Hakan Günderen: Kentsel dönüşümle birlikte inşaat malzemeleri sektörü büyüyecek!
Kentsel dönüşümle Türkiye genelindeki yaklaşık 6 milyon yapı yenilenecek. Elmor A.Ş Genel Müdürü Hakan Günderen, kentsel dönüşüm çalışmalarının inşaat sektörü ile birlikte inşaat malzemeleri sektörünü büyüteceğini söylüyor...
Kentsel Dönüşüm Yasasının çıkarılması ile birlikte Türkiye genelindeki yaklaşık 6 milyon yapının yenilenmesi gündeme geldi. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı kentsel dönüşümü teşvik etmek üzere riskli bölgeleri ilan etme, kentsel dönüşüm kredisi gibi teşvik edici çalışmalar yapıyor. Bu çalışmalarla birlikte özel sektör de kentsel dönüşüme odaklanmış durumda. Elmor A.Ş Genel Müdürü Hakan Günderen, kentsel dönüşüm çalışmalarının inşaat sektörü ile birlikte inşaat malzemeleri sektörünü büyüteceğini söylüyor.
Türkiye'de şehirleşme çalışmalarının hız kazanması, Kentsel Dönüşüm Yasası'nın çıkarılması gibi faktörler inşaat sektörünün hızla büyümesine neden oluyor, inşaat sektöründeki büyüme de inşaat malzemeleri sektörünü büyütüyor. Nitelikli proje sayısındaki artış ve insanlann artık daha kaliteli, sosyal donatıları daha özel projeleri tercih etmeleri, kaliteli ürünlere olan talebi de artırıyor. Bununla birlikte son yıllarda çevre bilincinin artması çevreci ürünlere olan talebi de artırmaya başladı. İnşaat sektörüne armatürlerden sağlık seramik ürünlerine kadar geniş bir yelpazede ürünler sunan Elmor A.Ş Genel Müdürü Hakan Günderen ile sektörü ve sektördeki trendleri konuştuk.
Kentsel dönüşüm çalışmalarının sektörü büyüteceğine dikkat çeken Günderen, sorularımıza şu yanıtlan verdi: 2013 yılını nasıl nasıl geçirdiniz, 2014 yılı konusundaki beklentileriniz neler?
2013 yılı kötü bir yıl değildi ancak 2012'ye oranla çok da iyi bir yıl da değildi. 2013 yılında üretimden satışlarımızı 1 milyar 100 milyon TL olarak bekliyoruz. Üretimde bu çerçevede olacak. 2011 yılında kriz sonrası stres kırılması nedeniyle çok iyi bir büyüme gözlenmişti. Örneğin bizde, bazı ürünlerimizde yüzde 45'lere varan seviyelerde büyüme olmuştu. 2012 yılı da 2011 yılı ile paralel bir yıldı. Bu yıl da geçen yıla oranla cari olarak yüzde 12'lik büyüme sözkonusu.
Büyüme adeüere yansımıyor, tutarlara yansıyor. Çünkü nitelikli ürünlerin satışında bir artış sözkonusu.
Kentsel dönüşüm çalışmaları sizce pazara nasıl yansıyacak?
Kentsel dönüşüm çalışmalannın pazan büyütmesini bekliyorum. Pazar son birkaç yıldan bu yana yatay bir büyüme eğilimindeydi. Mevcut pazarda nitelikli ürünlere olan talep artıyor, tüketici daha bilinçli. Tüketicinin beklentilerinin yükselmesi ve yaşanan yoğun rekabet beraberinde kaliteyi de getirdi. Pazar adetsel olarak büyümüyor, şu adan pazarda adetsel'den niteliksel'e geçiş sürecindeyiz.
İnşaat sektöründeki büyüme ile birlikte nitelikli projelerde de bir artış sözkonusu. Son dönemde daha çok hangi ürünlere olan talep arttı, 2014 yılında talep nasıl olacak' Son iki yıldan bu yana nitelikli proje sayısındaki artışla birlikte nitelikli ürünlere olan talepte de bir artış gözleniyor.
Müteahhitler artık daha nitelikli ürünler kullanıyorlar çünkü tüketicilerin talebi bu doğrultuda. Bu da bizim ve tüketiciler için bir avantaj oluyor. 2014 yılında da talebin nitelikli ürünler yönünde devam edecektir. 2014'te yüzde 15'lik cari büyüme bekliyoruz. Adet olarak büyüme beklemiyoruz ama katma değerli ürünlerin satışında büyüme olmasını bekliyoruz. Kentsel dönüşüm çalışmalarında ivme olursa satışlarımızda da artış olur.
