ÇED yönetmeliğinde değişiklik yaptı!
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Danıştay’ın iptal kararının ardından Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) yönetmeliğinde değişiklik yaptı. ÇED raporundaki taahhüdü yerine getiremeyen bir fabrikaya 3 ay değil 1 yıl süre tanındı.
Bakanlığın değiştirdiği yeni yönetmeliğe göre artık, ÇED raporundaki taahhüdü yerine getiremeyen bir fabrikaya 3 ay değil 1 yıl süre tanındı.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Danıştay’ın iptal kararının ardından Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) yönetmeliğinde değişiklik yaptı. Ancak yapılan değişiklikler tartışma yarattı. Değişiklik ile ÇED Raporu’ndaki taahhütlere uymayan proje sahiplerine 1 yıl süre tanındı. “Yargı kararının arkasından dolanıldığına” dikkat çeken Çevre Mühendisleri Odası (ÇMO), ÇED raporunda bacasına arıtma filtresi takacağını taahhüt eden fabrikanın eğer bunu yapmazsa 1 yıl daha çevreyi kirleteceğine dikkat çekti.
Değişiklikleri inceleyen ÇMO Çevre Sorunları Araştırma Merkezi Başkanı Baran Bozoğlu, “Bakanlık top çevirmiş” dedi. Bazı kelime değişiklikleri ile Danıştay kararı öncesindeki duruma dönüldüğüne dikkat çeken Bozoğlu, “yamalı bohça” haline gelen yönetmeliğin “kamu yararı, doğayı koruma” anlayışıyla yeniden yazılması gerektiğini belirterek Bozoğlu, “Biz dava açmaktan yorulduk” dedi.
Bakanlığın dün yaptığı yönetmelik değişikliği ile süreyi bir yıla çekmesiyle Danıştay kararı öncesinden de daha geriye gidilmiş oldu. Örneğin bir fabrika ÇED raporunda bacaya filtre koyarak arıtma yapacağı ya da dereye verdiği suyu arıtarak vereceğini taahhüt etti. Ancak bunu yerine getirmedi. Eskiden fabrikaya taahhüde uyması için 3 ay süre verilirken, şimdi 1 yıl süre verilecek. Böylece 3 aylık süre 1 yıla çıkarılmış oldu. Yani fabrika 1 yıl süreyle çevreyi kirletmeye devam edecek. Ondan sonra faaliyeti durdurulacak.
Baran Bozoğlu bu değişikliğe ilişkin olarak, “Doğru bir yaklaşım değil. Kabul edilebilir değil. 3 aylık süre 1 yıla çıkarılıyor. Çevreyi koruma kaygısından ziyade çevreyi kirletenlere hak tanıma kaygısı var” görüşünü dile getirdi.
Mustafa ÇAKIR/Cumhuriyet
Haber BirGün Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı;
Danıştay’ın iki defa yürütmesini durdurduğu maddeleri Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından yeniden ÇED Yönetmeliği’ne eklendi.
Danıştay’ın iki defa yürütmesini durdurduğu dört maddenin üçü, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından tekrar ÇED Yönetmeliğine sokuldu. ÇED Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik dün Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Yalnızca bir maddede geri adım atan Bakanlık, projelerde denetimi yatırım sahibi şirketlere bırakan, projelerin ilanlarını yurttaşlardan uzaklaştıran ve projelerin kapasitelerindeki artışları yönetmeliğe takılmadan değerlendirmeye yarayan maddeleri öncekinden farklı şekillerde yeniden ÇED Yönetmeliği’ne ekledi. Yürütmesi durdurulan maddelerdeki içeriğin farklı maddelerle yeniden Yönetmeliğe sokulmasıyla, ÇED Yönetmeliğine yine dava yolu gözüktü.
BAKANLIK 'EZBER BOZDU!'
Ekoloji Kolektifi ve Çevre Mühendisleri Odasının açtığı davaları görüşen Danıştay 14. Dairesi 2014’te ÇED Yönetmeliğinin 4 maddesinin yürütmesi durdurmuş, Çevre ve Şehircilik Bakanlığıysa yargı kararını uygulayıp durdurma gerekçelerini dikkate almak yerine yeni bir ÇED Yönetmeliği hazırlayarak kararı baypas etmişti. Danıştay 14. Dairesi yeni yönetmeliğe de giren aynı maddelerin iptali için açılan ikinci davada 13 Ekim 2015’te bir kez daha yürütmeyi durdurma kararı verdi, Bakanlık şaşırtmadı ve durdurulan maddeleri ÇED Yönetmeliğine yeniden soktu.
YÖNETMELİĞE TEKRAR NASIL GİRDİLER?
Denetim yine şirketlerde: Projelerin inşaatları süresince denetim yükümlülüğünü kamuya değil şirketlere veren madde durdurulmuştu. Yönetmeliğe eklenen 27-B maddesiyle projeler yine kamu denetimi dışında kaldı. Buna göre idareden olur alan projelerin planlara uygun inşa edilip edilmediği, Bakanlık tarafından yeterlik verilmiş şirketler tarafından, proje sahibinin inisiyatifiyle denetlenecek.
Kapasite artışına keyfi düzenleme: Durdurulan düzenlemeye göre, enerji santrallarını da kapsayan projelerdeki kapasite artışları, ana projenin kapasitesi hesaba katılmadan, ayrı bir yatırımmış gibi değerlendiriliyordu. Yeni düzenlemeyle kapasite artışlarının değerlendirilmesinin Bakanlıkça yapılacağını öngörülen, Danıştay tarafından durdurulan 24-1-f bendi Yönetmelikten çıktı. Yönetmeliğe eklenen 27-A maddesiyle bu konudaki karar tebliğe bağlandı.
BirGün/ Doğu Eroğlu