24 / 11 / 2024

Çukurova Bölgesel Havaalanı'nda imzalar atıldı!

Çukurova Bölgesel Havaalanı'nda imzalar atıldı!

Yap-İşlet-Devret modeliyle yapılacak Çukurova Bölgesel Havaalanı, tamamı özel sektör tarafından yapılan ikinci havaalanı olacak




Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının 2023 hedefleri arasında yer alan Çukurova Bölgesel Havaalanının uygulama sözleşmesi, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ve Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan’ın katıldığı törenle imzalandı.

İmza töreninin ardından katılımcılara Afyon kaymaklı lokumu dağıtıldı. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı konferans salonunda düzenlenen ve bölge milletvekilleri ile valilerin de katıldığı törende, sözleşme, bakanlar Yıldırım ve Çağlayan, Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürü Orhan Birdal, Genel Müdür Yardımcısı Funda Ocak, Sky Line ve Zonguldak Özel Sivil Havacılık Ortak Girişim Grubu adına Koçoğlu İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Şükrü Koçoğlu ve Genel Müdür Yardımcısı Uğur Koçoğlu tarafından imzalandı.

Mersin ve  Adana  illeri ile Çukurova bölgesine hizmet vermek amacıyla yapımı planlanan, Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) tarafından 15 Aralık 2011’de yapılan ihalede 357 milyon 71 bin 685 avro yatırım bedeli ve 9 yıl 10 ay 10 gün işletim süresiyle tek teklifi Sky Line ve Zonguldak Özel Sivil Havacılık Ortak Girişim Grubu vermişti.

Yolcu kapasitesi 30 milyon olacak

İlk aşamada 15 milyon yolcu kapasitesine sahip olacak ve büyüyebilir şekilde yapılacak havaalanının kapasitesinin, daha sonra 30 milyona çıkarılması hedefleniyor. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının 2023 hedefleri arasında yer alan 30 milyon kapasiteli iki havaalanından birisinin Çukurova Bölgesel Havaalanı olması planlanıyor.

Hem iç hem dış hat trafiğine açık olacak havaalanı, konumu itibariyle Adana-Mersin karayoluna, Adana ve Mersin şehir merkezlerine yakın olması dolayısıyla her yere kolay ulaşım imkanı sağlayacak. Bölgenin turizme açık olması dolayısıyla havaalanı bölgeye farklı bir değer katacak. Kültür ve Turizm Bakanlığının turizm tesisi yapılmak üzere bölgede yer tahsisi yaptığı bölgenin ileride ikinci bir Antalya olması hedefleniyor.

Proje kapsamında yapılacaklar

Çukurova Bölgesel Havaalanı, Yap-İşlet-Devret modeli ile tamamı özel sektör tarafından yapılacak.

İhaleyi kazanan firma, proje kapsamında, pist, ihtiyaç halinde pist olarak da kullanılabilecek paralel taksi yolu, ana pist sonlarında 60 metreye 60 metre emergency pist, emniyet sahaları ve onların sonunda RESA sahaları yapacak. Apron, özel hangarlar bölgesi apron, kargo terminal apronu, yer hizmet araçları park alanı, iç ve dış hatlar terminal binası, havaalanı oteli, otopark ve bağlantı yolları, VIP binası, CIP binası, kule, kaza yangın istasyonu binası, genel hizmetler-özel hizmetler araç garajı, kara araçları akaryakıt ikmal tesisleri, su deposu, ısı ve güç merkezi, kargo terminali, havaalanı giriş kontrol noktası, apron bariyer binası, çöp toplama ve ayıklama merkezi, regülatör binaları, çevre güvenlik yolu ile sistem ve tesisler ile uçak yakıt hidrant sistemini yapacak.

Sözleşme imzalandıktan ve yer teslimi yapıldıktan sonra 36 ayda inşaat çalışmalarını tamamlayacak firmanın daha sonra işletme süresi başlayacak, işletme süresi bittikten sonra da işletme idareye devredilecek. İhalenin devrinin ardından yapılacak havaalanı kiralama ihalesinde, en yüksek kira teklifini veren firma ihaleyi kazanacak.

