26 / 11 / 2024

Dubai'nin inşaat sektöründeki atılımı EXPO'yu kazanmasında etkili oldu!

Dubai'nin inşaat sektöründeki atılımı EXPO'yu kazanmasında etkili oldu!

İzmir'in EXPO 2020 yarışına ikinci turda veda etmesinde, kentin kronik sorunlarının bir türlü çözümlenemeyişi etkili oldu. Dubai'nin organizasyonu kazanmasında ise, son 10 yılda gerçekleştirdiği gelişme ve muazzam yatırımlar önemli rol oynadı





İzmir'in 2015'in ardından EXPO 2020'yi de kaybetmesi büyük hayal kırıklığı yaşatırken, "Neden kaybettik" sorusunun cevabı aranmaya başlandı. Bu konuda yarışı kazanan Dubai'nin etik dışı girişimleri başta olmak üzere birçok gerekçe sıralanırken,  İzmir  ve Dubai arasında son 10 yılda oluşan muazzam fark da bu sonuçta en büyük pay sahibi oldu. İzmir ile EXPO 2020'yi kaptırdığı Dubai kıyaslandığında şehircilik anlamında arada inanılmaz bir fark olduğu ortaya çıkıyor. İşte iki kentin tablosu:


DUBAİ 10 YILDA UÇTU

* Özellikle 2004 ile 2006 yılları arasında inşaat sektöründe müthiş bir ilerleme kaydeden Dubai'nin bu atılımı, uluslararası arenada "property boom", yani "mülkiyet patlaması" olarak anılıyor. 

* Üstyapının yanı sıra altyapı ve ulaşım faaliyetlerinde de büyük atılım yapan Dubai'nin metro sistemi, 2009 yılında çalışmaya başladı. Sistem, Dubai'nin 2017 yılında 3 milyona ulaşacak nüfusuna hizmet verebilecek şekilde planlanmış durumda.

* Dubai, bütün bu üstyapı çalışmalarının yanı sıra kent için ulaşım ve altyapı konusunda da olağanüstü ilerlemeler kaydetti ve büyük projeleri hayata geçirdi.

* Dubai'nin atılım yaptığı 2000'li yıllarda dünyanın en büyük projelerinden olan Port Rashid (Rashid Limanı), Dünya Ticaret Merkezi, yine dünyanın en yüksek gökdeleni olan Burj Khalifa ve meşhur yelken otel Burj El Arab da bu ülkenin yarışı kazanmasında önemli rol oynadı. 

* Yapımı kısa süre içinde tamamlanacak olan Port Rashid, Dubai'nin ticari amaçla kullanılan konteyner limanını kruvaziyer turizmine de açabilmek amacıyla tasarlandı.

* Dubai'nin merkez bölgesinde yer alan Burj Khalifa, uluslararası bir iş ve finans merkezi olarak planlandı ve hayata geçirildi. Yapı, halen dünyanın en yüksek gökdeleni olma unvanını taşıyor.

* Kent merkezinde 220 bin metrekarelik alanda yer alan Dubai Mall isimli bir ticaret ve alışveriş bölgesi oluşturuldu. Dubai Mall, halen dünyanın en büyük alışveriş ve ticaret alanı olma özelliğine sahip.

* Dubai, İzmir'in son dönemde tartıştığı sağlık serbest bölgesini geçtiğimiz on yıl içinde hayata geçirdi. Bölgede sağlık turizmine yönelik kür ve bakım merkezleri, termal ve SPA alanları ile hastaneler faaliyet gösteriyor.

* 2007 yılı sonunda tamamlanarak açılan Dubai Sports City'de 60 bin seyirci kapasiteli bir stadyum ve spor salonları ile çeşitli spor tesisleri yer alıyor.

* Dubai'nin motor sporları pisti olan 5,39 kilometrelik Autodrome, Formula 1 Dubai Grand Prix'sine ev sahipliği yapıyor.


İZMİR YERİNDE SAYDI 

* Yapımına 2005'te başlanan Üçyol-Üçkuyular Metro Hattı hala bitirilemedi. 

* İzmir Büyükşehir Belediyesi, kentin çöpünü halen ömrünü tamamlayan Harmandalı'nda vahşi depolama yöntemiyle yapıyor. Yıllardır, yeni ve modern bir bertaraf tesisi için net bir yer bile belirlenemedi. 

