Sektörel

Ev alanların yüzde 70'i emlakçı kullanıyor!

Türkiye’de şehirciliğin gelişmeye başlaması ile birlikte gayrimenkul sektöründe de önemli bir değişim yaşanıyor.

Gayrimenkul sektörü son yıllarda ciddi bir büyüme içinde. Yeni konut projelerinin yanı sıra ikinci el konutta da hareketlilik söz konusu. Bundan 5 yıl Öncesine kadargayrimenkul satışlarında emlakçı kuLlanım oranı yüzde 60'lar seviyesini geçmezken, bugün bu oran yüzde 70'ler düzeyine ulaştı.

Türkiye’de şehirciliğin gelişmeye başlaması ile birlikte gayrimenkul sektöründe de önemli bir değişim yaşanıyor. Eskiden mahalle aralarındaki küçük emlakçı dükkanlarında, konu hakkında eğitimi ve vizyonu olmayan kişiler tarafından emlakçilik işi yapılırdı. Hatta birçok insan bu işi yapan emlakçılara pek de güvenemezdi. Bu nedenle emlakçıya gitmek çekinilmesi gereken, dikkatli olunması gereken bir durum olarak yorumlanırdı.

Ancak son yıllarda bu alanda uzmanlaşmanın sağlanması ile Altın Emlak’tan Turyap’a, Re-Max’tan Centry21’e kadar yerli ve yabancı emlak zincirleri oluştu. Bu durum da sektöre bir standart getirdi.

Öyle ki bundan 5 yıl öncesine kadar emlakçılar kanalıyla yapılan gayrimenkul satışları yüzde 60’ları bulmazken, bugün gayrimenkul satışlarının yüzde 70’i emlakçılar kanalıyla yapılır hale geldi.

Türkiye çapında 13 ilde 53 şubesi ile var olan ve hızlı bir büyüme trendinde olan Altın Emlak’ın genel müdürü Hakan Erilkun ile sektörü ve trendleri konuştuk.

Emlak Mortgage: Emlak sektöründe nasıl bir değişim var?

Hakan Erilkun: Hazırlıkları süren ve önümüzdeki aylarda çıkması beklenen Emlak Müşavirleri yasası ile bireysel emlakçılarm ayakta kalması zorlaşacak. Bunu fark eden emlakçılar da artık kurumsal bir markanın çatısı altına girmeyi tercih ediyorlar. Bu durum da sektörde kurumsallaşmanın artmasını sağlıyor.

Emlakçılara bakış nasıl, güven duyuluyor mu?

Son 5 yıldan bu yana emlak ofisleri değişti. Minimum üç kişilik ekiplerle nitelikli ofislerde broşürler bastırılarak çalışmalar yapılıyor. Tüketiciler de artık sıradan bir emlak ofisine gitmektense kurumsal, markalaşmış emlak ofislerine gitmeyi tercih ediyorlar. Bu da kurumsal emlakçılara güven duyulduğunun göstergesi.

Gayrimenkul satışlarının yüzde kaçı emlakçılar kanalıyla yapılıyor, gelişmiş ülkelerde bu oran nedir?

Türkiye’de gayrimenkul satışlarının yüzde 70’i emlakçılar kanalıyla yapılıyor. Avrupa’da bu oran yüzde 95’ler seviyesinde iken ABD’de yüzde 80’ler seviyesinde kalıyor.

Sizce yüzde 70'lik oran yeterli mi?

Gelinen çizgi hala yetersiz. Ancak kurumsal firmalar da bayi sayısını artırmak üzere işinde yetersiz insanları bayi yapabiliyorlar. Bu durum da bazı emlakçıların sık sık marka değiştirmelerine ve güven problemine yol açabiliyor. Nitelikli insanların seçilip ona göre bayi yapılmaları gerekiyor bence.

Türkiye'de kaç emlak zinciri var?

