17 / 05 / 2024

EMO raporu açıklandı: Asansör standardının Türkçesi bile yok!

EMO raporu açıklandı: Asansör standardının Türkçesi bile yok!

Elektrik Mühendisleri Odası (EMO), Torunlar İnşaat’ta 10 işçinin yaşamını yitirdiği iş cinayetine ilişkin raporunu açıkladı. Ölümlerin uzun ihmaller ve eksiklikler sonucu yaşandığına dikkat çekilen raporda ilginç bilgilere de yer verildi...



Elektrik Mühendisleri Odası (EMO), Torunlar İnşaat’ta 10 işçinin yaşamını yitirdiği iş cinayetine ilişkin raporunu açıkladı. Ölümlerin uzun ihmaller ve eksiklikler sonucu yaşandığına dikkat çekilen raporda ilginç bilgilere de yer verildi. Bunlardan biri de TSE’nin asansörlere ait ilgili standardı İngilizce olarak yayınladığı ve aradan geçen 14 yıla rağmen halen Türkçesi’nin bulunmuyor olması.


Raporda iş cinayetinin hemen ardından EMO İstanbul Şube Başkanı Beyza Metin ve EMO Merkez Asansör ve Elektromekanik Taşıyıcılar Komisyonu Başkanı Fevzi Yıldırım’ın olay yerine giderek resmi bilirkişi ekibiyle yaklaşık 8 saatlik bir inceleme yaptığı ifade edildi, 


PARAŞÜT SİSTEMİ ÇALIŞMADI


Yapılan incelemede şantiye asansörünün 31. katta durmayarak/duramayarak yukarı çıktığının tespit edildiği belirtilen raporda, asansörün 32. katta kramayer denen dikey dişliden çıkarak yoluna devam ettiği ve kabinin serbest düşmeye geçtiği, en son güvenlik elemanı olan ve pinyon diye adlandırılan paraşüt sisteminin çalışmadığı kaydedildi. Bu ürünler her türlü operatör hatasını öngörecek şekilde tasarlanmış olması gerektiğine dikkat çekilen raporda, “Bu kazanın meydana gelmiş olmasının, ancak ve ancak uzun bir ihmaller ve kusurlar neticesinde gerçekleşmiş olduğunu belirtmek teknik bir gerçektir” dendi. 


MÜCADELE ÇAĞRISI


Ölümlerin çalışma hayatını, çalışanların canını ekonomik büyümenin kaçınılmaz bir maliyeti olarak gören kapitalist zihniyetin akıldışı hırsından kaynaklandığı belirtilen raporda, hükümete de şu eleştiriler yöneltildi: 

· Bu zihniyet ki, taşeron sistemini kaldırmak yerine yeni yasa ve yönetmeliklerle desteklemektedir.

·  Bu zihniyet ki, bütün üretim alanlarını özelleştirirken, ekonominin motoru ilan ettiği inşaat sektörünü  TOKİ  eliyle büyük oranda devleştirmektedir.

· Bu zihniyet ki, kamu yararı bulunduğu gerekçesiyle rezidans inşaatında 24 saat çalışma izni vermektedir.

· Bu zihniyet ki, insanları yaşadıkları ekonomik terörü kullanarak rehin almakta ve insanlık dışı koşullarda ölesiye çalıştırmaya zorlamaktadır. 

İktidarın başarısını inşaata dayalı hızlı bir büyüme ile ölçenlerin işçilerin canını düşünmesini beklemek boş bir beklenti olduğu ifade edilen raporda, güvenceli iş ve insanca yaşam için mücadeleyi büyütme çağrısı yapıldı. 


NE YAPILSA ÖLÜMLER OLMAZDI?


Raporda şu maddelerdin biri hayata geçseydi bu ölümlerin olmayabileceğine dikkat çekildi: 

• Bu ürünün, piyasa gözetim ve denetiminden sorumlu olan TC Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı bu görevini gerçekten yerine getirebilseydi, 

• Bu ürünün Doğrulama Testlerini Yapmak üzere aynı bakanlık tarafından görevlendirilen ve Türk Akreditasyon Kurumu tarafından da akredite edilen A-Tipi muayene kuruluşu olma koşul ve kuralları daha titiz bir şekilde tanımlanabilse ve sonraki faaliyetleri takip edilseydi, 

* Elektromekanik aksam ve araçların test ve kontrolünde mutlaka elektrik ve elektronik mühendislerinin de bulunması kural haline getirilseydi, 

• Ülkemizde bu ve benzeri ürünlerin standardını yayınlamakla sorumlu olan TSE’nin bu ürünlere ait ilgili standardı İngilizce olarak yayınladığı ilk tarihten bugüne geçen yaklaşık 14yıl içinde Türkçesini de yayınlayabilseydi. (2001 yılında İngilizce olarak yayınlanan standart en son TS-EN 12159 olarak Nisan 2013 tarihinde tekrar yayınlanmış olup Türkçe’si halen mevcut değildir),

• 2005 yılında inşaat sektöründeki büyümeye paralel bu konuda 15 kat birden artan ithalatçı-montajcı niteliğini ve yetkinliğini sorgulayan bir Gümrük Mevzuatı olsaydı,

• Her aşamada uzmanlık gerektiren ve son derece tehlikeli bir ürün olan Şantiye Asansörü ithalatının, bu konuda hiç bir birikim ve tecrübesi olmayan inşaat firmalarının bu ürünü direkt ithal etmelerine engel olabilecek Devlet Birimleri Koordinasyonu olabilseydi, 

• Bu makineyi kullanacak operatörün, esasen bu makinenin güvenli çalışabilmesi için son derece önemli olduğu, eğitim, sağlık, psikolojik kriterlerine tabi tutularak seçilmesi gerektiği ve özel olarak acil durum kurtarma senaryolarının da kapsadığı sıkı eğitimlerden geçirilmesi gerekliliği, bu eğitim sonucu Araç Ehliyeti önemine ve forsuna sahip sertifikalandırma ciddiyeti; tüm Tedarikçiler, Denetçiler ve İşveren Temsilcileri tarafından öngörülebilseydi.



Evrensel 


Geri Dön