23 / 12 / 2024

Haliç ve FSM Köprüleri için öneri: Asfalt yerine beton dökün!

Haliç ve FSM Köprüleri için öneri: Asfalt yerine beton dökün!

Aydın Üniversitesi’nin FSM Köprüsü raporunda, San Francisco’da bulunan Golden Gate köprüsü gibi Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’ne de asfalt yerine beton dökülmesi gerektiği, bunun çok daha dayanıklı olduğu belirtildi



İstanbul’da Fatih Sultan Mehmet ve Haliç köprülerinde 3 ay sürecek bakım çalışması, 18.gününe girdi. Trafiği kaosa çeviren çalışmaların daha kısa sürede yapılıp yapılamayacağı tartışmaları sürerken, İstanbul Aydın Üniversitesi Afet Eğitim, Uygulama ve Araştırma Merkezi (AFAM) “Fatih Sultan Mehmet Köprüsü Bakım Çalışması” adlı bir rapor hazırladı. Raporda, köprüde başlayan çalışma kapsamında, mevcut asfaltın kaldırılacağı, mevcut izolasyonun söküleceği, çelik bilyelerle yüzeyi düzgün hale getirmek için raspa yapılacağı, metal yüzeyin 3 kat izolasyon malzemesiyle kaplanacağı ve son olarak da mastik asfalt ve mıcırla birlikte serileceği kaydedildi. 


‘Köprü gövdesi incelenmiyor’


AFAM Müdürü Yrd.Doç.Dr.Kubilay Kaptan’ın imzasını taşıyan raporda, yapılan çalışmaya alternetif öneriler de getirildi. Raporda, köprüsün asfaltının kaldırılıp yerine asfalt dökülmemesi gerektiği belirtilerek, “ Asfalt kullanıldığı zaman gövde incelenmiyor. İlave ağırlık yarattığı için canlı yüke sınırlama getirmek gerekiyor. Asfalt yerine beton kullanılmalıdır. “ denildi. Köprüdeki çalışmanın, asfaltın alınıp, altında ortaya çıkan çelik gövdeye bakım yapılıp asfaltın kapatılmasından ibaret olduğu belirtilerek, üst tarafta ya da çelik halatlarda bir işlemin ise söz konusu olmadığı kaydedildi. . 


‘Beton daha güvenli’


Raporda, beton yolun hizmet ömrünün asfalt yolunkinden 1.5 -2 kat daha uzun olduğu belirtilerek, böylece çok daha az bakım ve onarım yapılabileceği aktarıldı. Betonun yapım maliyetinin asfalt yoldan pahalı olması halinde bile hizmet ömrü bazında çok daha ekonomik olduğu da kaydedilerek, ülkemizde yapılan çalışmaların beton ve asfalt yolların yapım maliyetleri arasında büyük fark olmadığı da ifade edildi. Raporda ayrıca dünyadaki örneklere de değinildi. ABD San Francisco’da bulunan Golden Gate köprüsü’nün yolunun beton olduğu ifade edilerek, 75 yıllık köprünün sadece 12 defa bakıma girdiği kaydedildi. Köprüde sadece geceleri çalışma yapıldığı da belirtilerek, bir gün bile kapanmadığına da dikkat çekildi. Raporda, beton yolların önemi de aktarılarak, taşıma gücünün ve sürüş konforunun yüksek olduğu, az bakım gerektirdiği, akaryakıt tasarrufu sağladığı, her mevsimde ve her koşulda yapılabildiği ve daha güvenli olduğu ifade edildi.


Kenan Butakın / VATAN


Geri Dön