Ford Otosan Sancaktepe fabrikası 29 Nisan'da açılıyor!
Türkiye’nin tek çatı altındaki en büyük Ar-Ge merkezini hayata geçiren Ford Otosan, bu alandaki iddiasını artırdı. Ford Otosan Genel Müdürü Yenigün, “Beyaz kağıttan bir araç yapıp üretebilecek tek firmayız” diyor..
Yeni fabrika ve kapasite artırımının yanı sıra Ar-Ge yatırımlarını da sürdüren Ford Otosan, bu amaçla İstanbul Sancaktepe’de devreye soktuğu ve resmi açılışını 29 Nisan’da yapacağı merkezle iddialı bir adım daha attı. 70 milyon TL yatırımla hayata geçirilen Sancaktepe Ar-Ge merkezi, bu alanda Türkiye’nin tek çatı altındaki en büyük tesisi olurken, Ford Otosan’ı da, Ford’un küresel ağında daha güçlü konuma getirecek.
Beyaz kağıttan bir aracı yaratıp, üretime geçebilecek kabiliyette Türkiye’nin tek otomotiv şirketi olduklarını söyleyen Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, “1961’den bu yana süregelen Ar-Ge geçmişimiz var. Türkiye’de hiç kimsenin yapmadığı bir şeyi yapıyoruz. Motor, iç ve dış tasarım dahil, bir aracı tasarlayıp hazırlıyoruz” dedi. Yeni tesisle Ar-Ge merkezlerinin sayısını 3’e çıkardıklarını vurgulayan Yenigün, “Gölcük ve İnönü’deki merkezlerimizin de katkısıyla Ar-Ge’deki öncülüğümüz sürecek. Bu Ar-Ge ile her şeyi yapabiliriz. Yapamayacağımız şey yok gibi” diye konuştu.
2002’den bu yana Ar-Ge personel sayısında 7 kat büyüdüklerini, yıl sonunda 1450 kişiye ulaşacaklarını hatırlatan Yenigün, son 5 yılda da 130 milyon TL Ar-Ge yatırımı gerçekleştirdiklerini vurguladı, şöyle devam etti:
Fırsatlara bakıyor
“Tasarımcılarımız, konsept çizimden kil modele kadar tüm süreçleri gerçekleştirebiliyor. Sıfırdan motor tasarlayıp, test ediyor, üretiyoruz. Yeni ürün geliştirme mühendislerimiz, Ford’un global Ar-Ge ekibinin birer üyesi. Türkiye’nin teknoloji ihraç eden otomotiv şirketiyiz. Ar-Ge gücümüzle, gelecek 10 yıl için Ford Otosan’ın daha da büyümesini sağlayacak global fırsatları araştırıp ve değerlendiriyoruz.”
Yatırımlara devam
2010-2014 arasında toplam Ar-Ge harcamalarının 1.22 milyar TL’ye ulaştığına dikkat çeken Genel Müdür Yenigün, bu yıl da 400 milyon TL’nin üzerinde harcama yapmayı öngördüklerini belirtti.
Liderliği sadece iç pazar satış rakamlarıyla değil, sağladıkları katma değerle ölçümlediklerini ifade eden Yenigün, “2011-2014 arasında 1.6 milyar dolara yakın yatırım yaptık. Üçüncü fabrikayı açtık. Geçen yıl 3.5 milyar dolar ihracat cirosu elde ettik. Son 5 yılda 2 milyar dolar ihracat fazlası verdik” diye konuştu.
415 binlik kapasiteye ulaştıklarına değinen Yenigün, “Yatırımlarımız bitmedi, sürecek. Hatta yönetim kurulu kararları da mevcut. Şimdilik bunu söyleyebilirim” dedi.
SANAL ORTAMDA ‘GERÇEK’E YAKIN TEST!..
Ford Otosan’ın, küresel Cargo’nun merkezi olduğunu, hafif ticari araç geliştirme üssü haline geldiğini anlatan Ürün Geliştirmeden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ernur Mutlu da, yeni Sancaktepe’de tasarıma yönelik “Sanal Gerçeklik Laboratuvarı”nın yanı sıra kapsamlı tasarım stüdyosu ve “Gömülü Sistemler ve Yazılım Geliştirme Laboratuvarı” gibi önemli unsurlar bulunduğunu anlattı. Bu laboratuvar, motorların gerçek dünyadan önce sanal testlerini yapıyor, test araçlarındaki motor verileri izleyip, değerlendiriyor..
Kamyonu akıllandıracaklar
Mutlu, yeni Ecotorq motor ailesi, yeni nesil global kamyon projelerinin yanı sıra Ford’un global projelerinde çalışmaya devam ettiklerini belirtti.
Mutlu, Cargo için yeni bir sistem üzerinde çalıştıklarının da ipucunu verdi. “Akıllı Hız Sabitleme” diye nitelenebilecek bu yenilik, motora yüklenen yol haritalarıyla çalışıyor. Motorun beyni, haritalar sayesinde, örneğin yokuşa yaklaşınca hızını ve gücünü kendi ayarlayacak, daha az yakacak.
‘BAŞKA MARKALAR DA KULLANIYOR’
Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yengün, sürekli “Bu kadar çok patent alıyorsunuz, neden motor geliştirmiyorsunuz?” diye sorulduğunu belirtirken, “Her şey yapılıyor, motor da... Üstelik biz Ar-Ge’de büyümeye, Türkiye’nin ilk yerli dizel motoru ERK’i geliştirerek başladık. Bugüne kadar da pek çok motor geliştirdik” dedi.
Sıfırdan geliştirdikleri motorların, sadece kendi ürettikleri değil, başka markalara ait araçlarda da kullanıldığını hatırlatan Yenigün, şunları söyledi:
“Motor geliştirme, aynı motordan, farklı güçler çıkartacak kadar farklı yazılımlar yapabilme yeteneğine de sahibiz. Kendi geliştirdiğimiz ve Cargo kamyonlarda kullandığımız ‘Ecotorq’ motorun Çin’de de üretilmesi için lisans verdik. Çin’den motor ithal etmeyeceğiz! Tam tersine, kendi geliştirdiğimiz ve ürettiğimiz motorun, fikri mülkiyet hakları Türkiye’de kalmak koşuluyla orada da üretilmesine izin verdik.”
‘Mühendislerimiz boş durmuyor!’
Ford Otosan’ın Ar-Ge’sinde küresel Ford modelleri için de çalıştığını anlatan Haydar Yenigün, “Aynı zamanda dizel motor mükemmeliyet merkeziyiz. Avusturalya pazarı için üretilen ‘Everest’te, ‘Mondeo’ ve ‘Edge’ modellerinde bizim geliştirip, adaptasyonunu yaptığımız dizel motorlar kullanılacak. Ayrıca ABD’de üretilen Transit’lerin dizel motorunu da biz geliştirdik” dedi. Yenigün, son yıllarda 300 milyon dolarlık mühendislik hizmeti ihracatı yaptıklarını da vurguladı.
Mühendislerinin sürekli hareket halinde olduğunu da hatırlatan Yenigün, Rusya’dan Çin’e İspanya’ya kadar Türk mühendislerin fabrikalarda ürünlerin üretime hazırlanması konusunda Ford Motor Company için çalıştığını da sözlerine ekledi.
Levent Köprülü-Milliyet