İskender Dilek: Şişli’deki otel 1 Ocak’ta açılacak!
Müşteriye ‘dünya turu’ hediye edince, lakabı ‘promosyon dâhisi’ne çıkan Sheraton Çeşme’nin patronu İskender Dilek, İstanbul’a Pera’dan girdi. “Pera İstanbul’un Soho’su oldu” diyen Dilek, ikinci otel için tarih verdi...
Müşteriye ‘dünya turu’ hediye edince, lakabı ‘promosyon dâhisi’ne çıkan Sheraton Çeşme’nin patronu İskender Dilek, İstanbul’a Pera’dan girdi. “Pera İstanbul’un Soho’su oldu” diyen Dilek, ikinci otel için tarih verdi.
Turizm sektörü onu ‘promosyon dahisi’ olarak tanıyor. Uzman ya da kompedan değil de ‘dahi’ olarak anılmasının sebebi var tabii. Onun promosyonları, ‘1 hafta konaklayana masaj+ akşam yemeği’ seviyesinde değil. 5 yıl boyunca misafirlerini Avrupa’dan Amerika’ya dünyanın en güzel şehirlerine ‘bedava’ yolladı. Bununla da yetinmeyip finali ‘dünya turu hediyesiyle’ yaptı. İskender Dilek, uzun süre Çeşme’yle sınırlı kaldıktan sonra bu yıl Pera’da yaptıkları yatırımla İstanbul pazarına giriş yaptı. Hem de haziran ayında, Gezi Olayları’nın ortasında, Taksim’de barikatların kurulduğu sokakların birinin hemen aşağısında açılan oteliyle.
Dilek Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı İskender Dilek’le Pera’daki Radisson Blu Pera’yı ve turizm sektörünü konuştuk…
ŞİŞLİ’DEKİ OTEL 1 OCAK’TA AÇILIYOR
- Çeşme’deydiniz. İstanbul’a gelme fikri nasıl doğdu?
Son 6-7 yılda İstanbul’da şehir otelciliği çok gelişti. Eskiden doluluklar da fiyatlar da bu seviyelerde değildi. Amacımız İstanbul’a iyi bir lokasyonla girmekti. Ufacık bir yerden 130 odalı bir otel yarattık. Bu arada karşımıza Şişli’de bir fırsat çıktı. Kriz dönemiydi ve yabancı bir fon Türkiye pazarından çıkmaya karar vermişti. Biz krizi iyi yönettik ve araziyi aldık. Şişli’deki otel 1 Ocak’ta açılacak.
PERA, GEZİ OLAYLARINA DENK GELDİ
- Pera’daki açılış Gezi’ye denk geldi. ‘Eyvah’ dediniz mi?
1 saniye bile şüphe duymadık yatırımdan. Biz Türk turizmcileri olarak, Irak savaşından Antalya bombasına kadar çok feci olaylar yaşadık. Eskiden böyle bir olay olduğunda, turistler bıçak gibi kesilirdi. Ama artık kesilmiyor. Sekteye uğruyor ama kesilmiyor...
- Nasıl gidiyor işler Pera’da?
Çok memnunuz. Otel açılışları çok sancılı, problemli olur. Genelde açılış ekibinin yüzde 90’ı ikinci üçüncü ayda tamamen değişir. Bizde neredeyse hiç değişim olmadı. Temmuz ayında bütün İstanbul gibi biz de Gezi’nin yansımasını hissettik tabii. Ama şu anda çok yüksek performans sergiliyoruz. Geçen ayı yüzde 90 dolulukla kapattık. Bu ay yüzde 77. Bütçeyle orantılı gidiyoruz.
OLAYLARIN HASARI GİDERİLEMEDİ
- İstanbul, turizmde Gezi yarasını sardı mı peki?
Maalesef. İstanbul Gezi Olayları’ndan çok etkilendi. Temmuz – ağustos ayları Türk turizmi için büyük kayıp oldu. Ağustos sonunda toparlanmaya başlasa da arzu edilen fiyatlara ulaşılamadı. Gezi’nin sancılarını hâlâ sancılarını yaşıyoruz. Hâlâ şehir arzu edilen fiyatlara kendini pazarlayamıyor. Gezi’yle birlikte İstanbul’daki bütün otellerin fiyatı yüzde 20 geriledi. Hâlâ yüzde 20 altındayız. Doluluk iyi ama fiyat geçen yıla göre düşük.
TÜRK TURİZMİNİN ÜÇ ANAHTARI VAR; THY, EKONOMİ VE DİZİLER
- Turizmde işler nasıl gidiyor?
