Hane Tüketim Endeksi'nin haziran ayı sonuçları açıklandı!
Hane Tüketim Endeksi”nin Haziran 2014 sonuçları tüketim için iyi sinyaller gelmediğini ortaya koydu. Şirketin değerlendirmesine göre bu yılın ilk 6 ayında “Hane Tüketim Endeksi” yüzde 6 büyürken, sabit fiyatlarla yüzde 3 geriledi.
Ipsos KMG’nin DÜNYA işbirliğiyle gerçekleştirdiği “Hane Tüketim Endeksi”nin Haziran 2014 sonuçları tüketim için iyi sinyaller gelmediğini ortaya koydu. Şirketin değerlendirmesine göre bu yılın ilk 6 ayında “Hane Tüketim Endeksi” yüzde 6 büyürken, sabit fiyatlarla yüzde 3 geriledi. İlk 6 ay verilerinin “beklentilerin altında kaldığına” dikkat çeken Ipsos KMG Tüketici Panelleri Genel Müdürü Kıvanç Bilgeman, “Seçim senesi olması sebebiyle oldukça durgun geçen ilk 3 aydan sonra kısa bir hareketlenme gözlediğimiz 2014 senesi hanelerin satın alması açısından çok parlak geçmiyor. İlk 6 ay verilerine göre Hane Tüketim Endeksi yüzde 6 büyürken bu orana sabit fiyatlarla bakıldığı zaman yüzde 3 gerildi” dedi. Bilindiği gibi BDDK da tüketimde hızlı artışı frenlemek için kredi kartı ve taksit uygulamalarına bazı kısıtlar getirmişti.
Mayıs ayına çok benzer şekilde haziran ayında da beklenen yazın bir türlü gelmediğine dikkat çeken Bilgeman, “Sıcaklıklar geçen senenin ortalama 2 derece altında seyretti ve mevsimsel ürünlerde beklenilen artış gerçekleşmedi. Haziran ayında alkolsüz içeceklerde mayıs ayına göre yüzde 8’lik bir büyüme gerçeklemiş olsa da bu alkolsüz içeceklerdeki ilk 6 ayın büyümesini sadece yüzde 7’ye çekebildi. Dondurma gibi diğer mevsimsel ürünlerde ise beklenilen büyümeler gerçekleşmedi” diye konuştu.
Bilgeman’ın değerlendirmesine göre haziran ayında gerçekleşen en büyük büyüme yüzde 6 ile temizlik ürünlerinde oldu. Bu da hanelerin yazlıklara giderken yaptıkları alışveriş ile ilişkilendirilebilir. Et ürünleri daralmaya devam ediyor. Haziran ayında da yüzde 2’lik bir daralma yaşandı.
‘Ramazan endekse yansır’
Bilgeman, “Ramazan, ev tüketimi açısından en büyük yükselişlerin olduğu aydır. Haneler hem normal alışverişlerinin dışarısına çıkarlar ve farklı ürünler alırlar, hem de kurulan geniş sofralar yüzünden hane harcamalarını arttırırlar. Tüm senelerde görülen en büyük endeks yükselişleri ramazan ayında olur. Bu sene de aynı şekilde Ramazan ayında bir yükseliş bekliyoruz.
Haziran ayına neredeyse hiç yansımayan Ramazan alışverişleri hakkında şimdilik bir yorum yapamıyoruz. Araya girecek olan bayram ve sonrasında ağustosta olacak cumhurbaşkanlığı seçimleri yüzünden, tüketim trendlerinde oynamalar gözlenebilir. Önümüzdeki ay bunları yorumlayacağız” diye konuştu.
Alkollü içecekte büyük düşüş
Bu yılın ilk altı, 2013’ün ilk altı ayı ile karşılaştırıldığında en yüksek oranlı düşüş cari değerlerle alkollü içeceklerde, en yüksek artış ise yüzde 17 ile saç bakımında gerçekleşti. “Kategorilerde sabit harcama değişimi”ne bakıldığında da alkollü içeceklerdeki büyük düşüş dikkat çekiyor; yüzde 29!
Bu düşüş haziran ayını kapsadığı için Ramazan etkisini de yansıtmıyor. Kişisel bakım ve temizlik ürünleri ise artış gösteren kategoriler olarak dikkat çekiyor.
Dünya