Genel

Depremin 100, kentsel dönüşümün faturası 25 milyar dolar!

İstanbul'da 7.0 büyüklüğünde bir depremin 100 milyar dolar hasar yaratacağı hesaplanıyor. Bu sorunun yaşanmaması için gerekli kentsel dönüşümün maliyeti ise 25 milyar dolar...

İstanbul'da 7.0 büyüklüğünde bir depremin 100 milyar dolar hasar yaratacağı hesaplanıyor. Bu sorunun yaşanmaması için gerekli kentsel dönüşümün maliyeti ise 25 milyar dolar. TOKİ Başkanı Erdoğan Bayraktar bundan sonrası için deprem esaslı kentsel dönüşümü hedef aldıklarını söyledi

4-5 Mart tarihleri arasında düzenlenen 2011 Konut Kurultayı, 2 günde 4 bin katılımcıyı buluşturdu. Kurultay'da kentsel dönüşümün yol haritası çizilirken, yeni stratejinin 'deprem esaslı kentsel dönüşüm' üzerine kurulduğu anlatıldı. TOKİ Kentsel Yenileme Daire Başkanı Gürol Konyalıoğlu, İstanbul'da 7.0 büyüklüğünde bir depremin 100 milyar dolar hasar yaratacağını, bunun yaşanmaması için gerekli kentsel dönüşümün maliyetinin ise 25 milyar dolar olduğunu belirtirken TOKİ Başkanı Erdoğan Bayraktar da 'Artık deprem esaslı kentsel dönüşümü hedefliyoruz, kentsel dönüşümü köylere kadar yayacağız' dedi. Kentsel dönüşümün devlet politikası haline getirilmesi kurultayın öne çıkan mesajları arasında yer aldı. Kurultayda ortaya çıkan bazı tespit ve öneriler şöyle sıralanıyor:

Tespitler Kentli nüfus kırsalı aştı
Dünyada 15 yıl içinde herkes için konut hedefine ulaşılamayacak.
Kentlerde yaşayan nüfus, kırsal nüfusu aştı. Yüzyılın sonunda 5,5 milyar insanın kentlerde, 3,5 milyar insan kırsal alanda yaşayacak.
2025'e kadar dünyada 600 milyon konut ihtiyacı ortaya çıkacak. Bu konutların yüzde 60'ı baştan yapılacak.
Hızlı ve plansız kentleşme çevreye zarar veriyor. Yüksek binalar çoğalıyor, ekonomik denge bozuluyor.
Plansız kentleşme konut fiyatlarının artmasına, altyapı, trafik, artan suç oranları gibi sorunların ortaya çıkmasına neden oluyor.
Türkiye'de kentleşme oranı yüzde 72, AB'de ise yüzde 85. Yakın dönemde, şehirlere 13 milyon insan daha göç edecek.
200-300 TL gibi taksitlerle ev sahibi olunması, gecekonduya olan talebi azalttı.

Öneriler Toplu taşıma yeraltına inmeli
İnsanlara şehirlerinin yeniden yapılmasına, tasarlanmasına katılım imkanı verilmeli.
Yerel yönetimler inşaat ruhsatlarını onaylarken otopark, okul, toplu ulaşıma bağlantı gibi özellikleri dikkate almalı.
Doğal afetlere dayanıklı, ekosisteme ve tarihi mirasa saygılı yaşam alanları oluşturulmalı.
Kentsel altyapı ve konut alanları deprem riskine karşı güçlendirilmeli.
şžehirler, toplu taşımanın yeraltına girdiği, yürünebilir yerler haline getirilmeli.
Yeni yaşam alanları oluşturulurken, ekonomik olarak dezavantajlı grupların sağlıklı konutlara erişimine olanak sağlayacak finansal modeller oluşturulmalı.
Herkesi ev sahibi yapmak yerine kiralama yönetimleri geliştireilbilir.
Binalarda enerji verimliliğine yatırımı yapılmalı.
Akşam/şženay Büyükköşdere