'Her Gökdelene Bir Heliport'
'Her Gökdelene Bir Heliport' projesi, inşaat sektörünü harekete geçirdi.
İstanbul'un yeni gökdelenlerinin hemen hepsine helikopter pisti ekleniyor.. İstanbul'daki gökdelen sayısı her geçen yıl artıyor. Art arda podyuma çıkan projelerin formları da gittikçe değişiyor. Hatta, görünen o ki, yüksek binaların artışı, yakın gelecekte İstanbul'un ulaşımında da rol oynayacak. Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılılık Genel Müdürlüğü'nün başlattığı 'Her Gökdelene Bir Heliport' projesi, planlama aşamasındaki projeleri şimdiden etkiledi. Binalarda yaşanacak yangın benzeri olaylara zamanında müdahale edilebilmesi, afetlerde kurtarma çalışmalarına destek sağlanması, günlük hayatta helikopter taşımacılığının aktif olarak kullanılması amacıyla başlatılan projeyi yorumlayan inşaat sektörünün patronları, yeni gökdelenlerine heliport (helikopter pisti) ekleyeceklerini açıkladılar. Hatta, bazıları bunu çok daha önce düşündüklerini dile getirdiler.
1 milyon dolarlık masraf
Peki, bir gökdelene heliport eklemek ne kadarlık bir maliyet yükü getiriyor? Bu sorunun cevabını Kanyon'un ofis binasına heliport inşa eden Timsan Turizm İnşaat'ın Yöneticisi Mehmet Kabasoğlu'ndan aldık. Kabasoğlu, heliportların ortalama 1 milyon dolara mal olduğunu bilgisini verdi. Bu fiyatın pist büyüklüğü, bina yüksekliği, yangın söndürme ve elektrik sistemleri gibi etkenlere bağlı olarak değiştiğini dile getiren Kabasoğlu, "Gelecek yıl bize gelen talebin ciddi biçimde artmasını bekliyoruz" dedi. Ancak bir konuya dikkat etmek gerekiyor: Bitmiş gökdelenlere heliport yapmak, o yükseklikte vinç bulup bulamamanıza bağlı. Çünkü bitmiş binalarda kule vinç kullanılamıyor. Zaten manzaraya göre, artık yapılan hemen her yeni gökdelenin artık heliportu da olacak.
"Fulya'daki Selenium Twins'te helikopter pisti var. Rahmi Koç'un buradan konut almasının en önemli nedenlerinden biri de bu. İstanbul'da ulaşım açısından helikopter çok önemli. Acil durumlar için de bu pistlere ihtiyaç var. Türkiye'de 650 heliporta gerek duyuluyor. İstanbul'da bu sayı, 10 civarında. Projelerimize heliport yapacağız. Bunun için inşaat aşamasında kolonları büyütmek gerekiyor. Bu da 100- 150 bin dolarlık ek yük demek."
Seyrantepe'de 50 katlı yeni bir projeye başlayacağını belirten Taşyapı'nın patronu Emrullah Turanlı da helikopter pisti inşa edecek. Geçmişte, projelerde yaşayanların gürültüden rahatsız olduğu yönünde bazı eleştiriler aldıklarını ve helikopter pisti yapmadıklarını anlatan Turanlı, "Mashattan'da da binalar 33 katlı fakat pist yok. Ancak artık şartlar değişti. Helikopter pistleri zorunluluk olmasa bile ihtiyaç haline geldi" diye konuştu. Taşyapı'nın Seyrantepe projesi bin 500 modülden oluşacak. 400 milyon dolarlık bir yatırımla inşa edilecek proje 3 bloktan meydana gelecek.
Ağaoğlu Şirketler Grubu Başkanı Ali Ağaoğlu ise "Ben projelerime pist eklemeye çoktan başladım" dedi. Kendisinin de helikopter sahibi olduğunu dile getiren Ağaoğlu, "Yıllarca en çok zorlandığım konu İstanbul'da yeteri kadar pist olmaması. Bu, kentin en büyük ayıplarından. Projelerimde buna özen gösteriyorum. Ataşehir'deki 18 katlı fındık şeklindeki kulede ve Seyrantepe'deki projede pistler yapılacak" diye konuştu. Ağaoğlu, pistlerin çoğalması halinde belediyenin de iyi gelir elde edeceğini kaydederek, pist inşasının toplam yatırım maliyeti içinde cüzi payı olduğunu ifade etti.
Mecidiyeköy'de Ali Sami Yen Stadı'nın bulunduğu yere 2009'da yeni bir gökdelen inşa etmeye hazırlanan Mimar Eren Talu da projesine helikopter pisti ekleyecek. "Kampanya son derece mantıklı" diyen Talu, geçmişte projelere helikopter pisti yapmak için izinlerin çok zor alındığını, fakat bu projenin, pistlerin gereklilik haline geldiğini kanıtladığını söyledi. Talu, "Bazen öyle bir şey olur ki, yüksek binaları yukarıdan terk etmek gerekir. Helikopter pisti kaçış alternatifidir. Artık günümüzün yaşam tarzında bu bir lüks değil, fonksiyonu var" dedi.
Regnum Genel Müdürü Safa Öktem:..
"PROJEYİ yakından takip ediyoruz. Koşuyolu'nda planladığımız otel ve rezidans projesine hem statik hem de maliyet açısından helikopter pisti koyup koyamayacağımızı araştırıyoruz. Türkiye'de helikopter pistleri hep ticari olarak düşünüldü, kurtarma amaçlı bakılmadı. Aslında özellikle yüksek binalarda, zor durumlarda tahliye açısından çok önemli. Üstelik bugünden bunun altyapısının oluşturulması ve pistlerin inşası, projelere katacağı değer açısından da önemli. Yapacağımız projelerde heliport olmasına dikkat edeceğiz."
Kiler Holding Başkanı Nahit Kiler:..
Maslak'taki Sapphire projemizde helikopter pisti olmayacak. Ama Sivil Havacılık Kurumu'nun projesi, zorunlu hale gelirse statik hesaplarını yapıp bir şekilde biz de pisti yaparız. Yine Sivil Havacılık'a göre, yüksek binalarda anten direği bulundurma zorunluluğu var. Bu direklerin üzerinde de çatalları olmalı. Bu direk ve çatallar, helikopter pisti yapılmasını zorlaştırıyor. Sapphire'de de böyle bir sorun var. Ama "Anten gerekli değil" denirse, düşünürüz."
Menekşe ATASELİM- Ebru ERDOĞAN / Sabah