İmeceden İMÇ'ye kitabı İMÇ'nin yapılış günlerini anlatıyor
Cumhuriyetin ilk modern merkezi İMÇ'nin yapılış günleri kitap oldu
Görkem Kızılkayak'ın yazdığı `İmeceden İMÇ'ye' adlı kitap, yapının kuruluşunu, tanıkların anıları ve fotoğraflarıyla anlatıyor
1950'lerde Sultanhamam, Tahtakale ve çevresinde çalışan manifaturacılara yapılan bir tebligat, İMÇ inşasının başlangıcı oldu. Tebligata göre bölge araç trafiğine kapatılacaktı. Her gün onlarca kamyonun mal indirip boşalttığı bölgeye artık araçların giremeyecek olması, esnafın da iş yapmayacağı anlamına geliyordu. Böylece esnaf için yeni ve modern bir çarşı kurma ihtiyacı doğdu. Unkapanı'ndaki Atatürk Bulvarı'nın genişletilmesi kararı alındı. İnşaatının temeli 15 Mart 1961'de atıldı.
Dönemin en büyük inşaatı
Bu büyük inşaat yedi yılda tamamlandı. Çarşı ilk açıldığında binden fazla dükkanın sadece 30'a yakını doluydu. Zira esnaf Sultanhamam'daki düzenlerini bozup buraya gelmeye çekiniyordu. Çarşı yönetimi, blokları canlandırmak için her yolu denedi. Sultanhamam-İMÇ arasında hizmet vermek üzere ücretsiz minibüs seferleri bile koydu. Peki çarşı nasıl doldu? Bunu birkaç olay sağladı. İlki Sultanhamam'daki Katırcıoğlu Hanı yangınıydı. Bu olaydan etkilenen tüccarlar yeni dükkanlarını İMÇ'de açtılar. Diğer durum ise, o dönemde İstanbul'un en kaliteli kadifelerinin üreticisi Epengle'nin çarşıya taşınmasıydı. Epengle'nin getirdiği hareket, tüm kadifecileri buraya taşıdı. Onları mefruşatçılar, makineciler ve konfeksiyoncular izledi.
İMÇ'nin kaderini değiştiren tesadüf
2005'te bir tesadüf İMÇ'nin kaderini değiştirdi. Yönetim, çarşının yanındaki boş alanı otopark yapmak için belediyeye başvurdu. Başvuru sonucunu öğrenmek için belediyeye giden İMÇ Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Lütfü Batu'nun gözüne, askıda bekleyen bir imar planı değişikliği çarptı. Onaylanmış olan planda, İMÇ'nin bulunduğu alana `prestij konutları' yapılması öngörülüyordu. Yani İBB, İMÇ'nin altı bloğunu yıkarak yerine 50 konut inşa edecekti. Daha da ilginci ise, plana itiraz süresi o gün doluyordu. İMÇ yönetimi hemen plana itiraz etti ve dava açtı. Üç yıl süren yıkım tartışmaları esnafı da olumsuz yönde etkiledi. Medya, mimarlık ve sanat çevreleri yıkıma karşı tavır aldı. Sonunda Danıştay'dan beklenen karar geldi; planın yürütmesi durduruldu ve İMÇ kurtuldu.
İMÇ'deki 9 sanat eseri
Kuzgun Acar'ın Kuşlar heykeli (I. blok)
Füreya Koral'ın seramik panosu (I.blok)
Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun mozaik panosu (I.blok)
Eren Eyüboğlu'nun mozaik panosu (I.blok)
Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun İstanbul isimli mozaik panosu (II.blok)
Yavuz Görey'in beyaz mermer çeşme plastiği (II.blok)
Ali Teoman Germaner'in doğal taştan duvar rölyefi (V.blok)
Sadi Diren'in seramik panosu (V.blok)
Nedim Günsür'ün Atlar isimli mozaik panosu (VI.blok)
RAKAMLARLA İMÇ
160 bin metrekare inşaat alanı
242 bin metreküp hafriyat yapıldı
27 bin metre fore kazık çakıldı
49 bin metreküp beton, 4 bin 200 ton demirle birlikte kullanılarak 11 bin metreküp duvar örüldü
120 bin metrekare mozaik zemine döşendi
10 bin metrekare duvar travertenle kaplandı.
107 milyon liraya maloldu
Gökçe Uygun/Milliyet Cadde