Haliç-Kemerburgaz Dekovil Hattı geliyor!
Haliç-Kemerburgaz dekovil hattı, geçmiş dönemlerde İstanbul'da faaliyet gösteren Silahtarağa Elektrik Santrali'yle şehrin kuzeyindeki linyit ocakları arasında kurulan tarihi demiryolu hattı tekrar hayata geçiriliyor.
Haliç-Kemerburgaz dekovil hattı, geçmiş dönemlerde İstanbul'da faaliyet gösteren Silahtarağa Elektrik Santrali'yle şehrin kuzeyindeki linyit ocakları arasında kurulan tarihi demiryolu hattı tekrar hayata geçiriliyor. Proje ile Tarihi öneme sahip Haliç - Karadeniz Sahra Hattı hizmete alınarak toplu taşımaya ve turistik gezilere imkan sağlanması amaçlanıyor. 13 Ocakta ihalesi yapılacak olan Dekovil Hattı'nın inşaatı 22 ayda hizmete alınacak.
Güzergah:
Tarihi dekovil hattı tarihi güzergâhı korunarak ilk 2 etap inşaatı başlayacak. Hat Silahtarağa bölgesinde yer alan Santral İstanbul’dan başlayıp Kağıthane deresi ve Cendere yolunu izleyerek Göktürk üzerinden Ayvad Bendi mesire alanında son bulacak.
Genel Bilgiler:
Hattın uzunluğu: 25 km
İstasyon Sayısı: 10 adet
İstasyonlar: Santral İstanbul, Kağıthane, Sadabat, Cendere, TT Arena, Hamidiye, Kemerburgaz, Mithatpaşa, Ayvad Bendi ve Göktürk İstasyonları ile birlikte 1 adet depo bakım sahası yapılması planlanıyor.
Hattın Geçtiği İlçeler : Kağıthane ve Eyüp
İşin Süresi: İhale çalışmaları başlatılmış olup Sözleşmesinin yapılmasına mütakip 22 ay içerisinde bitirilmesi hedeflenmektedir. Güzergah boyunca 2 m bisiklet yolu ve 2 m yaya yolu yapılması planlanmaktadır.
Hatta kullanılacak araçlar:
Tarihi Dekovil hattının özgün araçları dikkate alınarak, nostaljik araçlarla hizmet verilmesi planlanmaktadır.
Entegrasyon Noktaları;
- Yapımı devam eden Mahmutbey- Mecidiyeköy- Kabataş Metro Hattı ile Sadabat İstasyonunda,
- Yapımı devam eden Eminönü-Alibeyköy Tramvay Hattı ile Silahtarağa İstasyonunda,
- Planlanan İstinye- İTÜ- Kağıthane Metro Hattı ile TT Arena İstasyonunda olacak.
DEKOVİL HATTININ GENEL TARİHÇESİ;
İlk yapıldığı dönemde “Haliç - Karadeniz Sahra Hattı” olarak anılan tramvay hattı, 1914 yılında İstanbul'da faaliyet gösteren Silahtarağa Elektrik Santrali'yle şehrin kuzeyindeki linyit ocakları arasında kurulan demiryolu hattıdır. Faaliyete geçtiği ilk dönemlerde Zonguldak'tan çıkartılarak denizyoluyla İstanbul'a getirilen kömürü kullanan Silahtarağa Santrali, birinci dünya savaşı yıllarında kömür temininde sıkıntı yaşamaya başlamıştır. Bu sebeple, işletmeci kuruluş olan Osmanlı Anonim Elektrik Şirketi en ucuz ve kısa yoldan kömür bulmak için birtakım çözüm önerileri geliştirmiştir. Sonuç olarak günümüzde Eyüp ilçesi sınırları içinde kalan Ağaçlı köyündeki linyit ocaklarından çıkartılan kömürün yeni ihdas edilecek bir dekovil hattıyla santrale getirilmesi yönünde karar alınmıştır. 1 Şubat 1915 tarihinde hattın ilk ayağı olan Silahtarağa - Ağaçlı arası dekovil hattının inşasına başlanmış ve ilk etabı kısa bir sürede tamamlanıp Temmuz 1915’te hizmete alınmıştır.
İhtiyaçlar doğrultusunda hattın uzaması gündeme gelmiş ve 20 Aralık 1916 günü hizmete giren ikinci etapla birlikte hattın günlük kapasitesi sekizer vagonlu yirmi dört çift katardan oluşmakta ve hat üzerinde günde ortalama 960 ton kömür taşınmaktaydı.
