13 / 11 / 2024

İpek Yolu Rusya üzerinden Avrupa’ya ulaştı!

İpek Yolu Rusya üzerinden Avrupa’ya ulaştı!

30 Ekim'de resmi açılışı yapılan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu projesi 10 yılda tamamlandı. Yeni İpek Yolu sayesinde Türkiye ile Çin arasında kara ulaşımı 30 günden 10 güne, deniz yolu ulaşımı ise iki aydan iki haftaya inecek.




Dünya Gazetesi yazarlarından Tevfik Güngör bugünkü köşesinde ''İpek Yolu Rusya üzerinden Avrupa’ya ulaştı'' başlıklı yazısını yayınladı. 

 

Biz “İpek Yolu”nu “demiryolu” olarak Türkiye üzerinden geçirme arayışımızı sürdürürken, Çinliler Rusya üzerinden “İpek Yolu”nu Avrupa içine bağladılar. Çin malları tren yolu ile Orta Avrupa pazarına taşınıyor. Demiryolunun dışında ağırlık denizyoluna verilmek üzere.

 

Çin Radyosu’nun geçen hafta yayınladığı haber şöyle;

“Çin'den ilk deneme treni Slovakya'nın başkenti Bratislava'daki kargo limanına geldi. Trenin Çin’in Dalian şehrinden Rusya ve Ukrayna üzerinden Slovakya'ya olan yolculuğu 17 gün sürdü. Tren tüm Orta Avrupa pazarı için 3 milyon ABD doları değerinde 41 konteynır mal taşıdı. Çin'in Dalian şehri ile Bratislava'nın kargo limanı arasındaki trenler haftada bir kez taşımacılık yapacak ve 2018 yılının ikinci yarısından itibaren ise seferler haftada ikiye çıkacak.”

 

Yeni İpek Yolu 2010’lu yılların başında gündeme geldi, ancak üzerinde çok fazla durulmadı, tartışılmadı.

 

Çin Devlet Başkanı Xi Jinping 2013 yılında Petersburg’da yapılan G20 toplantısından sonra ziyaret ettiği Kazakistan’da Çin’in İpek Yolu projesini açıkladı.

 

Proje 2 aşamalı. İpek Yolu Ekonomik Kuşağı ve 21’inci Yüzyıl Deniz İpek Yolu (Tek Kuşak Tek Yol) projesi.

 

Yeni İpek Yolu, sadece Çin’i ilgilendirmiyor, Orta Asya, Avrupa, Orta Doğu ve Afrika’yı Doğu ve Güneydoğu Asya’yı birbirine bağlayacak ticaret koridorları açıyor.

 

Yeni İpek Yolu, deniz ulaştırması ağırlıklı. Fakat sadece deniz ulaşımına bağlı değil, demiryollarına da entegre.

 

Türkiye, projenin “Orta Koridor”unda yer alıyor.

 

Türkiye’den yüklenen ticari mallar, Gürcistan ve Azerbaycan’a, oradan Hazar Denizi’ne ulaşacak. Malların yolculuğu, Hazar Denizi’nden sonra Türkmenistan, Kazakistan, Özbekistan, Afganistan, Pakistan üzerinden Çin’de son bulacak.

 

Yeni İpek Yolu sayesinde Türkiye ile Çin arasında kara ulaşımı 30 günden 10 güne, deniz yolu ulaşımı ise iki aydan iki haftaya inecek.

 

Toplam proje bedeli 40 milyar dolar olarak tahmin edilen proje kapsamında Türkiye, Bakü-Tiflis-Kars demiryolundan sorumlu. İstanbul’da yapılan Avrasya Tüneli, Üçüncü Köprü de bu proje kapsamında.


Geri Dön