceklerini açıkladı. Öztürk, "İhaleye teklif verenlerin hepsi Türk firması. Bölgemizden birilerinin almış olması sevindirir ama hepsi Türk. Bu proje dünyanın 10. büyük limanı haline dönüşeceği için o niteliklerde bir limanı yapacak grubun alması hepimizin arzusu" diye konuştu.
Puanlama sistemi nedir?
İhaleye verilecek tekliflerin puanlama sistemine göre değerlendirmeye alınacağını ifade eden Yusuf Öztürk, en yüksek puanı alan firmanın ihaleyi kazanacağını söyledi. Öztürk, "Puanların yüzde 50'si teknik değerlendirmeden, yüzde 35'i mali yapıdan, yüzde 15'i sunulan projenin özelliklerinden verilecek. 75 ve üzeri puan alan firmalar daha sonra belirlenecek bir tarihte açık artırmaya dahil edilecek. Açık artırmanın 2014 yılı içinde yapılmasını bekliyoruz" diye konuştu.
Rakamlarla liman
* Dalgakıran uzunluğu 1800 metre olacak.
* Altyapı yüzde 90 tamamlandı.
* Limanın ilk kapasitesi 4 milyon TEU.
* Nihai kapasite 12 milyon TEU.
* Limana aynı anda 300 metrelik 6 gemi yanaşabilecek.
* Arka alanda 800 bin metrekare depolama sahası olacak.
* Liman Türkiye'nin yük elleçleme kapasitesini yüzde 70 artıracak.
* Kuzey Ege Çandarlı, dünyanın 10 büyük limanı arasına girecek.
Limana talip olan devler
* Sabancı Holding; Banka, enerji, çimento, sanayi grubu başta olmak üzere pek çok alanda faaliyet gösteren Türkiye'nin dev kuruluşu, limancılığa girmek için bir süredir çalışıyordu. Sabancı ailesinden bazı üyeler gemi inşa ve armatörlük alanında faaliyet gösteriyor.
* Limak Holding; Başta inşaat ve enerji olmak üzere dev projeleri üstlenen Limak, aynı zamanda Kolin ve Cengiz İnşaat ile beraber Çandarlı Limanı'nın altyapısını da üstlendi. Limak, İskenderun Limanı'nı işletiyor.
* Arkas Holding: İzmir'in devi Arkas Holding, liman işletmeciliğinden armatörlüğe kadar denizciliğin her alanında faaliyet gösteriyor. MSC'nin de aralarında olduğu dünya armatör devlerinin temsilciliğini yapan Arkas, Marmara'da Marport ve Autoport'u işletiyor.
* Yıldırım Holding;: Dünyanın en önemli konteyner hatlarından biri olan CMA'nın ortağı. Gemi inşa sanayinde faaliyetinin yanı sıra Yılport Limanı'nı işletiyor.
* Akfen Holding: TAV'ın ortağı olarak Türkiye'de ve dünyada çok sayıda havalimanını işleten Akfen Holding, özelleştirmeden aldığı Mersin Limanı'nı kısa sürede büyütmeyi başardı.
* MNG Holding: İstanbul üçüncü havalimanı ihalesini kazanan konsorsiyumda yer alan MNG, taşımacılık ve lojistikte önemli projeleri yürütüyor.
Yeni Asır