145 milyon lira kamulaştırma bedeli

Çukurova Bölgesel Havaalanı yapımı için 8 milyon metrekarenin üzerinde bir alan kamulaştırıldı. Devlet Hava Meydanları İşletmeleri (DHMİ) Genel Müdürü Orhan Birdal, 145 milyon lirayı bulan kamulaştırma bedeli ve 357 milyon Euro’luk yatırım tutarıyla inşa edilecek olan Çukurova havalimanının, Türkiye’nin sivil havacılığına büyük katkılar sağlayacağını bildirdi.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı toplantı salonunda yapılan imza töreni öncesinde bir konuşma yapan Birdal, Türkiye’nin güney bölgesindeki işlek ticari omurgalarından biri olan Akdeniz çanağında son dönemde artan potansiyelin bölgenin ulaşım stratejilerinin yeniden değerlendirilmesini zorunlu kıldığını söyledi.

Bölgede tek seçenek olarak çalışan Adana Havalimanı’nın bölgenin ihtiyaçlarını karşılamakta yetersiz kaldığını ifade eden Birdal, bölgeye hizmet verecek yeni ve yüksek nitelikli alternatif bir bölgesel havalimanına ihtiyaç duyulduğunu ve çalışmaların başlatıldığını anlattı.

Bakanlığın 2023 yılı hedefleri arasında bulunan Çukurova Havalimanı’nın 15 Aralık 2011 tarihinde ihalesinin yapıldığını anımsatan Birdal, "İhaleye SKY Line Ulaşım Ticaret AŞ/Zonguldak Özel Sivil Havacılık Sanayi Ve Ticaret AŞ Ortak Girişimi tek başına katılmış ve 9 yıl 10 ay 10 gün işletme süresi ve 357 milyon 71 bin 685 Avroluk yatırım teklifi sunmuştur" dedi.

Birdal, tamamı özel sektör tarafından yapılan ikinci havaalanı olan ve yıllık 15 milyon yolcu kapasitesine sahip olacak Çukurova Bölgesel Havalimanı’nın ilerleyen dönemlerde büyüyebilir şekilde yapılacağını kaydederek şöyle dedi:

Hem iç hem dış hat trafiğine açık olacak havalimanının, konumu itibariyle Adana-Mersin karayoluna, Adana ve Mersin şehir merkezlerine yakın olması dolayısıyla her yere kolay ulaşım imkanı sağlayacağına dikkati çeken Birdal, bölgenin turizme açık olması dolayısıyla da bölgeye farklı bir değer katacağını bildirdi.

Çukurova Havalimanı için 8 milyon metrekare alanda kamulaştırma çalışması yapıldığını anlatan Birdal, "292 adet parselde yapılan kamulaştırma çalışmalarının büyük çoğunluğu tamamlanmış, mahkeme cihetine giden mülk sahipleri ile de anlaşma safhasına gelinmiştir" diye konuştu.

Birdal, 145 milyon lirayı bulan kamulaştırma bedeli ve 357 milyon avroluk yatırım tutarıyla inşa edilecek olan Çukurova havalimanının, Türkiye’nin sivil havacılığına büyük katkılar sağlayacağını ifade etti.

En kapsamlı YİD projesi olacak"

Sky Line ve Zonguldak Özel Sivil Havacılık Ortak Girişim Grubu adına Koçoğlu İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Şükrü Koçoğlu da Çukurova Bölgesel Havaalanı projesinin Türkiye’nin 2. büyük havaalanı olacağını belirterek, "En kapsamlı Yap-İşlet-Devret (YİD) Projesi olacak" dedi.

Bu projeyi hayata geçiren Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ve Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan’a teşekkür eden Koçoğlu, "Esas irade bunun yapılabilmesini sağlamak. Bizler bir yerde oyuncuyuz" diye konuştu.

Koçoğlu, havaalanının inşaatında 4 bin, işletmesinde ise bin 250 kişinin çalışacağını söyledi.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Yıldırım: "2012 için felaket senaryoları üretenler Türkiye bakımından yine ters köşeye düşecekler"

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, "2012 için felaket senaryoları üretenler Türkiye bakımından yine ters köşeye düşecekler. Aslında Türkiye’de kriz falan yok. Türkiye niye kriz girmiyor diye krizi tutanlar var, krize girenler var" dedi.

