23 / 12 / 2024

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Yönetmeliği!

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Yönetmeliği!

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Yönetmeliği, bugünkü 30823 sayılı Resmi Gazete'de yayımlandı.



 

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Yönetmeliği, bugünkü Resmi Gazete'de yayımlandı.Yönetmelikte Başkanlığının teşkilat ve görevlerine dair bilgiler yer alıyor.

Yönetmeliğin 1. kısmı için tıklayın

Yönetmeliğin 2. kısmı şu şekilde;

DOKUZUNCU BÖLÜM

Yükselme, Kıdem ve Müfettişlik Güvencesi

Başmüfettişliğe yükselme

MADDE 49 – (1) Müfettiş olarak toplamda en az on yıl çalışmış olan müfettişler başmüfettişliğe atanır. Bu sürenin hesabına aylıksız izinlerde geçen süreler dâhil edilmez.

Müfettişlik kıdemi

MADDE 50 – (1) Müfettiş yardımcılığı kıdem sırası, göreve başladıkları tarihe göre saptanır. Aynı gün göreve başlayan müfettiş yardımcıları arasında ise giriş sınavındaki başarı derecesi kıdem sıralamasında esas alınır.

(2) Müfettişlik kıdem sırası, müfettişliğe atanma tarihi ile yeterlik sınavındaki başarı derecelerine göre saptanır. Ancak 37 nci maddenin üçüncü ve dördüncü fıkralarında belirtilen nedenlerle kendi dönemlerinden sonra yeterlik sınavına giren müfettiş yardımcıları kıdem bakımından dönemlerinin sonuna alınırlar.

(3) Başmüfettişlerin kıdem sıralaması, aynı tarihte başmüfettiş olanlar arasında müfettişlik yeterlik sınavındaki başarı sırası, atama tarihleri farklı başmüfettişler arasında ise atama tarihi esas alınarak yapılır.

(4) Müfettişliğe yarışma sınavı olmadan ve/veya yeterlik almadan atananların; denetim hizmetleri dışında geçen hizmet sürelerinin yarısı, denetim mesleğinde geçen sürelerin tamamı denetim meslek kıdeminden sayılır.

(5) Müfettişlik görevinden herhangi bir nedenle ayrılanlardan müfettişliğe dönenler, kıdem bakımından dönemlerinin sonuna alınırlar.

(6) Başkanlık yaptıktan sonra müfettişliğe dönenler, dönemlerinin en kıdemlisi sayılırlar.

Müfettişlik güvencesi

MADDE 51 – (1) Açık olan maddi ve hukuki durumun bilerek değiştirilmesi veya başka türlü gösterilmesi, kin ve garez ile hareket edilmesi, bilgi ve belgelerin gizlenmesi gibi haller hariç olmak üzere müfettişler, düzenledikleri raporlardaki kanaat ve teklifleri sebebiyle sorumlu tutulamazlar.

(2) Müfettişler; istekleri dışında veya teftiş hizmetlerinin gerekleri ile bağdaşmayan sıhhî, ahlaki veya meslekî yetersizlikleri tespit edilmedikçe görevden alınamaz ve diğer idarî ve meslekî görevlere atanamazlar. Sıhhi, ahlaki veya mesleki yetersizlik hallerinin; yargı kararı, sağlık kurulu raporu, müfettiş raporu gibi belgeler ile tevsiki esastır.

Müfettişliğe yeniden atanma

MADDE 52 – (1) Müfettişlikten istifa suretiyle veya naklen ayrılanlar göreve dönmek istediklerinde müfettişliğe engel bir durumları yoksa kadro durumları dikkate alınarak kazanılmış haklarıyla birlikte yeniden atanabilirler.

ONUNCU BÖLÜM

Müfettişlerin Çalışma Usul ve Esaslarına İlişkin Hükümler

Müfettişlerin çalışma usul ve esasları

MADDE 53 – (1) Müfettişler çalışmalarını, Başkanlık tarafından oluşturulan yönerge, rehber, standart ve diğer alt düzenleyici işlemlerle belirlenen usul ve esaslara göre gerçekleştirir, raporlarını bu usul ve esaslara göre düzenlerler. Bunların dışına çıkamazlar.

İşin devamlılığı ve devri

MADDE 54 – (1) Müfettişler, görevlerine mümkün olan en kısa sürede veya Başkanın tensip edeceği tarihte başlarlar. Gecikme halinde durumu gerekçeleriyle birlikte, göreve başlanılacak tarih de belirtilerek Başkanlığa bildirirler, alınacak talimata göre hareket ederler.