Türkiye’de Turyap’tan Re-Max’a kadar yerli yabancı olmak üzere 10 tane zincir bulunuyor. Zincir sayısı daha da artmalı. Çünkü zincir sayısı arttıkça rekabet de artacaktır ve markalar birbirlerinin eksik yanlarını görüp sektörün gelişmesine katkı sağlayabileceklerdir. Yabancı zincirlerin Türkiye’ye gelmesi de sektörümüzü geliştiriyor. Çünkü yabancı sermaye teknolojik yeniliklerin Türkiye’ye getirilmesini sağlıyor.

Altın Emlak olarak sektörde ne gibi yeniliklere imza atıyorsunuz?

Emlak sektöründe CRM’i kullanan tek firmayız. Sektörümüzdeki eksiklikleri görüp kendi uygulamalarımızda onları telafi etmek üzere çalışmalar yapıyoruz. Mesela sektörümüzde bayilik verilir ve bayilik alan kişi bu süreçten sonra yalnız bırakılır biz bunu ortadan kaldırdık. Ayrıca bayi seçerken her isteyene bayilik vermek yerine işinin ehli, bu işi yapabileceğine inandığımız ve bizi iyi temsil edeceğini düşündüğümüz insanlara bayilik vermeyi tercih ediyoruz.

Altın Emlak ne zaman kuruldu ve yapısından biraz bahseder misiniz?

1998 yılından beri faaliyet gösteren Altın Emlak tamamı yerel sermayeli, güçlü sistem altyapısına sahip bir emlak franchising markası olarak sektördeki yerini alıyor. Milli Eğitim Bakanlığı onaylı eğitim verme yetkisine sahip tek kuruluş olma özelliği taşıyan firmamız, hizmetleri Türk Standartları Enstitüsü’nden onaylı ilk ve tek firma olarak da dikkat çekiyor. Türkiye’de toplam 53 bayii ağı bulunan şirketimiz büyümesini franchising sistemi ile sürdürüyor ve Türkiye çapında yapılanmasını sürdürüyor.

Şu andaki yapılanmanız nasıl, büyüme planınız var mı?

Türkiye gecelinde 13 ilde 53 ofisimiz ile faaliyetteyiz. İstanbul, İzmir, Kastamonu, Uşak, Mersin, Osmaniye ve Antalya gibi kentlerde varız. Ege’de yoğunlaşma hedefimiz bulunuyor. Şu anda Ege’de Balıkesir ve Bursa’da ofisimiz var ancak Ege’nin diğer kenüerinde de var olacağız.

Sizce sektörün eksik tarafları neler?

Bir emlakçı adayı bayilik açtığında onu takip eden bir sistem sektörümüzde yok. Bu durumda insanlar zorluklarla tek başma boğuşmak durumunda kalabiliyor ve çeşitli hatalara açık olabiliyor. Oysa biz Altın Emlak olarak ilk 6 ay yeni bayimizin yanında yer alıyoruz. Deyim yerindeyse onunla birlikte soluk alıp veriyoruz sonrasında ise yavaş yavaş çekiliyoruz. Ancak ihtiyaç duyduğu zamanlarda her zaman yanında yer almayı ihmal etmiyoruz.

Alım, satım ve kiralama'tla 2012 nasıl bir yıldı?

Ramazanın yaz aylarına denk gelmesi nedeniyle durgunluk vardı. Ancak gerçek alıcılar bu dönemlerde ortaya çıkıyorlar. 2012’nin ilk dört aylık dönemi çok hareketliydi, Haziran-Temmuz ayları durgundu sonrasında harekeüenme başladı. Konut kredilerinin yüzde 0.98’lere inmesi de satışlara olumlu yansıdı. Tatil dönemleri kent merkezlerinde alım dönemleri olurken sahil kesimlerinde ise kış dönemlerinde hareketilik gözleniyor. Bu trendde bir değişim söz konusu değil.

2012'de İstanbul'da nereler değerlendi?

Son dönemde metronun açıldığı Kadıköy- Kartal hattında yüzde 40-60 arası fiyat artışı oldu. Buralarda Soğanlık, Atalar öne çıktı. Kartal-Tuzla arası da yakın gelecekte değerlenecek gibi gözüküyor. Avrupa Yakası’nda Halkalı’da yüzde 25, Beylikdüzü’nde yüzde 30 oranında değer artışı yaşandı.


Ekonomist Dergisi