02 / 05 / 2024

Çevre izin lisans yönetmeliği taslağı!

Çevre izin lisans yönetmeliği taslağı!

Çevre izin lisans yönetmeliği taslağı, 2872 sayılı Çevre Kanunu uyarınca alınması gereken Çevre İzin ve Lisansı sürecinde uyulacak usul ve esasları düzenliyor. İşte Çevre izin lisans yönetmeliği taslağı hükümleri...



ÇEVRE İZİN VE LİSANS YÖNETMELİĞİ TASLAĞI!


BİRİNCİ BÖLÜM 

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar 

Amaç 

MADDE 1 – (1)Bu Yönetmeliğin amacı, 2872 sayılı Çevre Kanunu uyarınca alınması gereken Çevre İzin ve Lisansı sürecinde uyulacak usul ve esasları düzenlemektir. 


Kapsam 

MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Ek-1 ve Ek-2 listesinde yer alan faaliyet ve tesisler ile ilgili olarak, alınması gereken izin ve lisanslara ilişkin tüm iş ve işlemleri kapsar. 


Dayanak 

MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 2872 sayılı Çevre Kanununun 11 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır. 

 

Tanımlar 

MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; 

a) Alıcı Ortam: Hava, su, toprak ortamları ile bu ortamlara ilişkin ekosistemleri, 

b) Bakanlık: Çevre ve Şehircilik Bakanlığını, 

c) Çevre danışmanlık firması: Çevre yönetimi hizmeti vermesi için Bakanlık tarafından belgelendirilen 

tüzel kişiyi, 

ç) Çevre görevlisi: Faaliyetleri sonucu çevre kirliliğine neden olan ve/veya neden olabilecek ve Çevre 

Kanunu ve bu Kanuna dayanılarak yürürlüğe konulan düzenlemeler uyarınca denetime tâbi tesislerin 

faaliyetlerinin mevzuata uygunluğunu, alınan tedbirlerin etkili olarak uygulanıp uygulanmadığını 

değerlendiren, tesis içi yıllık denetim programları düzenleyen, Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) 

Yönetmeliği uyarınca ÇED Başvuru Dosyası, ÇED Raporu ve Proje TanıtIm Dosyası hazırlayan 

görevliyi, 


d) Çevre izni: Çevre Kanunu uyarınca alınması gereken; Hava emisyonu, çevresel gürültü, atık su 

deşarjı, derin deniz deşarjı ve tehlikeli madde deşarjı konularından en az birini içeren izni, 


e) Çevre izin belgesi: Alıcı ortamları korumak amacıyla ilgili mevzuat uyarınca işletmelere verilecek 

belgeyi, 


f) Çevre izin ve lisans belgesi: Bu Yönetmelik kapsamında verilecek çevre izin ve çevre lisanslarını 

kapsayan belgeyi, 


g) Çevre lisansı: Atıkların toplanmasından bertarafına kadar Ek-3C’ de yer alan lisans konuları ile 

ilgili iş ve işlemlere ilişkin teknik yeterliliği, 


ğ) Çevre yönetim birimi: Çevre Kanunu ve bu Kanuna dayanılarak yürürlüğe konulan düzenlemeler 

uyarınca denetime tâbi tesislerin faaliyetlerinin mevzuata uygunluğunu, alınan tedbirlerin etkili olarak 

uygulanıp uygulanmadığını değerlendiren, tesis içi yıllık denetim programları düzenleyen birimi, 


h) Emisyon: Maddelerin, titreşimin, ısı veya gürültünün işletme veya tesiste yer alan bir veya birden 

fazla kaynaktan, alıcı ortama doğrudan veya dolaylı biçimde bırakılmasını, 

ı) Entegre atık işleme tesisi: Bünyesinde birden fazla tesis bulunduran faaliyetleri, 

i) Geçici Faaliyet Belgesi: İşletmelerin faaliyette bulunabilmeleri için çevre izni ve lisansı öncesi 

verilen belgeyi, 

j) İşletme: Tesis/tesisler ve faaliyetlerin hukuki varlığını, 

k) İşletmeci: Çevre izin ve lisans sürecine tabi olan işletmeyi, işleten ve/veyamülkiyet hakkına sahip, 

hukuki olarak sorumlu, gerçek veya tüzel kişiyi, 

l) Tesis: Alıcı ortama emisyonu olan ve/veya atıkların toplanmasından bertarafına kadar 

gerçekleştirilen işlemlere ait ünitelerin bütününü, 

m) Yetkili merci: Bakanlığın merkez ve taşra teşkilatını, 

ifade eder. 


