Demiryollarında atılım var, metro ve hızlı trenleri Türkiye'de üretelim!
Ulaştırma sektörüne on yılda 90 milyar dolarlık kamu alımı yapılması planlanırken başkentli sanayicilerden çağrı geldi. Tür-kiye'nin en büyük OSB'lerinden Ostim ulaşım yatırımlarına talip. OSB Başkanı Orhan Aydın, metro araçları ve hızlı trenleri üretebil
Türkiye'nin yerli otomobil üretme süreci devam ederken, Anadolu sermayesinden hükümete önemli bir uyarı geldi. Yerli otoda geç kalındığını vurgulayan OSTİM Organize Sanayi Bölgesi (OSB) Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Aydın, metro ve raylı taşıtların üretimindeki fırsatın kaçırılmaması gerektiği uyarısında bulundu. ABD ve Almanya gibi ülkelerin şehirlerinin raylı taşıtlarını yapabilen yerli firmaların olduğuna dikkat çeken Aydın, "Geçmiş yıllarda yönetimlerin ihmali yüzünden yıllar geçti biz hâlâ yerli otomobili konuşuyoruz. Yerli metro araçları ve hızlı tren için önümüzde önemli bir fırsatımız var. Bunu iyi değerlendirmemiz lazım. Aksi takdirde bu alanda da fasoncu olabiliriz." dedi. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından tamamlanacak Ankara metrosu için alınacak 324 araç için yüzde 51 oranında yerli üretim şartının getirilmesinin önemli bir aşama olduğunu dile getiren Aydın, bu sektörde stratejik yaklaşımlar sergilenmesi gerektiğini ifade etti. Aydın, Türkiye genelinde inşa edilecek metrolarda şartnamelerin hazırlanırken yerli üretimin desteklenmesine yönelik olması gerektiğini belirterek, "Yerli imkânlar ile çalışılmış olsaydı Ankara metrosu için de yüzde 100 yerli üretim yapılabilirdi. Ancak yine de stratejik bir başlangıç olarak yüzde 51 yerli oranı önemli. Bu iyi bir başlangıç olabilir." diye konuştu. Metro aracı ve hızlı tren üretiminde tek alıcı devlet olduğu için ilgili bakanlığın savunma sanayiinde olduğu gibi bu alanda da yerli yatırım ve üretim stratejisini iyi belirlemesi gerektiğini aktaran Ostim OSB Başkanı Aydın, şu değerlendirmede bulundu: "Biz yerli üreticiler olarak bunu bekliyoruz. Şartnameler hazırlanırken haklı olarak, 'bu işi daha önce yapma şartı' aranıyor. Doğru ama bu ürünün alıcısı kamu. Kamunun iradesi olmadan bu üretim gerçekleşemez. Sürekli pazar olmaya devam ederiz. Yerli üreticilerimizle devlet destekleyici kurumlar, Ar-Ge kurumları üniversite hep birlikte yapabiliriz bu işi. Bunu yapmalıyız." Türkiye'nin en büyük, dünyanın ise sayılı küçük ve orta ölçekli sanayi üretim alanlarından biri olan Ostim Organize Sanayi Bölgesi'nde 17 temel sektörde 5 bin işletmede yaklaşık 50 bin kişi istihdam ediliyor. Ostim'de Türkiye genelinin yanı sıra dünyanın çok sayıda ülkesine üretim yapılıyor. Ostim'de metal ve iş makineleri başta olmak üzere sağlık, elektronik, plastik, mobilya ve otomotiv yan sanayii gibi sektörlerde üretim gerçekleştiriliyor. 2012-2014 Orta Vadeli Programı'nda ve 2012 Yılı Programı'nda öngörülen hedefler doğrultusunda hükümet bu yıl kesenin ağzını açıyor. 2012 yılı yatırım programında bu yıl 2 bin 622 projeye toplam 38 milyar 168,7 milyon lira harcanması öngörülüyor. Söz konusu yatırım miktarının 1 milyar 344,8 milyon liralık kısmı özkaynaklardan, 4 milyar 344,8 milyon lirası ise krediden karşılanacak. Projelerin dağılımına bakıldığında ise eğitim için 694, sosyal alanda 573, ulaştırma-haberleşmede 420 ve tarımda 290 proje yürütülüyor. Miktar bazında ise bu yıl en büyük yatırım kalemini 12 milyar 31,2 milyon lira ile ulaştırma haberleşme alacak. Ekonomi yönetiminin 2011-2021 kamu alımlarındaki yatırım programına göre on yıllık dönemde ulaştırma için 90 milyar dolarlık kamu alımı harcaması gerçekleştirilmesi öngörülüyor. Zaman