Bakan Yıldırım, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı toplantı salonunda yapılan Çukurova Bölgesel Havaalanı Projesi Uygulama Sözleşmesi imza töreni öncesinde yaptığı konuşmada, Çukurova Bölgesel Havaalanı projesinin gerçekleştirdikleri 2. özel-kamu ortaklığı olduğunu belirtti.

Bakan Yıldırım, 9 yılda aşağı yukarı 9 katrilyonluk havaalanı yatırımı yaptıklarını ifade ederek, bunun 4 katrilyonunu yap-işlet ile gerçekleştirdiklerini söyledi. Türkiye’nin ihtiyaçlarının büyüdüğünü dile getiren Yıldırım, "Her şeyi bütçeden yapma imkanı zorlaşıyor. Yaparsınız, yapamazsınız diye bir şey yok, ama geçmişte olduğu gibi projeler 20 sene de biter. Siz projeyi bitirdiğiniz zaman ihtiyaçlar değişmiş olur. O proje de o iş de ihtiyacı karşılamaktan uzak hale gelir" dedi.

Ulukışla-Pozantı yolunun bunun en güzel örneği olduğuna işaret eden Yıldırım, kendisinin lise öğrencisiyken radyolarda Ulukışla-Pozantı yolundaki çalışmalarla ilgili anonslar duyduklarını belirtti. Bu anonslarla büyüdüklerini ifade eden Yıldırım, "Oraya da girdik 29 viyadük, 9 tünelle orayı da aştık, şimdi muazzam bir yol oldu" diye konuştu.

"Mersin, Adana, Hatay, Osmaniye, Türkiye’nin yeni zenginlik bölgesi"

Bakan Yıldırım, Mersin, Adana, Hatay ve Osmaniye’nin Türkiye’nin yeni zenginlik bölgesi haline geldiğini belirterek, Türkiye’nin en önemli sorununun zenginlik noktalarını yurdun her tarafına yayamamış olması olduğunu söyledi. Herkesin İstanbul’a yönünü çevirdiğini dile getiren Yıldırım, İstanbul, İzmir, Marmara havzasının artık nefes alamadığını ifade etti.

Bu zenginlik noktalarını yaymak için altyapıyı Orta Anadolu, Doğu Anadolu ve Akdeniz Bölgesine kaydırdıklarına işaret eden Yıldırım, artık Antalya, Gaziantep, Mersin, Adana, Çukurova havzasının zenginlik bölgesi haline geldiğini dile getirdi.

"Bir uluslararası transfer merkezi haline gelecek"

Çukurova Havaalanı karar verilirken çok tartışıldığını belirten Yıldırım, şunları kaydetti:

"Adanalılar, Mersinliler, Adana, Mersin muhabbeti epey zamanımızı aldı. Esasında bunları daha erken aşabilseydik biraz daha ileri bir konumda olabilirdik. Çukurova Havaalanı, Mersin’de yapılıyor diyorlar. Adana’ya 25 kilometre, Mersin’e 34 kilometre. Mesafe bakımından Adana’ya daha yakın. Bu tartışmalar anlamsız, önemli olan bu bölgesel havaalanını en etkin şekilde kullanmak. Kazan-Tarsus’ta oluşturulacak turizm merkezi dolayısıyla bu havaalanının önemi gittikçe artacak. Bir uluslararası transfer merkezi haline gelecek. Bu havzanın bereketli topraklarının ürünleri başta Ortadoğu, Kafkaslar
 olmak üzere dünyanın her tarafına taşınacak."

Yıldırım, havacılığın Türkiye’de, dünya gelişmesini yaya bırakacak şekilde geliştiğini vurgulayarak, uçakla seyahat edenlerin sayısının 8,5 milyondan 58 milyona çıktığını, faal olan havaalanı sayısının 26’dan 47’e ulaştığını, yapımı devam eden 9 havaalanı olduğunu söyledi.