İKİNCİ BÖLÜM 

Genel Hükümler 

Çevre iznine veya çevre izin ve lisansına tabi işletmeler 

MADDE 5 –(1) Bu Yönetmelik kapsamında çevre iznine veya çevre izin ve lisansına tabi işletmeler, 

çevresel etkilerine göre Ek-1 ve Ek-2 listelerinde sınıflandırılmıştır. 


(2) Ek-1 ve Ek-2 listelerinde yer alan işletmeler, faaliyette bulunabilmeleri için, öncelikle Geçici 

Faaliyet Belgesi almak zorundadır. 


(3) Geçici Faaliyet Belgesi alan işletmeler belge tarihinden itibaren bir yıl içerisinde çevre izni veya 

çevre izin ve lisans belgesi almak zorundadır. 


Çevre izni veya çevre izin ve lisansı belgesi vermeye yetkili merciler 

MADDE 6 – (1) Ek-1 ve Ek-2 listesinde belirtilen işletmeler için geçici faaliyet belgesi ve/veya çevre 

izni veya çevre izin ve lisansı belgesi vermeye Bakanlık yetkilidir. 


(2) Bakanlık, Ek-1ve Ek-2 listelerinde yer alan işletmeler için geçici faaliyet belgesi ve/veya çevre izni 

veya çevre izin ve lisansı belgesi verme yetkisini Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerine devredebilir. 

 

(3) Birden fazla tesisi olan işletmelerin çevre izni veya çevre izin ve lisansı işlemleri, işletme adına ve 

işletmede aynı adreste yer alan entegre tesislerin bütünü, değerlendirilerek yürütülür ve sonuçlandırılır. 

Bir işletme içinde Ek-1 ve Ek-2 listesine tabi faaliyet veya tesislerin birlikte bulunması halinde söz 

konusu müracaat Bakanlık tarafından değerlendirilir. 



ÜÇÜNCÜ BÖLÜM 

Çevre İzni veya Çevre İzin ve Lisansı Başvurusu ve Değerlendirilmesi 

Çevre izni veya çevre izin ve lisansına başvuru 

MADDE 7 – (1) Çevre izni veya çevre izin ve lisans başvurusu, Ek-1 listesinde yer alan işletmeler 

için çevre danışmanlık firmaları ya da çevre yönetim birimi tarafından, Ek-2 listesinde yer alan 

işletmeler için çevre danışmanlık firmaları, çevre yönetim birimi veya tesiste istihdam edilen çevre 

görevlisi, tarafından yapılır. 

 

(2) Bu Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2 listelerinde yer alan işletmeler için çevre izni veya çevre izin ve 

lisansı başvurusu elektronik/mobil imza ile elektronik ortamda yetkili merciye yapılır. 


(3) Bu Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2’sinde belirtilen işletmelerin başvurularında Ek-3’te belirtilen bilgi, 

belge ve raporların sunulması zorunludur. 


(4) Başvurunun yetkili mercilere sunulmasından başvurunun sonuçlanmasına kadar olan tüm süreçler 

ile bilgi, belge ve raporların doğruluğu, mevzuata uygunluğu ve doğacak hukuki sonuçlar konusunda 

işletmeci ve işlemlerin hizmet satın alımı yoluyla gerçekleştirilmesi durumunda yetkilendirilmiş çevre 

danışmanlık firması sorumludur. 


(5) Yetkili merci tarafından elektronik ortamda yapılan bildirimler işletmeye tebliğ edilmiş kabul 

edilir. 


(6) Aynı adreste bulunan ancak işletmecisi/tüzel kişiliği farklı olan işletmeler ayrı ayrı çevre izni veya 

çevre izin ve lisans belgesi almakla yükümlüdürler. 


