27 / 12 / 2024

Fi Yapı asansör kazası cezasına tepki!

Fi Yapı asansör kazası cezasına tepki!

Yük asansörünün 20. kattan düşmesi sonucu 3 işçinin ölümü için bilirkişi “neredeyse tüm iş güvenliği kuralları çiğnenmiş” dedi. Rapora rağmen 2’si tutuklu 7 sanığa trafik kazalarında uygulanan maddeden ceza istenmesi tepkiyle karşılandı...



Yük asansörünün 20. kattan düşmesi sonucu 3 işçinin ölümü için bilirkişi “neredeyse tüm iş güvenliği kuralları çiğnenmiş” dedi. Rapora rağmen 2’si tutuklu 7 sanığa trafik kazalarında uygulanan maddeden ceza istenmesi tepkiyle karşılandı...


Esenyurt’taki Fi Yapı şantiyesinde yük asansörünün 20. kattan düşmesi sonucu 3 işçinin ölümüne ilişkin hazırlanan bilirkişi raporu, işçilerin göz göre göre öldüklerini ortaya koyuyor. Esenyurt’ta inşaa edilen Fi Side projesinin fayans işlerini alan Bayramoğlu Yapı çalışanı Şükrü Yaşar (21), Yasin Bakır(19) ve 17 yaşındaki Osman Yardımcı, 1 Şubat günü öğle yemeğine gitmeden malzemeleri çalışacakları kata bırakmak için A9 Blok’un dış cephesinde bulunan yük asansörüne bindi. İşçileri taşıyan asansörün kabininin, 20. kattayken motor kısmından ayrılarak yere çakılması sonucu 3 genç işçi feci şekilde hayatını kaybetti. Ekmek parası kazanmak için geldikleri İstanbul’dan memleketlerine otobüs bagajına konulan tabutlarla dönen işçilerin ölümüne ilişkin soruşturmadaysa kahreden ayrıntılara ulaşıldı.


Her şey hatalı

Savcılığın görevlendirdiği bilirkişinin hazırladığı rapor, 3 işçiyi hayattan koparan ihmaller zincirini ortaya çıkardı. İş Sağlığı ve Güvenliği Uzmanı Hakan Ünal’ın hazırladığı rapora göre; “Kabini kopan asansörün bakım ve periyodik kontrolü yapılmamış. Asansör, kullanıma uygun bulunmadığına yönelik uygunsuz durum bildirimleri ve tutanaklara rağmen çalıştırılmış.  Asansör üzerinde taşıyabileceği maksimum yükü belirten bir işaretleme yapılmamış ve asansörün periyodik ağırlık testlerine tabi tutulduğuna dair hiçbir veri yok. Belirli periyotlarla mekanik ve elektronik aksamları mühendislerce kontrol edilmesi gereken asansör hiçbir kontrole tabi tutulmamış.”


‘O işçi çalışmamalı’

Bilirkişi raporundaki eksiklikler sadece bunlarla da sınırlı değil; “Yük taşıma asansöründe asansörü kullanması gereken eğitimli bir operatör olması gerekiyordu. Ancak şantiyede böyle bir operatör yok. İşçilere de asansörü kullanmak için operatör eğitimi verilmemiş. Ölenlerden 17 yaşındaki Osman Yardımcı “genç işçi” statüsünde ve yaşı nedeniyle çok tehlikeli sınıfta yer alan bu şantiyede çalıştırılamaz. İnşaatın şantiye şefi yok. Son şantiye şefi de kazadan 6 ay önce noter kanalıyla istifasını vermiş. İşçilere iş sağlığı ve güvenliği eğitimi verilmemiş.” Tüm bu tespitleri yapan bilirkişi, raporunun sonuç kısmına ise, kazada kasıt unsuru bulunmadığı notunu düşerek, yaşananın ‘Öngörülebilir ve alınacak önlemlerle önlenebilir’ nitelikte bir kaza olduğu tespitine yer vermiş. 


Taksir mi kasıt mı?

Bilirkişi raporundaki bu tespitlerin ardından soruşturmayı yürüten Cumhuriyet Savcısı Selçuk Cengiz, 6 şüpheli hakkında iddianame düzenlendi. Olayın ardından tutuklanan proje müdürü Feridun Yüce ile işçileri çalıştıran taşeron firmanın yetkilisi Muharrem Bayram’ın da arasında bulunduğu sanıklar hakkında, “birden fazla kişiyi taksirle öldürme” suçlamasından dava açılırken, ölenlerin yakınlarını temsil eden Avukat Mükrime Avci ise, yargılamanın “kasten öldürme” suçlamasıyla yapılması gerektiğine yönelik taleplerini mahkemeye ilettiklerini söyledi. Kazanın oluşumunda Türk Ceza Kanunu’nun kasıt şartlarının bulunduğunu belirten Avci, Fi Yapı’nın, Kayyum denetiminde olan bir şirket olduğuna da dikket çekerek, “İnşaat sahasının açılması ilgili belediye iznine tabiidir. 2013 yılında inşaat ruhsatı iptal edilmiş. Daha sonra yeni ruhsat için başvuruda bulunuluyor. Bu ruhsat başvurusunu yapan kayyum ve başvuruyu kabul eden yetkililer bize göre asıl sorumlulardandır. Savcılık ve Mahkeme, eğer bu sorumluları yargı önüne çıkarmak istemez ise biz ayrıca bu kişi ya da kişiler aleyhine suç duyurusunda bulunacağız” dedi. 


Milliyet


Geri Dön