22 / 12 / 2024

Eskişehir'de akıllı kavşak sistemi uygulamaya geçti!

Eskişehir'de akıllı kavşak sistemi uygulamaya geçti!

Eskişehir Büyükşehir Belediyesi’nin iki yıldır üzerinde çalıştığı 'Akıllı Kavşak Sistemi ve Trafik Kontrol Merkezi ile Trafik Akışının İyileştirilmesi' projesi hayata geçirildi. Şehir 17 kavşak altyapısı akıllı kavşak sistemine uygun hale getirildi...




Eskişehir Büyükşehir Belediyesi’nin iki yıldır üzerinde çalıştığı 'Akıllı Kavşak Sistemi ve Trafik Kontrol Merkezi ile Trafik Akışının İyileştirilmesi' projesi hayata geçirildi. Proje kapsamında, şehir merkezinde bulunan 17 kavşak altyapısı akıllı kavşak sistemine uygun hale getirildi. 


Yeni proje ile hem Trafik Kontrol Merkezi hem kavşakların birbirleriyle bağlantıları sağlanırken, proje kapsamında pilot uygulama olarak Eskişehir şehir merkezinde bulunan 17 kavşakta sistem devreye alındı. Şehrin tamamında bulunan 76 kavşağın sisteme entegrasyonu, yakın gelecekte gerçekleştirilecek.


BEKLEME SÜRELERİ AZALTILACAK


Kendisini trafiğin akışına göre ayarlayacak akıllı kavşak sistemi, trafik ışıklarında bekleme sürelerini en aza indirme amacıyla kavşaklarda kurulmuş ve sayımlar yaparak, kurulu ağ aracılığıyla merkezde bilgi depolayan ve bu veriler ışığında kavşaklarda ışık sürelerini ayarlayan bir sistem. Bu sayede, uygun ışık sürelerinin diğer kavşaklarla trafiğin akışına göre ayarlanması ile bekleme süreleri en aza indirgenecektir. Bu sistemin amacı, trafik sayımları sonucu trafiğin en yoğun olduğu yollardaki kavşaklarda biriken araçların, kırmızı ışıkta bekleme sürelerini azaltmak için daha az yoğun olan ya da boş olan geçişlere kırmızı ışık süresini daha uzun ayarlayarak, trafiğin fazla olduğu geçişlerde ise yeşil ışık sürelerini artırmak yoluyla trafik akışını iyileştirmekte.


GEREKSİZ BEKLENMEYECEK


Böylece, araç sayısının fazla olduğu geçişlerde gereksiz beklemelerin önüne geçilecek. Gereksiz beklemelerin azalması ile trafik akışı hızlanacağı gibi, araçların yakıt tüketimleri azalacak ve çevreye salınan hava kirleticileri oranı da düşecektir. Eskişehir şehirlerarası otobüs terminalinin üst katında kurulan trafik kontrol merkezinde şehirdeki 17 kavşak sürekli olarak izleniyor. Gerekli görüldüğü yerlerde müdahaleler yapılıyor ve trafik akışkanlığı sağlanıyor. 


Eskişehir’de şu günlerde ana arterlerimizden birisi kapalı olmasına rağmen (İstasyon Köprüsü) kavşakta bekleme sürelerinde sistem kurulduğundan bu yana hissedilebilir bir iyileşme meydana geldi. Sistem, 20 gündür çalışmakta olup, şehir trafiği ile ilgili veriler Trafik Kontrol Merkezi'ndeki ana sistemde depolanmaktadır. Bu verilerin istatistiksel anlamda bir değer kazanabilmesi için minimum 6 ay ile 1 yıl arası bir sürece ihtiyaç bulunmaktadır. Şehir merkezi trafiğinde oluşacak geçici değişiklikler; spor aktivitesi, mitingler, resmi bayram kutlamaları ve benzeri sebepler için kapatılacak olan yollar sistem tarafından algılanabilecek ve bu sayede alternatif geçiş yollarında yeşil-kırmızı ışık sebebiyle oluşacak gereksiz beklemelerin de önüne geçilecektir. Ayrıca, bu sistem hız, ışık ihlali ve park ihlallerinde Elektronik Denetim Sistemi ile entegre olarak çalışabilecek altyapıya sahiptir. Bu proje kapsamında kurulan tam adaptif akıllı kavşak sistemi ve Trafik Kontrol Merkezi'nin Türkiye’de halen bir benzeri yoktur. Tüm kavşakların Network Trafik Yapısı ile kontrol edildiği tek sistem Eskişehir’de kurulmuş olan sistemdir. 


TEK ÖRNEK İSPANYA


Amerika Birleşik Devletleri ve Güney Amerika’da örnekleri bulunmasına karşın; bu sistemin Avrupa'da tek örneği İspanya’da mevcut. İspanya'da geçmişte kurulmuş olan sistemin, dönemlerinin teknolojik yetersizliklerinden dolayı araç algılama işlemini loop sensörlerle yapılmış. Eskişehir'de kurulan sistemde ise araç algılama işlemi balık gözü kameralarla görüntü işleme algoritmaları sayesinde gerçekleştirilmekte. Ayrıca, İspanya’da kavşaklar sadece birbirleriyle uyumlu yürütülmekte iken (yeşil dalga) Eskişehir de kavşakların uyumlu yürütümünün yanında, hem merkezi hem de lokal olarak her kavşak için akıllı sistemler tanımlanmış ve araç yoğunluğu baz alınarak, sistem kendi yeşil ışık sürelerini optimize edebilir konuma geliyor.



Akit Haber



Geri Dön