Geçici faaliyet başvurusunun değerlendirilmesi ve belgenin düzenlenmesi 

MADDE 8 –(1) Geçici faaliyet belgesi başvurusu, EK-3A ve EK-3B’de belirtilen bilgi, belge ve 

raporlar ile birlikte yapılır. Başvuru yetkili merci tarafından otuz gün içerisinde incelenir. 


(2) Söz konusu başvuruda herhangi bir bilgi, belge ve raporun eksik olması halinde, yetkili merci 

eksiklikleri başvuru sahibine bildirir. Bildirim tarihinden itibaren eksikliklerin altmış gün içinde 

tamamlanarak yetkili merciye gönderilmesi zorunludur. Bu süre içerisinde eksikliklerin tamamlanarak 

yetkili merciye gönderilmemesi veya başvurunun uygun bulunmaması durumunda Geçici Faaliyet 

Belgesi başvurusu reddedilir. 


(3) Birinci fıkraya göre yapılan başvurunun, yetkili merci tarafından teknik esaslar çerçevesinde 

yapılan değerlendirme sonucunda, yeterli çevresel tedbirlerin alındığının belirlenmesi halinde, 

işletmeye bir yıl süreli geçici faaliyet belgesi verilir. 


Çevre izni veya çevre izin ve lisans başvurusunun değerlendirilmesi ve belgenin düzenlenmesi 

MADDE 9 - (1) İşletmelerin, geçici faaliyet belgesi alınmasından itibaren en geç yüzseksen gün 

içerisinde EK-3C’de belirtilen bilgi, belge ve raporlar ile birlikte çevre izni veya çevre izin ve 

lisansına başvuru yapması zorunludur. 


(2) Başvuru, yetkili merci tarafından seksen gün içerisinde değerlendirilir. 


(3) Söz konusu başvuruda herhangi bir bilgi, belge ve raporun eksik olması halinde, bu eksiklikler 

başvuru sahibine bildirilir. Bildirim tarihinden itibaren eksikliklerin seksen gün içinde tamamlanarak 

yetkili merciye gönderilmesi zorunludur.


(4) Başvurunun yetkili merci tarafından teknik esaslar çerçevesinde yapılan değerlendirme sonucunda bilgi ve belgelerle birlikte ölçüm, analiz sonuçları ve raporların uygun bulunması durumunda çevre 

izni veya çevre izin ve lisans belgesi düzenlenir. 


Geçici faaliyet belgesi, çevre izin veya çevre izin ve lisans belgesi ve ekleri 

MADDE 10 – (1) Geçici Faaliyet Belgesi, çevre izin veya çevre izin ve lisans belgeleri ve ekleri elektronik ortamda düzenlenir. 


(2) Belge eklerinde, işletmenin ilgili mevzuatta öngörülen çalışma şartları ve diğer hususlar yer alır. 


Çevre izin veya çevre izin ve lisans belgesinin geçerliliği ve yenilenmesi 

MADDE 11 – (1)İşletmelere verilen çevre izni veya çevre izin ve lisansı, beş yıl süre ile geçerlidir. İşletmeler beş yıllık süre dolmadan bu Yönetmelik kapsamında yeniden çevre izni veya çevre izin ve lisansı almak zorundadır. 


(2) Aşağıdaki durumlarda çevre izni veya çevre izin ve lisans alma süreci yeniden başlatılır: 

a)İşletmenin faaliyet yerinin değişmesi, 


b)İşletmenin faaliyet konusunun değişmesi, 


c)İşletmenin yakıtının ve/veya yakma sisteminin değişmesi, 


ç) İşletmenin çevre izin veya çevre izin ve lisansı aldıktan sonra toplam üretim kapasitesinin en az 1/3 

oranında artması, 

d)İşletmenin yakma/anma ısıl gücünün en az 1/3 oranında artması. 


3) İşletmede yapılan değişikliklerin çevresel açıdan iyileştirme yönünde olması veya ikinci fıkra 

kapsamı dışında kalan değişikliklerde bu duruma ilişkin bilgi, belge ve raporlarla birlikte başvurulur. 


