Hazır giyimde karanlık tablo: müşteriler bir bir kaçıyor
Artan maliyetler nedeniyle Türkiye’de ayakta kalmanın zorlaşması, hazır giyim sektörünün kazanımlarını kaybetmesine yol açtı. Sektör temsilcileri özellikle de yüksek adetli basit ürünlerde büyük alıcıların tedarikte yeniden Doğu Asya’ya yöneldiğine dikkat çekti. Türkiye’de yükselen maliyetlere karşın uluslararası piyasada düşen navlun, özellikle de yüksek adetli basit ürün siparişlerinin Türkiye’den Doğu Asya ülkelerine dönmesine yol açtı
Korona virüs salgını nedeni ile değişen tedarik zincirine bağlı olarak Türkiye’ye dönen hazır giyim siparişleri, yön değiştirmeye başladı. Türkiye’de yükselen maliyetlere karşın uluslararası piyasada düşen navlun, özellikle de yüksek adetli basit ürün siparişlerinin Türkiye’den Doğu Asya ülkelerine dönmesine yol açtı.
Son dönemde Fas, Tunus ve Mısır gibi bazı ülkeler ön plana çıktı. Her ne kadar enflasyonist baskı ve resesyon kaygıları nedeniyle küresel hazır giyim siparişlerinde azalma beklense de var olan siparişlerin de söz konusu ülkelerden alınacak olması, sektörde endişeye yol açtı.
Dünyanın en büyük fast fashion markalarını bünyesinde tutan Inditex, geçen hafta yaptığı bir açıklamada tedarikle ilgili olası sıkıntılar nedeniyle Asya’dan alımlara ağırlık verileceğini belirtirken, yine Inditex de dahil olmak üzere H&M’in de Türkiye alımlarını büyük oranda azalttığı hatırlatıldı. Öte yandan, söz konusu markalar başta olmak üzere Türkiye’den alım yapan büyük şirketlerin şimdiden önümüzdeki yılın ilk yarısında da tedariklerini yüzde 15 daha da düşüreceği belirtildi
Sektör temsilcileri, son ürün fiyatlarında görülen artış nedeni ile yerli giriş seviyesi ürün yapan yerli markalarda daralmanın yüzde 15-20’ye ulaştığını belirterek onlar için de fiyat tutturma noktasında ithalatın artık daha cazip olmaya başladığını belirtti. Bu kapsamda LC Waikiki, DeFacto ve Koton gibi birçok markanın yurtdışına tedariki artırmak için çalıştığı kaydedildi.
ARTIŞ HIZI DA YAVAŞLADI
Hazır giyim sektörü, 2021 yılının tamamında 20,3 milyar dolar ihracatla rekor kırmıştı. Bu yıl için de 23 milyar dolarlık yıllık ihracat hedefi duyurulmuştu. Kimi sektör temsilcisi bu yıl için 23 milyar dolarlık hedefin hala mümkün olduğunu söylerken kimileri ise en fazla 2021 rakamların yakalanacağını ya da yüzde 5 artış yaşanacağını dile getirdi.
Acil faiz hamlesi için düğmeye basıldı
Apple'dan izin çıktı: 2,3 milyar dolarlık piyasa değeri var!
Hisse değeri yüzde 237 arttı! Açıklama geldi neler oluyor?
Bitcoinde en kötü senaryo için tarih verdi
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Hazırgiyim ve Konfeksiyon Sektör Meclisi Başkanı Şeref Fayat ise 2022’nin son çeyreği ve 2023’ün ilk yarısında ihracatta düşüşün sert bir şekilde hissedileceğini belirtti.