26 / 11 / 2024

Esenler Otogarı işletmecileri Ekrem İmamoğlu ile masaya oturmak istiyor!

Esenler Otogarı işletmecileri Ekrem İmamoğlu ile masaya oturmak istiyor!

Yap-işlet-devret süresi bitince Esenler Otogarı İBB’ye devredildi. Buradaki işletmeciler ise sorunlarının çözülmesini ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu ile masaya oturmayı istiyor: 2 bin 24 işyerinin yaklaşık olarak 100 milyon doları burada yatıyor.




İstanbul’u Türkiye’ye ve dünyaya bağlayan noktaların başında Esenler Otogarı geliyor. Aydınlık gazetesinden Ercan Küçük'ün haberine göre, bilet kesen yüzlerce firma ve her gün milyona yakın yolcu kapasitesi de adeta bunun göstergesi. 1994 yılında ‘Yap-İşlet-Devret’ modeliyle açıldığı günden bu yana sorunlarla anılır oldu.

25 senelik işletme hakkının dolmasıyla Esenler Otogarı İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB)’ne devredildi. İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu otogarı ziyaretinde “Buradaki bütün işletmelerin ecrimisil (işgal tazminatı) usulüyle ücretlerini İBB’ye ödemeleri gerekiyor. Yani bütün kiracıların, buradaki ödemelerin muhatabı İBB’dir” şeklinde konuştu.

İmamoğlu’nun açıklaması otogar esnafının da tepkisini çekti. İstanbul Otogarı Esnaflar Derneği Başkanı Şahap Önal, binlerce işyeri sahibinin mağdur olacağını, sorunun otogardaki hak sahipleri olan esnafla, otobüsçülerle müzakere edilerek çözülmesi gerektiğini söyledi. Şahap Önal, İmamoğlu’yla görüşmek istediklerini ancak randevu alamadıklarını belirtti.

Şahap Önal, alt katları suçla anılan, merpenlerinde alkol kutularını görebileceğiniz, tabelaları yıkık, duvarları kirlenmiş, bakımsız ve geçen senelerde gettolaşan, bugünkü ismiyle ‘İstanbul 15 Temmuz Demokrasi Otogarı’nın sorunlarını ve çözüm önerilerini Aydınlık gazetesine anlattı.

‘NURETTİN SÖZEN BİLE GÖRÜŞEMİYOR’

“1987 yılında Topkapı’dan taşınması kararlaştırılan otogar için burası gösterildi ve iş, dönemin İBB Başkanı Bedrettin Dalan tarafından, ‘Yap-İşlet-Devret’ modeliyle Uluslararası Trakya ve Anadolu Otobüsçüler Derneği (UOTOD)’ne verildi. Temel atılırken geçici temel atma ruhsatı verildi. Çünkü bu arazinin nazım imar planı yok. İnşaat devam ederken derneği mevcut projenin dışına çıkıyorlar. Otobüsçüler kaçak yapı içerisine binlerce kaçak dükkan inşa edip, pazarlama şirketleriyle birlikte 92-93 yılları arasında İBB güvencesiyle sattı. Bize kat irtifakı hakkı satışı yaptılar. Tapu tahsisi verdiler. Biz 25 yıllığına bu dükkanların işletme hakkına sahip olduk. Dönemin İBB Başkanı Nurettin Sözen burayı açmıyor, müdahale ediyor. Bir yazıyla İBB’den alıp Ulaştırma Bakanlığı sorumluluğuna veriyorlar. İBB müdahale edemiyor, karışamıyor. Daha sonra 1994’te açılışı yapıldı. 25 yıldır kaçak işletildi. Bir süre dernek statüsünde çalıştırıldı.  Daha sonra Dernek, Avrasya Terminal İşletmeleri A.Ş (Avter) diye bir şirket kurdu. O şirket buranın tüm gelirini topladı. Buraya beş kuruş yatırım yapmadığı gibi İBB de bu şirkete göz yumdu. Alt katlarda atıl durumda bulunan işyeri sahipleri tek kuruş elde edemedikleri gibi dükkanlarını açamadılar, ruhsat alamadılar. Altyapı yatırımları yapılmadığı için içeriye girmeye bile korktular. Bunların hepsi İBB’nin teftiş raporlarında, CHP’nin raporlarında, emniyet raporlarında mevcut. Sesimizi duyurabilmek için Cumhurbaşkanı’na kadar ulaştık. Belediye başkanlarıyla, valilerle görüştük. En son İstanbul Valisi, İBB’nin devir tesliminden iki gün önce bizlere randevu verdi. Bizlerin sorunlarını dinledi ve yardımcı olacağını, Sayın İmamoğlu’na bunu bizzat anlatacağını, destek vereceğini söyledi. Sayın Vali’yle görüşüyoruz ama İBB Başkanımızla görüşemiyoruz.”