Çevre izni veya çevre izin ve lisans alma sürecinin yeniden başlatılıp başlatılmayacağı, izni veren 

yetkili merci tarafından değerlendirilerek karara bağlanır. 


(4) Entegre atık işleme tesislerinde bulunan tesislere ilave bir tesis eklenmesi halinde eklenecek tesis 

münferit olarak değerlendirilir ve çevre izin ve lisans belgesine eklenir. 


(5) İşletmede ikinci fıkrada yer alan değişikliklerin Geçici Faaliyet Belgesi sürecinde gerçekleşmesi 

durumunda bir defaya mahsus olmak üzere Geçici Faaliyet Belgesi yenileme işlemi yapılır. 

 

(6) Çevre izni veya Çevre izin ve lisans belgesi yenileme işlemleri, Çevre izni için her durumda, 

Çevre izin ve lisansı için ise mevcut lisans konuları ile ilgili herhangi bir değişiklik olmaması durumunda, bu yönetmeliğin dokuzuncu maddesi kapsamında yürütülür. 


Çevre izni veya çevre izin ve lisans belgesi bulunan işletmenin sahibi veya unvanının değişmesi 

MADDE 12 – (1) İşletmenin sahibi veya unvanının değişmesi durumunda, işletme sahibi değişikliğe ilişkin sicil gazetesi, kapasite raporu ve mevcut çevre izni veya çevre izin ve lisans koşullarına uyacağına dair taahhütname ile başvurur. 


(2) Yetkili mercii tarafından yapılan değerlendirme sonucunda çevre izin veya çevre izin ve lisans 

sürecinin yeniden başlatılmasının gerekli görülmediği durumda, önceki geçerlilik süresi değişmemek 

kaydıyla belge yeniden düzenlenir. 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM 

Geçici Faaliyet Belgesi, Çevre İzni veya Çevre İzin ve Lisans Belgesi İptalleri 

Geçici Faaliyet Belgesinin iptali 

MADDE 13 –(1) Dokuzuncu maddenin (1), (2) ve (3) fıkralarında belirlenen süreler içinde başvuru 

yapılmaması, eksikliklerin tamamlanarak gönderilmemesi veya başvurunun uygun bulunmaması 

durumlarında geçici faaliyet belgesi iptal edilir. 

(2) Geçici faaliyet belgesi başvurusu reddedilen veya Geçici faaliyet belgesi iptal edilen işletmeler; bir 

defaya mahsus olmak üzere, başvuruda bulunulan her bir çevre izni veya çevre izin ve lisans konusu 

için on dokuzuncu madde uyarınca belirlenen belge bedeli kadar ödeme yaparak tekrar müracaatta 

bulunur. 

(3) Bu işletmeler için izin süreci yeniden başlatılır. İşletme kendi adına yeni geçici faaliyet belgesi 

düzenlenene kadar faaliyette bulunamaz. Bu süreç sonunda da çevre izni veya çevre izin ve lisansını 

alamayan işletmelerin doksan gün süresince faaliyeti durdurulur. 

Çevre izin veya çevre izin ve lisans belgesinin iptali 

MADDE 14 – (1) İşletmenin çevre izni veya çevre izin ve lisans koşullarına aykırı iş ve işlemlerinin 

tespit edilmesi durumunda yetkili merci tarafından Çevre Kanunu’nun ilgili maddeleri uyarınca idari 

nitelikteki cezalar uygulanır. 

(2) Uygunsuzluğun düzeltilmesi için, işletmeye yetkili merci tarafından en fazla bir yıla kadar süre 

verilebilir. 

(3) Çevre ve insan sağlığı yönünden tehlike yaratan faaliyetler nedeniyle işletmeye süre verilmemesi 

veya işletmeye verilen sürenin bitiminde uygunsuzluğun giderilmemesi halinde, yetkili merci 

tarafından çevre izin veya çevre izin ve lisans belgesi iptal edilir ve işletmenin faaliyeti, kısmen veya 

tamamen, süreli veya süresiz durdurulur. 

(4) Yükümlülükleri doğrultusunda yapılacak belgelendirmelerde ve beyanlarında usulsüz ve gerçeğe 

aykırı bilgi ve belge düzenlendiği tespit edilen tesislerin çevre izin veya çevre izin ve lisans belgeleri 

iptal edilir. 

