29 / 04 / 2024

Deriner Barajı 13 yıldır bitirilemedi, maliyeti ikiye katlandı!

Deriner Barajı 13 yıldır bitirilemedi, maliyeti ikiye katlandı!

Artvin'de Çoruh Nehri üzerinde yapımı süren ve 253 metre yüksekliğiyle dünyanın 3. büyük barajı olan Deriner Barajı ve Hidroelektrik Santralı, 7 yılda bitecek denmesine rağmen 13 yıldır bitirilemedi



Türünde dünyanın en büyük 3. barajı olarak gösterilen ve Çoruh Nehri üzerinde inşa edilen Deriner Barajı ve Hidroelektrik Santralı (HES), 7 yılda bitmesi planlanmasına rağmen 13 yıldır hâlâ inşaat halinde. 6 yıldır ertelenen bitirilme tarihi, en son olarak 31 Mart 2012 olarak belirlenmiş, 30 Temmuz 2011'de su tutması planlanmıştı. Ancak barajın su tutması yine ertelendi. Artvin DSÎ Bölge Müdürü Muammer Keleş, su tutma tarihinin Mart 2012'ye ertelendiğini, temmuzda barajın elektrik üretmeye başlayacağını söyledi.

EN PAHALI BARAJ

Deriner Barajı, ucuz, çevreci ve ekonomik olduğu ileri sürülen hidroelektrik santrallarının nasıl "pahalı" bir enerji kaynağı haline gelmesinin güzel bir örneği.

Bitirilmesi halinde 670 megawat (MW) kurulu güçle yılda toplam 2 milyar 118 milyon kilovat saat (kWh) enerji üretmesi planlanan Deriner Barajı'nın uzatılan her bir gününün, üretilecek enerji ve katma değerle birlikte Türkiye'yi 1 milyon dolar zarara uğrattığı ileri sürülüyor. Barajın 711 milyon 431 bin 243 dolar olarak belirlenen keşif bedeli, yüzde 94.99 oranında artarak 1 milyar 387 milyon 189 bin dolara ulaştı.

MALİYET GİZLENDİ

Sular altında kalan köy arazilerinin kamulaştırma bedeli ve yeni yol yapımları ile oluşan yaklaşık 1 milyar liralık ek maliyet de Deriner'i "dünyanın en pahalı barajlarından biri olmaya doğru götürüyor. Bu arada kamulaştırma harcamalarının, baraj maliyetini yüksek gösterdiği gerekçesiyle bütçe dışında tutulduğu ortaya çıktı.

Pahalı diye vazgeçilmişti

DERİNER Barajı ve HES projesi için 1987'de rapor hazırlanmış, ancak yol maliyetinin baraj maliyetine eşdeğer olacağı gerekçesiyle vazgeçilmişti. 1990 sonrası Türk-Rus dış ticaret dengesinin kurulabilmesi amacıyla, Rus müteahhitlerinin de kendi uzmanlık alanlarında Türkiye'de iş yapabilmelerine imkân sağlanması için çıkarılan bir kararnameyle baraj ve HES inşaatına karar verildi. 4 İsviçre, 1 Türk ve 1 Rus firmasından oluşan konsorsiyum tarafından bulunan dış kredi ile inşaat Ocak 1998'de başlatıldı.
Habertürk/Şükran Özçakmak


Geri Dön