Bence Türkiye’de turizmin 3 anahtarı var: Türk dizileri, THY ve ekonomideki başarımız. Türk turizmi bu üç etken sayesinde yükseliyor. İstanbul’un algısı çok değişti. Diziler sayesinde her şeyin bir arada bulunduğu şehir algısı yerleşti. Tarih, eğlence, alışveriş… Hepsi İstanbul’da mevcut. Mesela 10 sene önce kimse alışveriş için İstanbul’a gelmeyi düşünmezdi. Şimdi İstanbul bir alışveriş destinasyonu haline geldi. Zorlu’yu eleştiriyorlar ama onun varlığı İstanbul için çok önemli bir katmadeğer. Aynı şey İstinyepark ve Cevahir için de geçerli.
İKİ OTELE İKİ HAMDİ!
- Şişli ve Pera’daki otellere ne kadar yatırım yaptınız?
Pera’daki otelin yatırım değeri 150 milyon dolar, Şişli’deki otelin yatırım değeri 250 milyon dolar. Tabii biz yıllar önce aldığımız için yatırım tutarları farklı oldu. Önümüzdeki günlerde her iki otele de Hamdi Restoran geliyor. Hamdi’nin gelmesi de otellerin değerlerini artıracak. Çünkü İstanbul’a gelen tüm yabancılar, manzaralı bir yerde, yerel Türk mutfağını tatmak istiyor. Hamdi bunun için çok iyi bir alternatif.
MARMARİS İÇİN PROMOSYONLAR DEVAM EDECEK
- Marmaris’te bir otel aldınız. Çeşme’deki promosyon politikası orada da sürer mi?
Evet Gren Platan isimli oteli satın aldık. 250 odası olan bir resort otel. Orayı tamamen yenileceğiz. Bir zincirle anlaşıp, işleteceğiz. Gidecek çok tesis var. Rakiplerinden ayrılması için orayı kampanyalarla cazip kılmak lazım. Bu yüzden Çeşme’deki promosyon politikamızı orada sürdüreceğiz.
ETKİSİ GEÇER, TÜRK İNSANI YİNE GELİR VATANINA YATIRIM YAPAR
- Fiyatlar ne zaman normale döner?
Zaman lazım. İktidar girişimci bir tablo sergiledi. Dünya krizdeyken Türkiye yüzde 4 büyüdü. 10 yılda oluşturulan algısı, 15 günde zedelendi. Kongreler İstanbul’dan kaçtı.
- Peki yatırımlar?
Fiyatların normal bandına oturması zaman alacak. Yatırımlarda duraksama olmaz. Dediğim gibi biz bundan çok daha büyük krizleri atlattık. Türk halkı, Türk insanı yine vatanına yatırım yapar.
PERA İSTANBUL'UN SOHO'SU OLDU
- Pera’da turizm yatırımları artıyor. Sizce bölgenin yükselişi sürecek mi?
Pera’nın son 5-6 yılda yıldızı çok hızlı parladı. Yeme-içme dünyası, eğlence hayatı gelişince otel yatırımları da arttı. New York’un Soho’su gibi bir algı yarattı. Önce İstanbul’da otel bölgesi olarak, bir Boğaz vardı arkasından Talimhane ve Sultanahmet geliyordu. Şimdi Pera da bu sıralamaya girdi. Pera Müzesi’nin varlığı bile burası için bir katmadeğer yaratıyor.
İSTANBUL'A YATIRIM KONUSUNDA İSTEKLİ
- İstanbul’da yatırımlar sürecek mi?
Biz grup olarak İstanbul’da şehir otelciliğine devam etmek istiyoruz. Şu an için arazi yok ama arıyoruz. Rezidans için de çok güzel, prestijli bir yere teklif verdik Ama o da henüz netleşmedi.
TEMMUZ-AĞUSTOSU ARAPLAR KURTARDI
- Arap turist sayısında hızlı bir artış var. Gelen turist bakımından İstanbul’da dengeler değişti mi?
Temmuz-ağustos ayları yakın zamana kadar İstanbul için en büyük problemdi. Bomboş geçerdi. Ne zaman Türk dizileri başladı, Ortadoğulu turist temmuz-ağustosu kurtardı. Yani en zor aylarımızı Araplar kurtardı diyebilirim. Ortadoğu’da dizi faktörü çok etkili. Gümüş dizisi, Aşk-ı Memnu o kadar büyük etken oldu ki, buradaki oyunculara tapıyorlar resmen.
ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE/ Akşam Gazetesi