Geçici Faaliyet Belgesi olmayan işletmeler 

MADDE 15 – (1) Bu yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2 kapsamında yer alıp, Geçici Faaliyet Belgesi 

olmadan faaliyete başladığı tespit edilen işletmelere, 2872 sayılı Çevre Kanunu’nun ilgili hükümlerine 

göre idari nitelikte işlem tesis edilir. 

(2) Bu işletmelere bir defaya mahsus süre verilebilir bu süre sonunda Geçici Faaliyet Belgesi 

alamayan işletmelerin faaliyeti durdurulur. Geçici Faaliyet Belgesi alınmadıkça durdurma kararı 

kaldırılmaz. 



BEŞİNCİ BÖLÜM 

Diğer Hükümler 

Askeri Tesisler 

MADDE 16 – Askeri tesisler ile ilgili çevre izin veya çevre izin ve Lisans uygulamaları, ilgili kurumun görüşü alınarak Bakanlık tarafından belirlenir. 


Çevre iznine tabi olmayan işletmeler 

MADDE 17 – (1) EK-1 ve EK-2 listelerinde yer aldığı halde, yetkili merci tarafından yapılacak değerlendirme sonucunda alıcı ortama herhangi bir emisyonu olmadığı belirlenen işletmelere Çevre 

izin muafiyeti düzenlenebilmesi için işletmelerin yetkili mercie başvurmaları zorunludur. 


(2) Kuruldukları yerde bir yıldan az faaliyet gösterecek geçici işletmeler, bulundukları İlin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne çalışma süreleri ile ilgili bildirimde bulunmaları halinde çevre izni kapsamı dışında değerlendirilir. 


(3) EK-1 ve EK-2 listelerinde yer almayan işletmeler ile kuruldukları yerde bir yıldan az faaliyet gösterecek işletmeler ilgili mevzuatta belirlenen esas, hüküm ve sınır değerlere uymak zorundadır. 


Faaliyetin sona ermesinin bildirilmesi 

MADDE 18 – (1) Çevre izin veya çevre izin ve lisans belgesi almış işletmeler herhangi bir nedenle faaliyetini sonlandırması durumunda otuz gün içerisinde yetkili merciye bildirmekle yükümlüdür. 


Belge bedeli 

MADDE 19 – (1) Geçici faaliyet belgesi ile çevre izin veya çevre izin ve lisans belgesi verilmesi, yenilenmesi ve güncellenmesi için ödenecek bedel ve tarifeler her yıl Bakanlık tarafından belirlenir. 


(2) Geçici faaliyet belgesi ile çevre izin veya çevre izin ve lisans belgesi için belirlenen ücretler, Bakanlık Döner Sermaye İşletmesine ödenir. 


Yürürlükten kaldırılan yönetmelik 

MADDE 20 – (1) 29/04/2009 tarihli ve 27214 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır. 


GEÇİCİ MADDE 1 – Mevcut işletmeler, bu Yönetmelik yürürlüğe girmeden önce ilgili mevzuat kapsamında ayrı ayrı almış oldukları izin veya lisanslarından, bu Yönetmelik yürürlüğe girdikten 

sonra geçerliliği ilk bitecek olanın süre bitiş tarihinden en az yüzyirmi gün önce bu Yönetmelik kapsamında çevre izin veya çevre izin ve lisans başvurusunda bulunur. 


GEÇİCİ MADDE 2 – 3/7/2009 tarihli ve 27277 sayılı Sanayi Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği hükümleri kapsamında emisyon izni/hava emisyonu konulu çevre izni almamış işletmelere tanınan süreler; bu Yönetmelik kapsamında yapılacak çevre izin veya çevre izin ve lisans başvurularında bu duruma ilişkin belgelerin sunulması kaydıyla geçerlidir. 


Yürürlük 

MADDE 21 – (1) Bu Yönetmeliğin 15. Maddesi 1/1/2014 tarihinde diğer maddeler yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer. 


Yürütme 

MADDE 22 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür



Geri Dön