Vergi

Ev sahipleri dikkat: Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi böyle çalışacak!

Maliye Bakanlığı’nın "Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi"ne ilişkin Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği, Resmi Gazete’nin bugünkü sayısında yayımlandı

 

Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi ile gelişen bilgi işlem teknolojilerinden yararlanarak, vergi beyannamelerinin kolay, hızlı, ekonomik ve güvenilir bir şekilde İdareye intikalini sağlamak, vergi beyannamelerinin doldurulması sırasındaki hataları asgariye indirerek mükellef mağduriyetini önlemek ve vergiye gönüllü uyumu artırmak amaçlanıyor.   Sistemle ayrıca vergi dairesinin, mükellefiyet kaydı, beyanname kabul, tarh, tahakkuk ve tahsilat işlemlerini azaltmak suretiyle iş ve işlemlerini kolaylaştırmak ve verimliliği artırmak hedefleniyor. Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi; kira geliri elde eden mükelleflere ilişkin banka, tapu, sigorta şirketleri gibi üçüncü taraflardan elde edilen bilgiler kullanılarak gayrimenkul sermaye iradı (GMSİ) beyannamelerinin Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından otomatik olarak doldurulduğu ve mükelleflerin  onayına sunulduğu bir sistem olacak.   Sistem ile sicil, gayrimenkul, irat tür ve tutarı, gider türü, indirim, vergi kesintisi gibi GMSİ beyannamesinde bulunan tüm bilgilerin görüntülenmesi, doldurulması ve değiştirilmesi işlemlerinin kolay, hızlı ve kontrol edilebilir bir şekilde yapılması imkanı sağlanacak. Vergi hesaplama adımları ve tahakkuk bilgileri hesaplanmış bir şekilde hazırlanıp mükellefin onayına sunulacak.   Sistem, ilk defa mükellefiyet tesis ettirerek GMSİ beyannamesi gönderecekleri de kapsayacak. Bu bakımdan daha önce GMSİ yönünden gelir vergisi mükellefiyeti bulunmayan şahısların, İnternet Vergi Dairesinde kendileri için hazırlanan GMSİ beyannamelerini elektronik ortamda onayladıkları anda, adlarına GMSİ için mükellefiyet tesisi ve vergi tahakkuku işlemleri otomatik olarak gerçekleştirilecek.   Diğer taraftan, halihazırda GMSİ mükellefiyeti bulunan ancak adres değişikliği nedeniyle 2011 GMSİ beyannamelerini yeni adreslerinin bağlı bulunduğu vergi dairesine vermek durumunda bulunan mükelleflerin; Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi üzerinden kendileri için hazırlanan beyannamelerini elektronik ortamda onaylamaları ile birlikte vergi dairesi değişikliği otomatik olarak gerçekleştirilecek. Elektronik ortamda yapılan onay işlemi adres değişikliği bildirimi olarak kabul edilecek.   Önceden hazırlanmış GMSİ beyannamesinin mükellef tarafından elektronik ortamda onaylanması ile beraber vergiye ilişkin tahakkuk işlemleri otomatik olarak gerçekleştirilecek ve tahakkuk fişi aynı anda elektronik ortamda mükellefe iletilecek.   GMSİ beyannamelerinin Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi’nden verilmiş sayılabilmesi için Sistem üzerinde onaylama işlemi şart olacak. Onaylama işlemi en geç, beyanname verilmesi gereken sürenin son günü saat 24.00’ten önce  tamamlanacak. Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi’ne girişler Başkanlığın internet adresi (www.gib.gov.tr) üzerinden yapılacak.   AA