* İzmir'i her yağmurda sel basıyor. Hatta buna önlem alması gereken Büyükşehir Belediyesi'nin kendi itfaiye ve kurtarma araçları bile sel suları altında kalmaktan kurtarılamıyor. 

* Hala, sık sık Körfeze kanalizasyon akıtılıyor. En son geçtiğimiz mart ayında Kordon'daki sistem tıkanınca kanalizasyon suları günlerce Körfez'e deşarj edildi.

* İzmir'in ilk mega projelerinden biri olan Dünya Ticaret Merkezi inşaatı 15 yıldır inşaat çukuru seviyesinde kaldı. Şehrin tam göbeğinde farelerle dolu bir bataklık haline gelen çukur, İzmir'in kalbine saplanmış bir hançer gibi duruyor.

* Kentin trafik sorunu çözülmek yerine artık kronik hale geldi. En ufak bir yağmurda trafik sıkışıklığı daha da içinden çıkılmaz bir hal alıyor.

* Yerel yönetimler, İzmir'in çarpık yapılaşmayla bir gecekondu mezarlığına dönüşmesi konusunda, Kadifekale haricinde ciddi tek bir adım atamadı. Büyükşehir Belediyesi, aylarca "Kentsel dönüşüm için projelerimize Hükümet onay vermiyor" şeklinde propaganda yaptı. Ancak, belediyenin birçok projesi için bu onay aylar öncesinde çıkmasına rağmen belediye kentte dönüşüm için daha bir çivi bile çakmadı.


Çiçekçi: Dünyadan onay alamadık


Ege Bölgesi Sanayi Odası (EBSO)Yönetim Kurulu Başkanı Yardımcısı Erdoğan Çiçekçi, Almanya İş Günnleri Toplantısı'nda yaptığı konuşmada İzmir'in EXPO 2020'yi kaybetmesine üzüldüklerini fakat çalışmaların hızla devam edeceğini açıkladı. 


Çiçekçi, "EXPO 2020'nin kaybedilmesi bizi çok üzdü. Ama artık kendi yolumuza devam etmeliyiz. Dünyadan hizmet için talepte bulunduk. Ama maalesef bunun için onay alamadık" dedi.


Zeybekci: EXPO için İzmir tek başına yeterli değil


AK Parti MKYK üyesi, Denizli Milletvekili ve TBMM Sanayi Ticaret Enerji Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Başkanı Nihat Zeybekci, "Bence biz EXPO'yu anlamıyoruz. EXPO'nun ne demek olduğunu bilmiyoruz. EXPO'yu sanki İzmir Fuarı'nın biraz daha büyüğü gibi sanıyoruz. EXPO konusunda sadece İzmir'in değil tüm Ege'nin öne çıkarılacağı bir oluşuma ihtiyaç vardı. Ege EXPO olmadıktan sonra, ortaya çıkıp 'İzmir'de EXPO yapacağız' derseniz çok sığ kalıyor" dedi. 


10 yılda geriledi

Bugüne kadar Almanya ve Çin'de iki EXPO izlediğini belirten Zeybekci, şöyle konuştu: "Çin'deki EXPO'yu izledim. Bir bölgeyi, bir ülkeyi hemen hemen baştan aşağı yenilemek, o bölgeyi EXPO'nun söz konusu zenginlikleriyle ön plana çıkarmak gibi bir hedefe yöneliniyor. Hem kendi iç motivasyonlarını artırıyorlar hem de o bölgeye bir şans getiriyor. Ayrıca tüm dünyaya tanıtma şansınız oluyor. Benim gördüğüm, özellikle Çin'deki EXPO, Almanya'daki EXPO, bölgedeki şehirlerle birlikte yapılan EXPO çok farklı. İzmir-Denizli mesafesinin 1 saat 15 dakikaya indiği bir ortamda düzenlediğiniz bir EXPO ile insanlar Denizli'ye gelip zenginlikleri görmeli. EXPO ne demek önce buna bir bakmak lazım. Son 10 yılda şehircilik ve modernlik anlamında İzmir, diğer adaylara göre çok geriledi. EXPO'yu alabilecek standarttan uzaklaştı."


Yeni Asır


Geri Dön