Emlakta nostalji rüzgarı 3!
Bu kez 1876 tarihli 'Yeni Şehir' projesinden başlayıp 1973 yılındaki Boğaziçi Köprüsü'nün açılış törenine kadar İstanbul tarihinde yer etmiş birçok durağın kapısını çaldık. (Eski İstanbul Belgeleri isimli Facebook grubunun içeriklerinden yararlanılmıştır)
1980'li yıllarda İstanbul'un trafik çilesi bitmiş miydi? Şehrin sokak ve caddeleri nasıl bir manzaraya sahipti? Sokak isimleri neden beğenilmiyordu? Tüm bu sorulardan anlaşılacağı üzere nostalji turumuzda halkın geçmiş yıllarda yakındığı kent sorunlarını irdeledik. Ayrıca kendimizi daha da geçmişe gitmekten alıkoyamadık ve 1876 yılına kadar inerek günümüzün popüler projelerinden biri olan 'Yeni Şehir Projesi' nin bir başka versiyonuna rastladık. İstanbul tarihine damga vurmuş inşaatlardan biri olan Boğaziçi Köprüsü'ne dair bulduğumuz kayıtlarda oldukça dikkat çekiciydi. Eski İstanbul Belgeleri isimli Facebook grubunun içeriklerinden derlediğimiz haberimize kaldığımız yerden devam ediyoruz...
İstanbul'un trafik çilesi bitiyor (mu?)
10 Nisan 1988 tarihli Bugün Gazetesi'nin haberinde, temeli atılan İstanbul metrosunun yıl sonunda hizmete başlayacağı duyuruluyor. Fotoğrafta ise, Norveç'ten ithal edilecek metro vagonu görülüyor. Ayrıca bu vagonlar sayesinde İstanbul'un trafik sorununun bir yıl içinde biteceği vurgulanıyor.
Caddeler toz bulutu altında!
1950 tarihli Halkın Sesi haberlerinden birinde, İstanbul caddelerinin toz bulutu altında kaldığından yakınılıyor. Yazıda dikkatimizi çeken unsur ise halkın şu sitemi; “Acaba alakalıların vazifelerini hakkı ile yapmaları için her mahallede ve caddede muhakkak nüfuzlu bir kimsenin mi oturması lazımdır?”
Yıldız Caddesi'nin kaldırımları harap!
Halkın Sesi'nin yükseldiği bir başka haberde ise yine manidar cümleler kendini gösteriyor. Bu haberde, Beşiktaş Yıldız Caddesi'nin kaldırımlarının yapılmadığı ve caddenin kötü bir manzara aldığı belirtiliyor.
Kumkapı başı boş araçlarla dolu!
Bu haberde, Halkın Sesi'nin bu kez Kumkapı için yükseldiğini görüyoruz. Vatandaş Kumkapı'nın tamir edilmemiş bozuk sokaklarından, caddelere bırakılan başı boş araçlarından sebep dert yanıyor.
Eyüp Sultan Camii'sinde satıcı çilesi!
Yukarıdaki haberden o yıllarda Halkın Sesi'nin Eyüp Sultan Camii'nden de çıktığını anlıyoruz. Haberde halk, Eyüp Sultan Camii avlusunun pislik içinde olduğunu ve camide etraflarını saran dilencilerden, satıcılardan sebep ibadetlerini yapamaz hale geldiklerini anlatıyor.
İstanbul halkı ecnebi cadde isimleri istemiyor!
12 Şubat 1931 tarihinde yayımlanan haberde İstanbul'un bazı ecnebi cadde isimlerinin değiştirileceği anlatılıyor. Örneğin Belediye, Beyoğlu'nda bulunan 'Lorande' sokağının adı konusunda oldukça fazla eleştiri almış. Haberde, bu eleştirilerin dikkate alınarak sokağın adının değiştirileceğine vurgu yapılıyor.
