26 / 12 / 2024

Dünyanın en iyi 10 mühendislik harikası!

Dünyanın en iyi 10 mühendislik harikası!

Mühendisler çeşitli amaçlarla farklı bina, köprü, otoyol ve uzay istasyonları inşa etti. Bunlardan bazıları ürettiği elektrik sayesinde bir ülkenin ekonomisine önemli katkılar sağlarken, bazıları da iki kıtayı birbirine bağlayan tünellerden oluşuyor.



Projelerin bazıları ise geleceğin şehirlerinin ve binalarının nasıl olacağı hakkında ipuçları veriyor. Mühendislerin uzun yıllar sonucunda inşa ettikleri ve etmeye de devam edecekleri bu projelere hayran kalmamak elde değil.


İşte dünyanın çeşitli bölgelerinde farklı amaçlara hizmet eden 10 büyük mühendislik projesi:


Uluslararası Uzay İstasyonu: Dünyanın yörüngesinde bulunan insan yapımı en büyük başyapıt olan istasyon temel olarak ikamet edilebilen bir bölüm, bilim modülleri, harici destekler ve güç üreten güneş panellerinden oluşuyor. Uluslararası Uzay İstasyonu, Amerikan Özgürlük İstasyonu ve Sovyet/Rusya Mir İstasyonu gibi iki eski uzay istasyonunun birleşmesinden meydana geliyor. İstasyon sürekli yeni modüller eklenerek büyümeye devam ediyor ve hatta bazen çıplak gözle bile görülebiliyor.


Üç Boğaz Barajı: Çin'in Hubei eyaleti, Sandouping kasabası yakınlarında bulunan, Yangtze Nehri üzerine kurulmuş dev bir hidroelektrik barajıdır. Yılda 22 bin 500 MW (megawatt) elektrik üretimiyle şu anda dünyanın en büyük güç istasyonudur. Tesisin bir başka fonksiyonu nehirin devam eden bölümlerinde oluşabilecek selleri önlemektir. Buna rağmen, baraj önemli arkeolojik alanları sel basmasına ve 1,3 milyon insanın ikamet ettikleri yerleri değiştirmesine neden oldu.


Boston Big Dig: Resmi olarak Merkezi Yol/Tünel Projesi olan bu projeyi insanlar daha çok “Büyük Kazı” olarak biliyor. Projenin temel olarak birkaç temel yol ağı ve tüneli inşa etmek ya da bunların güzergahını değiştirmek gibi farklı hedefleri var. Kazı çalışması 1991-2006 yılları arasında tamamlandı.


World Islands: Dünya haritasının bir kopyasını oluşturmak için yapay adalardan oluşturulmuş takımadadır. Birleşik Arap Emirlikleri’nde Dubai kıyılarından yaklaşık 4 kilometre uzakta inşa edilmiştir. Her adanın genişliği 14 bin ile 42 bin metre kare arasındadır. Bütün takımadanın inşasında 321 milyon metreküp kum ve 386 bin ton kaya kullanılmıştır.


Dubai Kanalı: 2012 yılında tamamlanması beklenen, ancak finansal sorunlar nedeniyle halen daha inşası devam eden kanal 11 milyar dolara mal olacak ve kanalın çevresine inşa edilecek şehir için ise 50 milyar dolar tahsis edilecek. Planlara göre, Dubai Kanalı 150 metre genişliğinde ve 6 metre derinliğinde küçük gemiler ile yatlar için uygun olacak.


Panama Kanalı: Kuzey ile Güney Amerika’yı birbirine bağlayan boğazı kesen kanaldır. Kargo gemilerinin tüm Güney Amerika’yı dolaşmasını önleyerek seyahat süresini azaltıyor. Bu kanalın inşasına ilk kez Fransa tarafından 1884 yılında başlanmıştır, fakat şiddetli salgın ve mühendislik sorunları nedeniyle inşaat durdu. Amerika Birleşik Devletleri 1904 yılında yeniden kazıya başladı ve 10 yılda projeyi tamamlamıştır.


Marmaray: Avrupa ile Asya kıtalarını birbirine bağlayan tren yolu tüneli. Tünel, Türkiye Cumhuriyeti’nin 90’ıncı kuruluş yıldönümünü olan 29 Ekim 2013'te resmi olarak açıldı.


New York Metrosu: Bin 126,5 kilometre uzunluğuyla dünyadaki en büyük dördüncü metro sistemi olan New York Metrosu, 6 bin 500 vagonuyla 24 saat aralıksız yolculara hizmet veren en yoğun metro hattından biridir.


Havva Adası: Türkiye'nin Karadeniz kıyılarında oluşturulması planlanan yapay bir adadır. Bunun yanısıra geleceğin şehirlerinin nasıl görüneceğine dair bir konsepttir. 300 bin sakine ev sahipliği yapması beklenen ada, 6 tane kubbe şeklinde tepeden oluşacak.


Geleceğin şehirleri konsepti: Tek bir mühendislik projesi olmamasına rağmen, birçok bilim adamı geleceğin şehirlerinin nasıl görüneceği hakkındaki fikirler üzerinde çalışıyor. Havva Adası da bunlardan biri; diğer fikir ise daha fazla oturma mekanı sağlamak için birçok yüksek kuleden oluşacak gökyüzü şehirleridir. Bir başka popüler fikir ise büyük bir binanın içinde bir araya getirilen kendi kendine yetebilen şehir inşa etmektir.


Zaman Gazetesi


Geri Dön