Cüneyt Genç: Türkiye'de hızlı tren üretmek istiyoruz!
Siemens Türkiye Hızlı Trenler Bölüm Direktörü Cüneyt Genç, Siemens 'in Türkiye 'de hızlı tren üretmeye talip olduğunu bildirdi...
Genç, Türkel Fuarcılık tarafından Ankara Anfa Altınpark Fuar Merkezinde açılan Eurasiarail Demiryolu, Hafif Raylı Sistemler, Altyapı ve Demiryolu Lojistik Fuarı 'nda yaptığı açıklamada 'Siemens 'in Türkiye 'de hızlı tren üretmeye talip olduğunu' söyledi.
Saatte 165 kilometrenin üzerinde hız yapabilen trenlerin 'hızlı tren' olarak nitelendirildiğini anlatan Genç, ancak son 5 yıldaki gelişmelerle birlikte saatte 300 kilometrenin üzerine çıkabilenlerin hızlı tren olarak kabul edilmeye başlandığını söyledi.
Dünyada elektrikli trenleri ilk üreten firmanın Siemens olduğuna işaret eden Genç, 'Siemens, işletmedeki seri olarak üretilen en hızlı trenleri yapıyor. Siemens 'in saatte 400 kilometrenin üzerinde hız yapabilen trenleri, hızları kadar
içlerinin konforuyla da pek çok rakibinden ayrılıyor. Özellikle Velaro serisi trenlerimiz evinizdeki konforun çok ötesinde konfor sağlıyor. Koltukların rahatlığı, internet hizmeti, restoran, toplantı odaları gibi trenin içindeki yerler, ofis ortamı sunuyor' dedi.
şehirlerarası taşımacılıkta uçağa da alternatif olan hızlı trenler geliştirdiklerini, bu trenlerin şu anda Almanya, İspanya, çin ve Rusya 'da hizmet verdiğini anlatan Genç, Siemens 'in yeni ürettiği Valero serisi trenlerin diğer rakiplerine göre yüzde 30 daha az elektrik tükettiğini belirtti.
Türkiye 'de 1950-2000 yılları arasında raylı sistemli ulaşıma hemen hemen hiç yatırım yapılmadığını, ancak 2000 yılından itibaren bu alana önem verildiğini ifade eden Genç, geçen yıl 3,5 milyar avro ile demiryoluna yapılan yatırımların kara yollarına yapılan yatırımları aştığını kaydetti.
Hızlı trenlerin üretiminin çok büyük bir teknoloji gerektirdiğini belirten Genç, Siemens 'in her ülkenin arazi ve iklim koşullarına göre hızlı tren geliştirdiğini kaydetti. Rusya için tasarlanan hızlı tren ile çin için tasarlanan hızlı trenin aynı olmadığına dikkati çeken Genç, 'Rusya 'da trenlerin ısı aralığı çin 'dekinden çok daha farklı. Rusya 'da -50 dereceye kadar bu trenlerin çalışması gerekiyor. çin 'de ise artı 50 derecede kullanılması gerekiyor. Yolcu taşıma kapasitesi de çin ile Rusya arasında farklı olabiliyor. Yani her ülkeye özel olarak belli tasarımların yapılması gerekiyor' diye konuştu.
Siemens 'in Ankara ve Bursa 'da hafif raylı sistemleri gerçekleştirdiğini anlatan Genç, İstanbul metrosundaki sinyalizasyonun da Siemens tarafından yenilendiğini dile getirdi.
Hükümetin ulaşım stratejisi olarak raylı sistemlere ağırlık verdiğini belirten Genç, şunları söyledi:
'Biz de Türkiye 'de hızlı tren üretmeye talibiz. Siemens 'in saatte 400 kilometreye çıkabilen en hızlı treni Velaro 'yu Türkiye için geliştirebiliriz. Siemens bunun için Türkiye 'de 50 milyon avro yatırım ayırabilir. Biz, komple bir tren setini buraya getirmek değil, büyük bir katkıyı Türkiye 'de sağlayarak hızlı trenlerin teknolojisini Türkiye 'de hayata geçirmeyi istiyoruz. İlk etapta Türkiye 'nin katkı payı yüzde 20 'lerden başlayacak, zaman içerisinde katma değerinin yarıdan fazlasının Türkiye 'den sağlanacağı bir yapı düşünüyoruz. Bugün Ankara-Eskişehir arasındaki hatta 250 kilometrenin üzerine çıkılabiliyor biz yeni yapılacak hatlarda Türkiye 'de 400 kilometre hıza ulaşan trenler getirmek istiyoruz.'
Ankara-Konya, Ankara-İstanbul hızlı tren hatlarının yapılmaya başlandığını, Ankara-Sivas, Ankara-İzmir hatları konusunda da çalışmaların sürdürüldüğünü kaydeden Genç, sözlerini şöyle tamamladı:
'Önümüzdeki dönemde 2 bin kilometrenin üzerinde yeni hatla ilgili fizibilite çalışmaları yapılıyor. Biz de Siemens olarak bu projelerin içinde olmayı istiyoruz. Türkiye 'de ilk yapılan hızlı tren ihaleleri daha eski olduğu için hız olarak biraz geride kaldılar. Hızlı tren teknolojisi durağan değil sürekli gelişiyor. Biz bugün 350 kilometre hıza iyi diyoruz ama önümüzdeki 3-5
yılda 500 kilometreye ulaşabiliriz.'
AA