Göktürk ve Kemerburgaz'dan geçen hat, Kemerburgaz'da iki kola ayrılmaktaydı. 43 km uzunluğundaki hattın bir kolu Kâğıthane Deresi'ni izleyerek Uzun Kemer'in altından geçip Ağaçlı köyünde Karadeniz ile buluşmaktaydı. Diğer kol ise Belgrad Ormanı'nın içinden geçerek Çiftalan köyünde Karadeniz'e ulaşmaktaydı. Hattın Karadeniz kıyısına ulaşan her iki ucu da 5 kilometrelik ilaveyle birbirine bağlanarak Kemerburgaz'ın kuzeyinde bir ring meydana getirilmiş ve 62 km uzunluğunda bir tramvay hattı oluşturulmuştur.
Karadeniz sahra hattı tek yönlü olarak inşa edilmiş olduğundan işletmede karşılıklı yönlerden gelen trenlerin tıkanma yaşanmadan geçiş yapabilmesi için bazı bölgelerde cep hatları yapılmıştı. Ayrıca hat güzergahındaki arazi koşulları çok sayıda köprü yapılmasını gerektirmiştir.
Hat 1922'de Ticaret Bakanlığı’na, Cumhuriyet'in ilanından sonra ise iktisat Bakanlığı’na devredilmiştir. Hattın bazı kesimlerinin kullanımı 1956 yılına kadar devam etmiş ancak zaman içinde bu kullanım da azalmıştır. Günümüzde yer yer hattın ray kalıntılarına rastlansa da hattın çoğu toprağa gömülmüştür.
İBB
Haber AA'da şu şekilde yer aldı
Tarihi Haliç-Kemerburgaz Dekovil Hattı, 13 Ocak'ta yapılacak ihale ile yeniden hayata geçiriliyor.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nden yapılan açıklamada, geçmişte Silahtarağa Elektrik Santrali'yle şehrin kuzeyindeki linyit ocakları arasında faaliyet gösteren tarihi Haliç-Kemerburgaz Dekovil Hattı'nın tekrar hayata geçirileceği bildirildi. Proje ile tarihi öneme sahip Haliç-Karadeniz Sahra Hattı'nın hizmete alınarak, toplu taşımaya ve turistik gezilere imkan sağlanması amaçlanıyor. 13 Ocak'ta ihalesi yapılacak olan dekovil hattının ihaleyi müteakip 22 ayda hizmete alınacağı belirtildi.
Özgünlüğü dikkate alınarak, nostaljik araçlarla hizmet verilmesi planlanan tarihi dekovil hattı 25 kilometrelik bir mesafeyi kapsıyor. Kağıthane ve Eyüp ilçelerinden geçen hat üzerinde; Santral İstanbul, Kağıthane, Sadabat, Cendere, TT Arena, Hamidiye, Kemerburgaz, Mithatpaşa, Ayvad Bendi ve Göktürk olmak üzere 10 istasyon bulunuyor. Hatta bir adet de depo bakım sahası yapılması planlanıyor.
Tarihi dekovil hattı, tarihi güzergahı korunarak Silahtarağa bölgesinde yer alan Santral İstanbul’dan başlayıp, Kağıthane Deresi ve Cendere yolunu izleyerek Göktürk üzerinden Ayvad Bendi mesire alanında son bulacak. Güzergâh boyunca bisiklet yolu ve yaya yolu yapılması da planlanıyor.
Tarihi Haliç-Kemerburgaz Dekovil Hattı, yapımı devam eden Mahmutbey- Mecidiyeköy- Kabataş Metro Hattı ile Sadabat İstasyonunda, yapımı devam eden Eminönü-Alibeyköy Tramvay Hattı ile Silahtarağa İstasyonunda ve yapımı planlanan İstinye- İTÜ- Kağıthane Metro Hattı ile TT Arena İstasyonunda entegre olacak.
İlk yapıldığı dönemde “Haliç - Karadeniz Sahra Hattı” olarak anılan dekovil hattı, 1914 yılında İstanbul'da faaliyet gösteren Silahtarağa Elektrik Santrali'yle şehrin kuzeyindeki linyit ocakları arasında kurulan demir yolu hattı olarak biliniyor.
AA