(2) Müfettişler, başladıkları işleri her türlü tedbiri zamanında alarak, görev emrinde bir süre belirtilmişse o sürede veya işin kapsamı ile öznelliğini de değerlendirerek makul bir sürede, her koşulda en fazla üç ay içerisinde sonuçlandırmak zorundadırlar. Kriminal inceleme, uzmanlık raporu alınması, ilgili birim veya kurumlardan bilgi ve belge istenilmesi ve benzeri ağırlıktaki gerekçelerle raporun yukarıda belirtilen sürelerde tamamlanamayacağı anlaşıldığı takdirde, işin gecikmemesi için alınan tedbirleri de kapsayacak şekilde durum, gerekçesi ve işin tamamlanacağı tarih de belirtilerek en az 7 gün öncesinden Başkanlığa bildirilir ve alınacak talimata göre hareket edilir.

(3) Müfettişlere verilen işlerin devredilmemesi asıldır. Ancak, devretme mecburiyeti doğduğunda, müfettişler işleri Başkanın onayı veya Bakanın oluru ile devredebilirler.

(4) İşin devri uygun görülen hâllerde, müfettiş, devredilen işin ne olduğunu, ne dereceye kadar incelendiğini ve ne gibi görüş ve kanaate varıldığını belirten bir devir notu hazırlar.

(5) İşin devri, görev emri ve müfettişin elindeki bütün belgelerin ve eklerinin bir dizi pusulasına bağlanıp devir notu ile birlikte Başkanlığa verilmesi şeklinde yapılır.

Grup halinde çalışma

MADDE 55 – (1) Müfettişler, Başkanlıkça gerekli görülen hallerde grup halinde de görevlendirilebilirler.

(2) Grup halinde görevlendirmelerde; koordinasyonu, gruba dahilse başkan yardımcısı değilse gruptaki en kıdemli müfettiş sağlar.

Başka kurum personelinin suç ile ilişiği

MADDE 56 – (1) Müfettişler, görevleri sırasında, diğer bakanlıklar, kurum veya kuruluşlar personelinin suç ile ilişkili olduğunu tespit ettiklerinde durumu Başkanlığa bildirirler.

Memur olmayanların suça iştirakleri

MADDE 57 – (1) Memur olmayan kişilerin memurlarca işlenen suça iştiraklerinin tespit edilmesi hâlinde, yargılanmaları memurlar ile birlikte yapılmak üzere bunlar ile ilgili hususlar ayrılarak, haklarında genel hükümlere göre kovuşturma yapılması için Başkanlık aracılığı ile yetkili Cumhuriyet Başsavcılığına bildirilir. Bu durum, memurlar hakkında düzenlenen ön inceleme raporunda da belirtilir.

İhbar, şikâyet ve dilekçelerin değerlendirilmesi

MADDE 58 – (1) Başkanlığa intikal eden ihbar, şikâyet ve dilekçelerden mahallinde sonuçlandırılması mümkün görülenler; öncelikle ilgili merkez veya taşra birimlerine, bağlı kuruluşlara ya da valiliklere gönderilebilir.

(2) Rehberlik ve Teftiş Başkanlığınca bu şekilde intikal ettirilen ya da başka yollardan taraflarına ulaşan ihbar, şikâyet ve dilekçelerden merkez veya taşra birimlerince, bağlı kuruluşlarca veya valiliklerce incelenip soruşturulmalarında müfettişlik bilgi ve yeteneği ile teftiş yöntem ve tekniklerinin kullanılması gerekli görülen konular Başkanlığa iletilir.

ON BİRİNCİ BÖLÜM

Raporlara İlişkin Genel Esaslar ve Raporlar Üzerine Yapılacak Olan İşlemler

Raporlara ilişkin genel esaslar

MADDE 59 – (1) Raporlar, Başkanlıkça hazırlanan ve Bakan oluru ile yürürlüğe konulan rehberlik ve teftiş esasları ile raporlama standartları yönergesinde yer verilen hususlara uygun şekilde düzenlenir.

(2) Raporlar ekleri ile birlikte, bir nüshası, Başkanlık arşivine konulmak ve diğer nüshaları ilgili birimlere, kurum ve kuruluşlara gönderilmek üzere, yeterli sayıda düzenlenir ve Başkanlığa sunulur. Raporların her sayfası müfettişlik mührü ile mühürlenip paraflanır, son sayfası müfettiş tarafından imzalanır. Rapor ekleri ise sadece mühürlenir.

