Emlakçı yetki belgesi nereden ve nasıl alınır?
Emlakçı yetki belgesini emlak ticareti yapacak kişilerin alması gerekiyor. Emlak alım satımında hizmet kalitesinin artırılması ve haksız rekabet ve kayıt dışılığın önüne geçilmesi için yapılan düzenleme sonrasında emlakçı yetki belgesi almaları şartı bulunuyor.
Türkiye'de taşınmaz ticareti yetki belgesi alınıyor. Emlakçılık işiyle uğraşacak emlakçı yetki belgesi alabiliyor. Emlak alım satım yetki belgesi olmayanlar ise emlakçı yetki belgesi almadan, taşınmaz ticaretiyle uğraşamayacak. Dünya'da yer alan habere göre; emlakçı belgesi olarak da anılan emlak yetki belgesi düzenlemesiyle ilgili açıklamalar yapan Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, "Emlakçılık düzenlemesiyle hizmet kalitesinin artırılmasını, haksız rekabetin ortadan kaldırılmasını, kayıt dışılığın önlenmesini amaçlıyoruz" dedi.
Emlak yetki belgesi düzenlemesi ile emlakçılık sektöründe kalitenin yüksetilmesi amaçlanırken, hem haksız rekabetin hem de kayıt dışılığın önüne geçilmesi amaçlanıyor. Bu düzenleme ile emlakçılık faaliyetleri daha nitelikli hale getirilecek ve sağlıklı bir işleyişte bulunacak.
Emlakçı yetki belgesi nasıl alınır?
Taşınmaz ticareti yetki belgesi, emlakçılık işletmesi bulunanların olduğu yerdeki il müdürlüğünce Bilgi Sistemi'nden veriliyor ve iptal edilmiyor. Emlakçılık yetki belgesinde ticari işletmenin MERSİS numarası ve MERSİS'e kayıtlı işletme adı ve adresi ile ticaret unvanına, esnaf ve sanatkâr işletmesi adına gerçekleşen yetki belgesinde ise ESBİS’e kayıtlı işletme adı ve adresi ile işletme sahibinin adı, soyadı ve T.C. kimlik numarasına veya yabancı kimlik numarası yer alıyor. Sözleşmeli işletmenin yetki belgesinde, üçüncü fıkrada yer alan bilgilerle beraber, sözleşmeyle bağlı olunan işletmenin unvanı ve yetki belgesi numarası bulunuyor.
Emlak yetki belgesi her bir işletme için ayrı ayrı düzenleniyor. Bu sebeple devredilemiyor.
Emlakçı yetki belgesi başvuru şartları
a) Meslek odasına kayıtlı olunması,
b) Gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olunması,
c) Meslek odası ve vergi kayıtlarındaki iştigal konuları arasında taşınmaz ticareti faaliyetinin bulunması,
ç) Sorumlu emlak danışmanlarından en az birinin Seviye 5 mesleki yeterlilik belgesine sahip olması,
d) Sorumlu emlak danışmanlarının;
1) On sekiz yaşını doldurmuş olması,
2) En az lise mezunu olması,
3) İflas etmemiş veya iflas etmiş olsa bile 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre itibarının yerine gelmiş olması,
4) Kasten işlenen bir suçtan dolayı beş yıldan fazla kesinleşmiş hapis cezası almamış veya devletin güvenliğine, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine, milli savunmaya ve devlet sırlarına karşı suçlar ile casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, terörün finansmanı, kaçakçılık, vergi kaçakçılığı, haksız mal edinme, işkence, cinsel saldırı ve çocukların cinsel istismarı, kişiyi hürriyetinden yoksun kılma, hayasızca hareketler, müstehcenlik, fuhuş, kumar oynanması için yer ve imkan sağlama suçlarından hüküm giymemiş ya da ticaret ve sanat icrasından hükmen yasaklanmamış olması,
5) Milli Eğitim Bakanlığı, üniversiteler veya Milli Eğitim Bakanlığınca yetkilendirilen kurum ve kuruluşlarca taşınmaz ticareti konusunda verilen en az yüz saatlik eğitimde başarılı olması,
6) Yetki belgesi başvurusunun yapıldığı tarihten önceki son beş yıl içinde ortaöğretim mezunlarının en az on iki ay; ön lisans, lisans ve lisansüstü mezunlarının ise en az altı ay emlak danışmanlığı veya sorumlu emlak danışmanlığı yapmış olması gerekir.
(2) Sorumlu emlak danışmanlarının, ortaöğretim veya yükseköğretim kurumlarının taşınmaz ticareti ile ilgili alanlarından ya da bunlara denkliği kabul edilen yurt dışındaki öğretim kurumlarından mezun olmaları durumunda birinci fıkranın (d) bendinin (5) numaralı alt bendinde belirtilen mesleki eğitim şartı ile (6) numaralı alt bendinde belirtilen mesleki deneyim şartı aranmaz.
(3) Sözleşmeli işletmeye yetki belgesi verilebilmesi için;
a) Sözleşmeli işletmenin, birinci fıkranın (d) bendinin (6) numaralı alt bendinde belirtilen mesleki deneyim şartı hariç olmak üzere birinci fıkrada belirtilen şartları taşıması,
b) 21 inci maddede belirtilen sözleşmenin yapılmış olması,
c) İşletmenin yetki belgesinin bulunması ve sözleşmeli işletmesini Bilgi Sistemi üzerinden il müdürlüğüne bildirmiş olması gerekir.
(4) Birinci fıkranın (d) bendinin (5) numaralı alt bendinde belirtilen mesleki eğitim şartına ilişkin usul ve esaslar ile bu şarttan muafiyet sağlayan eğitim alanları, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının görüşleri alınarak Bakanlıkça belirlenir.”