Kaliteli ürünlere olan talep artıyor. Bunun sebebi nedir?
Son birkaç yıldan bu yana büyük kentlerde talep edilen ürünler kaliteli ürünler. Artık insanlar ev değil kaliteli yaşam alanları istiyorlar. Evlerindeki ürünlerin de nitelikli ürünler olmasını talep ediyorlar. Bu durum da müteahhitlerin nitelikli ürünler kullanmalannı zorunlu kılıyor. Son 2-3 yıldan bu yana trend böyle. Kentsel dönüşüm bunun istisnası olacak. Orada da optimum ürünlerin tercih edileceğini düşünüyoruz.
Son dönemde hangi ürünler trend oldu?
Çevreye duyarlı, lüks, konfor sağlayan ürünler trend oldu.
Görsellik sunan ve tasarım olarak konfor sağlayan ürünler son birkaç yılda öne çıktı. Markalı konut üreticileri geçmişte tasarım ürünlerine çok önem vermezken şimdi projelerinde fark yaratmak için tasarım ürünlerine yöneliyorlar. Bu da kaliteyi doğuruyor. Ülkemiz için iyi bir durum bu. Sosyal konut niteliğindeki projeler için çok "TÜRKİYE'DE TASARRUF BİLİNCİ OTURMADI" Türkiye'de hala her alanda tasarruf bilincinin oluşmadığına dikkat çeken Günderen, "Tasarruf konusunda toplumun bilinci artınca tasarruf sağlayan ürünlerin kullanımı daha anlamlı olur. Bu konuda oturmuş bir mevzuat da yok' d'ıyor. Çevreci projelerin son dönemin pazarlama tekniklerinden biri haline geldiğini de belirten Günderen, tüketicilerin bilinçli olmamaları halinde kapı ve panjur otomasyonlu bir projeyi çevreci proje olarak algılayabildiklerine de vurgu yapıyor.
Çevreci ürünlerin kullanımı konusunda ne düşünüyorsunuz?
Endüstriyel tasarım süreçlerinde, ana fikrin doğal kaynakları minimum tüketecek ürünleri tasarlanması lazım. Suyu az tüketen, insan sağlığına zarar vermeyecek ürünler üretmeliyiz. Türkiye'de hala tasarruf bilinci oturmadı. Sadece bireylerin değil toplumların tasarruf bilinci artınca tasarruf sağlayan ürünler daha anlamlı olur.
Üretiminizin ne kadarını tasarruflu, çevreci ürünler oluşturuyor?
Geliştirdiğimiz, ürettiğimiz tüm ürünler tasarruflu ürünlerden oluşuyor. Ürettiğimiz ürünlerde insan sağlığına zarar veren tüm unsurları ortadan kaldırıyoruz. Tüm ürünlerimizde suyu minimum kullanan, konforunda eksiklik yaratmayacak bir anlayışımız var. Su kullanımının yanı sıra kombili evlerde annatürü açınca kombi yanar. Bizim ürünlerimizde bu tür gereksiz enerji tüketimlerinin önüne geçecek özellikler bulunuyor.
Çevreci ürünlerin üretimi ne kadarlık ekstra maliyet getiriyor?
Tasarım unsurları ve ürününe göre değişmekle birlikte tasarruflu ürünler standart ürünlere oranla sıfır ile yüzde 25'lik ekstra maliyet artışı getirebiliyor. Birbirini ikame edebilen konvansiyonel ürünlerde bu böyle, fotoselli ürünlerde ise işin içine elektronik komponentler girmesi nedeni ile fiyat farkı yüzde 100'lere çıkabiliyor. Burada önemli olan tüketicilerin bu fiyat farkının kendilerine sağlayacağı faydanın bilincinde olması.
Tasaruflu ürünler ne kadarlık bir zamanda kendilerini amorte ediyor?
Bazı ürünler örneğin konvansiyonel ürünler, 6 ayda, bazı elektronik component kullanılan ürünler de ise 2 yılda kendini amorte edebiliyor. Çevreci proje sayısında son dönemde bir artış sözkonuzu. Bu konuda ne düşünüyorsunuz?
Çevreci projeler son dönemin pazarlama tekniklerinden biri haline geldi. Burada tüketici de bilinçli olmadığı için kapı otomasyonlu bir konut projesini akıllı ve çevreci bir proje diye sunabiliyorlar.Çevreci projelerin değerinin anlaşılabilmesi için, çevre bilincinin yerleşmesi gerekir. Çevre mühendisleri gerçekleri gözler önüne sermeliler ki tüketici çevreci ürünü arılayabilsin.
EKONOMİST