Özel sektör olunca zamanın daha etkin kullanıldığını dile getiren Yıldırım, havaalanının 36 ay öngörülmesine rağmen belki 2 yılın altında faaliyete geçirilebileceğini, bunun için de yüklenici firma ile pazarlık yapacaklarını söyledi.

"Türkiye niye krizi girmiyor diye, krize girenler var"

Yıldırım, dünyanın ekonomik krizden ağladığına işaret ederek, şunları belirtti:

"Krizin ilacı yatırım. Biz 2009’da krizin en şiddetli olduğu dönemde İstanbul-İzmir otoyolu ihalesini yaptık. Avrupa’nın en büyük, dünyanın 5 büyük projesi arasında yer alıyor. 2012 için felaket senaryoları üretenler Türkiye bakımından yine ters köşeye düşecekler. Aslında Türkiye’de kriz falan yok. Türkiye niye krize girmiyor diye krizi tutanlar var, krize girenler var."

Türkiye’nin bölgenin istikrar ülkesi olduğuna işaret eden Yıldırım, Türkiye’nin etrafında yaşanan olayların sona ermesinin Türkiye’nin konumuna bağlı olduğunu belirterek, "Türkiye ne kadar istikrarlı, kararlı olursa bölge de o kadar kısa sürede sukünet bulur, herşey normale döner" dedi.

Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan’a seslenen Yıldırım şöyle dedi:

"Sayın Bakanım dünya kazan sen kepçe dolaş dur. Sen bu ülkeye ticaret yap, ihracatını artır. Yol, havaalanı, demiryolu yapmak bizden. Bu altyapıdan ürünlerimizi dünyaya satmak da senden. İşin en kolay tarafını sana ayırdık."

"Yeter ki bu güzel işbirliği, ahenkli çalışma ülkede olsun. Kaynaklarımızı en iyi şekilde değerlendirelim" ifadesini kullanan Yıldırım,
 "Enerjimizi boş işlerle tüketmeyelim. 2023 Türkiye’sindeki o hedefleri gerçekleştirmek hepimizin görevidir. Burada siyaset yok, hizmet var. Bunu da burada görüyoruz" dedi.

Ekonomi Bakanı Çağlayan: Çukurova bölgesi 2023 yılında 50 milyar dolarlık sadece mal ihracatı yapacak

Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, "500 milyar dolar ihracat hedefleyen, ihracatın ithalatı karşılama oranı minimum yüzde 80 olarak tespit eden hükümet olarak, Çukurova bölgesinin en az yüzde 10 alması, 2023 yılında 50 milyar dolarlık sadece mal ihracatı yapan bölge olmasında bu havaalanı çok önemli etki oluşturacaktır" dedi.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı toplantı salonunda yapılan Çukurova Bölgesel Havaalanı Projesi Uygulama Sözleşmesi imza töreni öncesinde bir konuşma yapan Çağlayan, bölgenin milletvekili olarak önemli böyle bir nikah şahitliğinde bulunmanın kendisi için gurur verici olduğunu söyledi.

Türkiye’nin ulaşım alt yapısının getirdiği avantajlardan her yerde bahsettiğini anlatan Çağlayan, faaliyette bulunan 46 havaalanın turizmde, uluslararası yatırımda, ihracatta ve yabancı sermayenin ülkeye gelişinde 2011 yılında ihracatta elde edilen rekorlarda önemli bir etken olduğunu bildirdi.

Çukurova Bölgesel Havaalanının ihalesini alan firmanın süresinden önce ve en üst kaliteyle tamamlayacağından kuşkusunun olmadığını ifade eden Çağlayan, bu havaalanının, Akdeniz oyunlarında, Tarsus-Kazanlı’da planlanan turizm tesislerinde, Çukurova bölgesinin ekonomisinde hakettiği yeri bundan sonra daha fazla almasında katkı sağlayacağını kaydetti.

Bölgeye, turistlerin gidiş gelişlerinin ulaşım alt yapısına bağlı olduğuna dikkati çeken Çağlayan, karayolu, denizyolu, havayolu ve demiryolunun turizm, ihracat ve üretim yönüyle katkılarını anlattı.