‘KİTLELER HALİNDE İBB’YE GİDERİZ’

Önal sözlerine şu şekilde devam etti: “İBB ile Genel sekreter, emlak istimlak daire başkanı ve grup başkanı düzeyinde görüşmelerimiz oldu. Dernek olarak Otogarın bütün alt yapılarını biz taşıdık. Kamuoyu oluşturduk sürekli. Valiyle görüştük, ortak çalıştık. İmamoğlu’yla da görüşmek, çalışmak istiyoruz. Bir şey talep ettiğimiz de yok. O müzakereleri kurabilmemiz için verdiği sözün arkasında durması, bizi dikkate alması gerekir. Yoksa işin altından kalkamaz. Karar aldık. Bu konu çözülmezse kitleler halinde İBB’ye gideceğiz. Hak arıyoruz. Yap-İşlet-Devret sözleşmesi bitti. İBB’ye geçti. Biz de zaten İBB’ye geçmesi için mücadele ettik. Çünkü Avter buraya yatırım yapmıyordu, suç duyurularında bulunduk. İBB geldi. İBB söz vermiş olduğu gibi bizlerin mağduriyetini dikkate alır dedik. Otogarın devletin denetiminde daha ucuz, daha temiz bir hizmet vereceğini düşündük. ‘Süre dolmuş, bana ne, ben sizleri tanımam. Geçmiş geçmişte kalmıştır, ben istediğim gibi kullanabilirim’ deme hakkına sahip değil. Burada çok büyük bir gelir, çok büyük bir rant var. Devletin ilgili birimleri, bunu bildikleri halde, buranın bu hale gelmesine göz yumdu. Yeni bir rant alanına biz dernek olarak izin vermeyeceğiz. Bu CHP de olsa, İmamoğlu da olsa. Burası bizim paralarımızla yapıldı. 2 bin 24 işyerinin yaklaşık 100 milyon doları burada yatıyor. Bu paralar bizim paralarımız. Belediyenin burada beş kuruş yatırımı yok, denetimi yok. Şimdi bize ‘kalkın buradan gidin’ diyemez. İBB Başkanının verdiği sözlerin arkasında durması, muhatapların bir an önce bir araya gelmesi lazım.”

Esenler Otogarı işletmecileri Ekrem İmamoğlu ile masaya oturmak istiyor!

‘YENİKAPI’DAKİ OTOGAR TASFİYE EDİLSİN’

“Yenikapı’daki kaçak otogarların buraya gelmesi gerekiyor. Oradaki çirkin görünümlü kaçak işyerleriyle mücadele edilmesi gerekiyor. Orada çok ciddi gelir var. Her bir otobüs çıkışta 100 dolar para veriyor. Biz İBB Başkanımıza bu konuda brifing verebiliriz. Bizi dikkate almıyorsa Nurettin Sözen’i, Kadir Topbaş’ı dikkate alacak. Ama Sözen de İmamoğlu’yla görüşemiyor şuanda. Kadir Bey’in de bu konuda çalışmaları var, hatta şirkete iki yıl önce ‘Derhal burayı terk edin. Siz kaçak işletiyorsunuz. Suç işliyorsunuz. Ben de suç işliyorum’ dedi, noterden taahhütname çekti. Ama birileri müdahale etti durdurdular."

‘HEM VALİLİK HEM İBB SUÇ İŞLİYOR’

"Burada hem Valilik hem İBB suç işliyor. Bir kere otogarın projesi yok. Otogar kaçak. Projenin yapılması lazım. Biz işyerlerimizi açmaya çalışıyoruz, zabıta geliyor kapatıyor; ruhsat yok, iskan yok. Hem ‘aç’ diyorsun, hem açanlara ‘açma’ diyorsun. Açmak isteyenlerin altyapısı yapılmamış. İnsanlar malına mülküne sahip çıkmaya korktu. Bir sürü insan dövüldü…”

"Alter'in elemanları vardı ama yetersizdi. Bakım, yatırım yapılmıyordu. Ama şirketi denetlemesi gereken İBB ve valilik. Defalarca suç duyurusunda bulunduk. Devlete yardımcı olduk biz. Devlet gelip buraya sahip çıkmadı. Buranın bu hale gelmesine Ekrem İmamoğlu'ndan önceki İBB yönetimleri göz yummuştur ve suç işlemiştir. Bunlardan dolayı da derneğimizin davaları var. Bize en büyük desteği 2007'de CHP verdi. Komisyon kurdular, araştırma yapıldı. Buna rağmen İBB gelip hiçbir şey yapmadı."

 

Esenler Otogarı İBB Emlak Müdürlüğü'ne geçti! 


Geri Dön