Sektörel

Dev projelerin maliyeti 12.5 milyar TL arttı!

Dolardaki yükseliş sadece sanayiciyi ve vatandaşı değil dev projeleri de vuruyor. Otoyol ihalesini 2 kez erteleten kur farkı 3 dev projeye de 12,5 milyar TL'lik ek yük bindiriyor.

Dolardaki yükseliş sadece sanayiciyi, KOBİ'leri orta direği değil, ithalat ağırlıklı çalışıp ihracat yapan firmaları da maliyet artışından dolayı olumsuz etkiliyor. Öte yandan ciddi anlamda döviz borcu olan ve ithalat ağırlıklı çalışan firmaları ise derinden sarsıyor. 


Ancak işin başka bir boyutu daha ortaya çıktı. Dolarda yaşanan tarihi yükseliş sanayicilerin yanı sıra dev projeleri de vurdu. Geçtiğimiz aylarda kazandığı Kalamış Marina İhalesinden çekilen Koç Grubu ile gündeme gelen kur farkı daha sonra Milli Piyango ihalesi ile önceki gün ise ikinci kez ertelenen 3. Köprü Bağlantı Yolları ihalesi ile bir kez daha gündeme geldi. 

Kuzey Marmara Otoyolu Projesi kapsamındaki bağlantı yolları ihalesinin önceki gün ikinci kez ertelendiği açıklandı. 


İki takvim belirlendi Daha önce 6 Mart'ta yapılacağı açıklanan ve sonradan 6 Mayısa ertelenen söz konusu ihale son gelen yeni erteleme ile iki ayrı tarihte yapılacak. İhalenin ertelenmesinin arka planında ise kur farkı yatıyor. 


6 Marttaki erteleme ile ilgili firmaların finansman vc maliyet çalışmalarının gerekçe gösterildiği Kuzey Marmara Otoyol Projesi'nde yetkililer dolara endeksli yeni takvim çıkarttı. Dışarıda dolar üzerinde büyük etki yapan FED'in Haziran toplantısı, içeride ise 7 Haziran seçimleri göz önünde bulundurularak ihaleler için 30 Haziran ve 7 Temmuz şeklinde iki ayrı takvim belirlendi. 

Milli Piyango Dolar kurunun tek mağduru tabii ki de sadece Kuzey Marmara Otoyol projesi değil. 


Daha büyük mağduriyet Milli Piyango özelleşt i rm esi nde yaşan iyor. 

Geçtiğimiz yıl Milli Piyango Şans Oyunlarının 10 yıl süreyle işletme hakkı ihalesini kazanan Net Şans ile 1 Iitay'ın kurduğu ortak girişim grubu kendilerine verilen süre zarfında dolarda yaşanan yükselişten ötürü imzaları atmadı. Ortak girişim grubu geçtiğimiz vıl Temmuz ayında 2 milyar 755 milyon dolarlık teklif ile ihaleyi kazanmıştı. Söz konusu tarihte dolar kuru 2.12 iken şimdi ise 2.73'e kadar çıkmış durumda. Arada oluşan 61 kuruşluk farkın ihaleyi kazanan firmaya maliyeti ise yaklaşık 1 milyar 700 milyon TL. 

Kalamış Limanı Geçtiğimiz Mart ayında Kalamış Yat Limanı ihalesinden vazgeçtiğini KAP'a bildiren Koç Grubu'nun herkesi şaşırtan bu sürpriz kararının gerekçesinin plan değişikliği olduğu öne sürülse de kararın perde arkasında da 300 milyon TL'lik kur farkının çok ciddi etkisi bulunuyor. Koç Grubu'nun 1.4 milyara aldığı ihale dolarda yaşanan yükselişten kaynaklı 13 ayda 1.7 milyara çıkmıştı. Bu da yapılan hesaplamalara göre yeni bir marina parasına denk geliyordu. 


30 milyar dolar Dolar kurunun etkilemesi beklenen dev projeler ise ihaleye çıkacakları günü iple çekiyor. Tamamı Yap-İşlet-Devret modeli ile yapılacak olan ve önümüzdeki aylarda ihalelere çıkartılması beklenen 3 dev projenin toplam bedeli ise 30 milyar dolara yaklaşıyor.

Dolarda 14 Ocak'tan bu yana yaşanan yükseliş baz alındığında oluşan 45 kuruşluk kur farkı söz konusu projelerin maliyetini 12.5 milyar TL birden arttırıyor. 


KANAL İSTANBUL PROJESİ: 


Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın 2011 yılında "Çılgın Proje" diye açıkladığı 2 şehir ve 6 köprünün yer aldığı mega projenin ihalesinin önümüzdeki aylarda yapılması ve temelinin bu yıl içerisinde atılması planlanıyor. Tamamı Yap-Işlet-Devret modeli ile yapılacak projenin maliyeti ise 20 milyar dolar. Dolarda yaşanan artış sonrası oluşan kur farkı ise 9 milyar TL.

 

ÇANAKKALE BOĞAZ KÖPRÜSÜ: 


Dünyanın en uzun asma köprüsü olarak da adlandırılan Çanakkale Boğaz Köprüsü'nün bağlantı yollarıyla birlikte toplam uzunluğu 13.7 kilometreyi bulacak. Köprü üç gidiş üç geliş olmak üzere 6 şeritli olacak. İçinde Çanakkale Köprüsü'nün de yer alacağı 433 km.'lik Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu'nun maliyetinin 4.5-5 milyar dolar arasında olması bekleniyor. Dolarda yaşanan artış sonrası oluşan kur farkı ise 2 milyar TL. 


BÜYÜK İSTANBUL TÜNELİ: 


Geçtiğimiz aylarda dev bir tanıtım ile açıklanan ve İstanbul Boğazı'na yapılması planlanan tünel projesi iki kara yolu bir metro yolu olmak üzere 3 kat şeklinde planlandı. 

Kamu kaynakları kullanılmadan Yap-İşlet-Devret modeli ile yapılacak olan projenin ihalesi Mayıs ayında yapılacak. Boğazın altından geçen 6,5 kilometrelik tünelin 3,5 milyar dolara mal olması bekleniyor. Dolarda yaşanan artış sonrası oluşan kur farkı ise 1.5 milyar TL. 


Yeni Çağ