Hızlı tren projelerine de değinen Çağlayan, "Bölgesinde önemli bir dağıtım merkezi olacak, Singapur’u, Noterdam’ı, Dubai’yi Hong Kong’u geçecek şekilde dizayn etmeye kararlı olduğumuz Mersin’i, Çukurova ve Türkiye’nin önemli bir aktarma merkezi haline getireceğiz. Eksiğimiz yok, fazlamız var" dedi.

Bakanlığın 2023 yılına kadar dünyanın en büyük limanları arasında yer alacak ve Mersin Konteyner Limanı’nın da eylem planı içinde olmasının hükümetin bölgeye verdiği önemin göstergesi olduğunu dile getiren Çağlayan, şöyle konuştu:

"Demiryolu, karayolu , havayolu, denizyolu ulaşımıyla bölgenin ve Türkiye’nin tüm ürünlerini dünyanın her bölgesine rahat bir şekilde
 dağıtacağımız, ihracatı, üretimi, yatırımı ve istihdamı artıracak önemli bir projenin bir bacağıdır bu proje."

Çukurova bölgesinin, önemli alt yapısına, tarım ürünlerine, sanayisine, ulaştırmada, lojistikteki önemine rağmen Türkiye ihracatından gerekli payı alamadığını bildiren Çağlayan, geçen yılın yapılan yaklaşık 135 milyar dolarlık ihracattan Çukurova bölgesindeki 4 ilin aldığı payın 5 milyar 270 milyon dolar, 3,9 pay aldığını söyledi.

Bölgenin ihracatta yakalaması gereken payın, Türkiye ihracatının en az yüzde 10’u olması gerektiğini savunan Çağlayan, "500 milyar dolar ihracat hedefleyen, ihracatın ithalatı karşılama oranı minimum yüzde 80 olarak tespit eden hükümet olarak, Çukurova bölgesinin en az yüzde 10 alması, 2023 yılında 50 milyar dolarlık sadece mal ihracatı yapan bölge olmasında bu havaalanı çok önemli etki oluşturacaktır" diye konuştu.

"Geçen yıl tahminen 24 milyar liralık turizm geliri elde ettik"

Türkiye’nin turizmde önemli bir virajı yakaladığını bildiren Çağlayan, 10 yıl önce Türkiye’ye gelen toplam turist sayısının bugün sadece Antalya’ya geldiğini söyledi. Çağlayan, Mersin ve Çukurova bölgesinin sadece deniz, yaz ve kum turizmi değil, inanç turizminde de olduğunu kaydetti.

Türkiye’nin 2010 itibariyle dünyanın 7., Avrupa’nın 5. büyük turizm destinasyonu olduğunu anımsatan Çağlayan, turizm sektörünün 2011’de tarihe altın harflerle yazıldığını, ilk defa 31,5 milyon turistin geldiğini söyledi. Türkiye’nin geçen yıl tahminen 24 milyar liralık turizm geliri elde ettiğini dile getiren Çağlayan, Çukurova bölgesinin turizmde de hak ettiği yeri alamadığını bildirdi.

Geçen yıl Adana’ya 80 bin, Mersin’e ise 70 bin turistin geldiğini ifade eden Çağlayan, yapılacak bu havaalanının bu bölgeye gelecek turist sayısını attıracağını söyledi.

Bugünkü yapısıyla Adana’nın 1 milyar 750 milyon dolar, Mersin’in 1 milyar 350 milyon dolar, Osmaniye’nin 133 milyon dolar, Hatay’ın 2 milyar dolar ihracat yaptığını kaydeden Çağlayan, bu rakamların ikiye katlanması gerektiğini, yapılacak yatırımlarla bölgenin yatırım ve üretim üssü olması gerektiğini söyledi.

Çukurova Bölgesel Havalanının yapılmasıyla Silifke’nin dünyada en meşhur olan çileklerini "uçan çilekler" yapacaklarını anlatan Çağlayan, bu havaalanında yapılacak kargo binasının, bölgenin özel öneme sahip ve kısa sürede sevk edilmesi gereken ürünlerinin sevk edilmesinde önemli bir rol oynayacağını bildirdi.

AA


Geri Dön