(3) Raporlarda yer verilen tespit, görüş ve önerilerin; duraksamaya neden olmayacak şekilde açık, anlaşılır ve yazım kurallarına uygun bir üslupla kronolojik bir sıra takip edecek şekilde yazılmasına, genel teftiş, özel teftiş, inceleme, ön inceleme, soruşturma veya araştırma sonucu ulaşılan somut, güvenilir ve geçerli kanıtlara, mevzuata, kısa, öz ve nesnel değerlendirmelere dayandırılmasına, gereksiz tekrar ve ayrıntılardan kaçınılmasına özen gösterilir.

(4) Raporlarda yer verilen iyileştirme önerilerinin, Bakanlığa değer katan, uygulanabilir, olumlu, yapıcı ve Bakanlığın hedeflerine ulaşmasına yardımcı olması beklenir.

Raporlar üzerine yapılacak işlemler

MADDE 60 – (1) Raporlar, Başkanlık tarafından incelenir ve Bakan oluruna sunulur. Raporda düzeltilmesi veya tamamlatılması gereken hususlar var ise, bunların giderilmesi, raporu düzenleyen müfettişten/müfettişlerden gerekçeleri belirtilerek yazılı olarak istenir. Rapordaki inceleme eksikliği raporu yazan müfettiş/müfettişler tarafından giderilir. Eksik incelemeye ilişkin hususlar haricinde müfettişin, raporun esasına yönelik Başkanlık görüşüne katılmaması halinde, raporu düzenleyen müfettişin görüşü ile birlikte Başkanlık görüşünün de belirtildiği onay hazırlanarak Bakana sunulup, onaylanan görüş doğrultusunda işlem yapılabileceği gibi, Başkanlığın teklifi Bakanın onayı üzerine başka müfettiş/müfettişlere konunun yeniden incelenmesi ve/veya soruşturulması görevi de verilebilir.

(2) Raporun birden fazla müfettiş tarafından düzenlenmesi ve müfettişler arasında raporun sonuçları ile ilgili görüş farklılıklarının bulunması halinde, bu farklılıklar raporda belirtilir. Rapor incelendikten sonra mevcut farklı görüşlerden yeniden değerlendirilmesi istenen husus ilgili müfettişten yazılı olarak istenir. Müfettişin isteğe katılmaması halinde, bu maddenin birinci fıkrasındaki hükme göre işlem yapılır.

(3) Başkanlığın rapor inceleme yöntemleri, Başkanlıkça çıkarılacak rehberlik ve teftiş esasları ile raporlama standartları yönergesinde belirlenir.

(4) Raporların Başkanlıkça incelenmesinden sonra aşağıdaki prosedür uygulanır:

a) Karar, onay, talimat ve benzeri uygulamaya ilişkin hususlar içeren raporların işleme konulması için Bakandan olur alınır ve ilgili yerlere gönderilir. Ön inceleme raporları ile soruşturma raporları da, kanunen verilmesi gereken makamlara Başkanlıkça doğrudan gönderilir.

b) Raporların gereği ilgili birimlerce ivedilikle yerine getirilir. Raporlar üzerine ilgili birimlerce yapılan iş ve işlemlere ait bildirimler; Başkanlıkça, raporu yazan müfettişe/müfettişlere gönderilir. Müfettiş görüşünü en geç on beş gün içinde Başkanlığa bildirir. Müfettişin ilgili birimin görüş ve uygulamalarına katılmaması halinde Başkanlıkça müfettiş görüşleri ilgili birimlere gönderilir. Müfettişin bu görüşleri karşısında birimler işlemlerini değiştirmedikleri takdirde, yapılacak işlem veya işlemlerin tayininde, Başkanlığın teklifi üzerine Bakanın kararı esas alınır.

c) İlgili birimlerce, söz konusu işlemlerde maddi hata ya da mevzuata açık aykırılık gibi hususların tespit edilmesi halinde, durum gerekçesiyle birlikte Başkanlığa intikal ettirilir. Konunun incelenmesini müteakiben Başkanlık görüşü ve Bakan oluru doğrultusunda işlem yapılır.

ç) Müfettişlerin emekli olmaları, kurum değiştirmeleri, başka kurumlarda geçici görevli izinli, raporlu olmaları gibi durumlarda ilgili birimlerden gelen bildirilerin ya da yargıya intikal etmiş konuların incelenmesi, değerlendirilmesi ve görüş bildirilmesi Başkanlıkça başka bir müfettişten/müfettişlerden istenebilir.