Beyazıt Meydanı'nda hala abide yok!
Cumhuriyet Gazetesi'nin 14 Mart 1934 tarihli haberinde Beyazıt Meydanı'na iki adet abidenin inşa edileceğinin müjdesi veriliyor. Hatta Beyazıt Meydanı'na dikilecek abide ile 16 Mart Şehitleri Abidesi için Belediye bütçesine tahsisat koyulduğundan bile dem vuruluyor. Ancak o abideler hala yok.
Adım adım Boğaziçi Köprüsü...
Boğaziçi Köprüsü'nün Temel Atma Töreni!
20 Şubat 1970 yılında Boğaziçi Köprüsü'nün Temel Atma Töreni gerçekleştirildi. Fotoğrafta temel atma törenine katılmak isteyenlerin 60 kuruş vererek aldıkları bileti görüyoruz.
Köprü inşaatında birleşme sağlandı!
Boğaziçi Köprüsü'nün 1970 yılındaki temel atma törenini gördükten sonra gelelim köprüdeki inşaat çalışmalarının ne durumda olduğuna. Tarihler 18 Mayıs 1973'e geldiğinde Hürriyet Gazetesi'ni alanlar tam sayfa köprü haberini gördüler. Haberde, Boğaziçi Köprüsü inşaat çalışmalarında Asya ile Avrupa'nın birleştirildiği ve Türk işçilerinin emeği anlatılıyor.
Boğaziçi Köprüsü'nde mutlu son!
Bu fotoğraf ise, Boğaziçi Köprüsü'nün açılışını simgeliyor. Uzun ve yorucu çalışmalar neticesinde nihayet İstanbul'a kazandırılan Boğaziçi Köprüsü'nün 30 Ekim 1973 tarihinde devlet töreniyle açıldığını görüyoruz.
İstanbul bir vapur daha kazandı!
Boğaziçi Köprüsü dedikten sonra İstanbul Boğazı'nın sahibi vapurları unutmak olmaz. Deniz ulaşımını sağlayan vapurlardan Fenerbahçe Vapuru'nun İngiltere'de inşa ettirildiğini biliyor muydunuz? Fotoğrafta, Denizcilik Bankası Şehir Hatları İşletmesi tarafından inşa ettirilen Fenerbahçe Vapuru'nun 1953 yılında Boğaz sularıyla tanışmasını izliyoruz.
1876 yılının 'Yeni Şehir' projesi
Fotoğrafta, günümüzün gündem konularından biri olan Yeni Şehir projesinin 1876 tarihli versiyonunu görebilirsiniz. Gavand isimli bir yabancı tarafından tasarlanan projeyle, Yedikule'den Ahırkapı'ya kadar denizin doldurulacağı planlanıyor.
Eskilerden bir ev tapusu
Fotoğraftaki İstanbullu bir hanıma ait ev tapusu oldukça eski.
Bakırköy'ün temelleri atılıyor
Yukarıdaki ilanda ise, Bakırköy'deki satılık arsalar tanıtılıyor. İlanda elektriği, telefonu, belediye otobüslerinin olduğu arsaların 12 ay vadeyle satıldığını okuyoruz. Kimbilir bu ilanla arsa alanlar bugünün Bakırköy'ünün temelini de o tarihlerde attılar.
Galata'da emlakçı mı aramıştınız?
Emlak alım – satım işlerinizi yorulmadan, üzülmeden ve aldanmadan yapmak mı istiyorsunuz? O halde Orhan Dinçel Emlak İşleri Bürosu'na uğrayın.
İstanbul'un nüfusu 1.5 milyonu aştı!
Şu an yaklaşık 14 milyon nüfusa sahip olan İstanbul'un 1955'deki nüfusunu yazmış Son Posta Gazetesi. Bugünün rakamıyla kıyasladığımızda oldukça şaşırtıcı olsa gerek.
Şebnem BER/Emlakkulisi.com