ON İKİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Kimlik belgesi ve mühür

MADDE 61 – (1) Müfettişlere, mühür beratı ile birer mühür, Bakan tarafından imzalanmış fotoğraflı bir kimlik belgesi verilir. Kimlik belgesinde müfettişlerin görev ve yetkilerini belirten özet bilgiler yer alır.

Yurt dışına gönderilme

MADDE 62 – (1) Meslekte fiilen altı yıl görev yapmış müfettişlerden, YDS’den en az (C) düzeyinde belgesi veya dil yeterliği bakımından buna denkliği kabul edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan başka bir belgesi olanlar uygun görülecek konularda mesleki bilgi, görgü ve uzmanlıklarını artırmak, Bakanlığı ilgilendiren konuların işleyişini yerinde görmek ve çalışmalarda bulunmak üzere kıdem esasına göre, 21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde bir yıldan fazla olmamak üzere yurt dışına gönderilebilir. Ancak, müfettişlerce yurt dışında kalınacak sürenin iki katı kadar bir süre için Bakanlığa karşı zorunlu hizmet taahhüdünde bulunulması gerekir.

(2) Yurt dışına gönderilenler tarafından, inceleme ve araştırma konularıyla ilgili düzenlenecek raporlar dönüş tarihinden itibaren üç ay içinde Başkanlığa tevdi edilir.

Hakediş cetveli

MADDE 63 – (1) Müfettişler; görevleri ile ilgili yolluklarını, aylık olarak düzenleyecekleri hakediş cetvelinde gösterirler.

(2) Hakediş cetveli bir sonraki ayın 10 uncu gününe kadar Başkanlığa sunulur.

(3) Hakediş cetveline, var ise yolluk ve posta giderleri bildirimi ile diğer belgeler eklenir.

Başkanlık ile yazışma

MADDE 64 – (1) Genel teftiş, özel teftiş, inceleme, ön inceleme, soruşturma ve araştırma ile görevlendirilen müfettiş, görevlendirildiği yer çalışma merkezi hudutları dâhilinde ise işe başlama ve bitirme yazıları ile çalışma merkezi dışında ise ayrılış ve varış yazıları ile durumu Başkanlığa bildirir.

(2) İşe başlama ve bitirme yazılarında; Başkanlığın görevlendirme yazısı ile görev yapılan birim veya görev konusu ile ilgili bilgilere yer verilir.

(3) Ayrılış ve varış yazılarının hangi iş için, nereye ve hangi tarihte gidileceğini belirtecek şekilde düzenlenmesi, telgraf, faks, elektronik posta veya Başkanlıkça belirlenecek diğer iletişim yöntemleri ile en hızlı şekilde Başkanlığa gönderilmesi gerekir.

(4) Müfettişler, göreve gitmeden önce ve görevli gittikleri yerlerden ayrılışlarından 1 gün önce Başkanlık ile haberleşir ve alınacak talimata göre hareket ederler.

Kayıt ve dosya işleri

MADDE 65 – (1) Müfettişler, düzenledikleri raporlara her yıl için sıra takip eden sayı verirler.

Yazışma yöntemi

MADDE 66 – (1) Müfettişler; kamu kurum ve kuruluşları, gerçek ve tüzel kişilerle doğrudan yazışma yapabilirler. Ancak, Cumhurbaşkanlığı, Bakanlık, diğer bakanlıklar ile bunların bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşlarının merkez ve yurt dışı teşkilatıyla yazışmalarını Başkanlık aracılığıyla yaparlar.

(2) Müfettişler görevleri ile ilgili konulardaki tüm yazışmalarını Bakanlıkça kullanılan sistem üzerinden yaparlar.

Yıllık istatistik cetvelleri

MADDE 67 – (1) Müfettişler bir yıl içinde yaptıkları çalışmalar ve düzenledikleri raporlar ile ilgili bilgileri, bir sonraki yıla devredilen işlerini yıllık istatistik çizelgelerinde gösterirler.

(2) Bu çizelgeler her yıl Ocak ayı içinde Başkanlığa iletilir.

Başkanlığın alt düzenleyici işlemleri

MADDE 68 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanması ile ilgili diğer hususlar Başkanlık tarafından alt düzenleyici işlemlerle düzenlenir.

Yürürlükten kaldırılan yönetmelik

MADDE 69 – (1) 20/9/2013 tarihli ve 28771 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.

Geçiş hükmü

GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce görev emrine bağlanmış olan işler, 20/9/2013 tarihli ve 28771 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür ve sonuçlandırılır.

Yürürlük

MADDE 70 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 71 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.


Geri Dön