İstanbul-Mekke arası Hicaz Demiryolu'yla 24 saate inecek!
Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Suat Hayri Aka, Hicaz Demiryolu'nun yeniden canlandırılmasıyla ilgili projenin çalışmalarının sürdüğünü belirterek, "Proje tamamlandığında İstanbul'dan yola çıkan bir tren, 24 saatte Mekke'de olacak" dedi
Türk Amerikan İşadamları Derneği'nin (TABA/AmCham) düzenlediği iftar yemeği sonrasında konuşan Suat Hayri Aka, Osmanlı topraklarında yapılan ilk demiryolunun 1856'da işletmeye açılan İskenderiye-Kahire demiryolu olduğunu hatırlatarak, Hicaz Demiryolu'nun yeniden hayata geçirilmesi için Türkiye, Ürdün ve Suudi Arabistan'ın bu hattın yapılmasına müşterek karar vermesi gerektiğini söyledi.
Türkiye köprü olacak
Aka, Hicaz Demiryolu'nun tekrar canlandırılması için Türkiye'de İstanbul-Ankara-Konya yüksek hızlı demiryolu hattı inşaatının devam ettiğini aktararak, şu bilgileri verdi: "Konya-Karaman-Adana sınır rehabilitasyon projesinin yapımına kısa sürede başlanacak. Marmaray Projesi ve İstanbul-Edirne Hızlı Tren Projesi de tamamlandığında Suudi Arabistan yarımadası ile Avrupa, Türkiye üzerinden modern bir demiryolu ile bağlanmış olacak. Türkiye projeye hızlı tren istasyonlarıyla başladı. Diğer ülkelerin de projeleri var. Suriye, Ürdün ve Suudi Arabistan 2010-2012 gibi projelerini tamamlayacak. Proje bittiğinde İstanbul'dan yola çıkan bir tren, 24 saatte Mekke'de olacak."
İlk demiryolumuzu İngilizler yaptı
Osmanlı topraklarında ilk demiryolu, İngilizler tarafından 1851'de inşasına başlanan ve 1856'da açılan İskenderiye-Kahire demiryolu oldu. 1870'de başlanan ve 1888'de tamamlanan 1279 metre uzunluğundaki Rumeli Demiryolları projesiyle Paris, Viyana ve Berlin gibi başkentler İstanbul'a bağlandı. Bu proje, kutsal topraklara da demiryolu ile bağlanma fikrini doğurdu. Bu dönemde Osmanlı demiryolları Avrupa devletlerini birbiriyle rekabet ettiği yatırımlar haline geldi. 1898'de Bağdat Demiryolları'nın imtiyaz hakkı Almanlara verildi. Almanya'yı İstanbul üzeriden Basra Körfezi'ne bağlayacak olan projeye de 1903'de başlandı.
Hürriyet
Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler
Hicaz demiryolu yenileniyor
Türk Amerikan İşadamları Derneği'nin (TABA/AmCham) düzenlediği iftara katılan Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar yardımcısı Suat Hayri Aka, Hicaz Demiryolu Projesi'ni anlattı. Projenin 2. Abdülhamit döneminde başlandığını hatırlatan Aka, yaklaşık maliyetin 4 milyon lira olarak hesaplandığını, demiryolunun Şam'dan başlayıp Medine'ye kadar uzanacağını söyledi. Aka çalışmalarına 2010 yılında başlanacak olan demiryolunun 2012'de tamamlanacağını kaydetti.
Sabah
Yemen'e giden hızlı trenle bir günde geri dönecek!
1. Dünya Savaşı'nda tahrip olan Hicaz Demiryolu, dört ülkenin ortak girişimiyle yeniden hayata geçiyor. 2012'de bitmesi öngörülen hat ile İstanbul-Mekke arası 24 saate inecek
Hicaz Demiryolu Projesi 100 yıl sonra yeniden hayata geçiriliyor. Türkiye'nin ısrarlı girişimleri sonucunda Suudi Arabistan, Ürdün ve Suriye, kendi ülkelerinde projenin bağlantılarını tamamlayacak. Böylece Mekke ve Medine'den Avrupa'ya kesintisiz ulaşım sağlanacak. İstanbul-Mekke arasını 1 güne indirecek olan proje hayata geçtiğinde yılda 10 milyon yolcu taşınacak. Türk-Amerikan İşadamları Derneği'nin (TABA) iftar porgramına katılarak yatırımcıları bilgilendiren Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Suat Hayri Aka'nın verdiği bilgiye göre Hicaz Demiryolu hattının yeniden hayata geçirilmesi için çalışmalar sürüyor. Aka, bu kapsamda İstanbul-Edirne hızlı tren hattının programa alındığını belirterek "Ayrıca İstanbul-Ankara-Konya hızlı hattı inşası devam etmekte olup, Konya-Karaman-Adana sınır rehabilitasyon projesinin yapımına da kısa süre içerisinde başlanacak. Böylece Arap yarımadası ile Avrupa, Türkiye üzerinden modern bir demir yolu ile bağlanmış olacak" dedi.
Aka, diğer ülkelerin projede ne aşamada olduğuna ilişkin olarak da şu bilgileri verdi: "Suriye ve Ürdün, çalışmalarına 2010 yılında başlayacak. Suudi Arabistan'da ise çalışmalar 2012 yılında tamamlanmış olacak."
Suriye yeni hat döşemeye başladı
- Türkiye: Kapukule'den İstanbul'a 230 kilometre uzunluğunda, saatte 250 kilometre hıza uygun demiryolu hattı yapacak. Hızlı Tren projesinin yanında Suriye sınırına kadar olan hatlar rehabilite edilecek.
- Suriye: Meydan Ekbez-Halep hattını iyileştirecek. Bu hat 2010 yılında tamamlanacak. Suriye, Halep-Şam rehabilitasyon projesini de başlattı. Ayırıca Suriye-Ürdün ortaklığıyla Şam-Der'a-Amman arasına 201 kilometrelik yeni hat yapılacak. Bu hat, 2012 yılında hizmete açılacak.
- Ürdün: Amman-Maan arasındaki tren hattını inşa edecek.
- Suudi Arabistan: Riyad'dan Ürdün sınırına uzanan hatları yenileyecek. Birinci Dünya Savaşı'nda tahrip olan Medine'den sonraki hatlar yapılacak.
BAĞIŞ TOPLANARAK YAPTIRILDI
Hicaz Demiryolu'nun tarihi Sultan 2. Abdülhamit zamanına uzanıyor. 1 Eylül 1900'de yapımına başlandı. Bağdat hattının devamı niteliğinde olan demiryolu İstanbul'u, Şam üzerinden Mekke ve Medine'ye bağlayacaktı. Proje, Hicaz ve Yemen'de Osmanlı'yı güçlendirecek, askerler bölgeye güvenli biçimde gönderilebilecekti. Proje, İngilizler'i rahatsız etti. İngilizler, Arap kabilelerini projeye karşı kışkırttı. İngilizler'in tüm çabasına karşın Hicaz Demiryolu 30 Ağustos 1908'de hizmete girdi. Proje için harcanan para 1901 bütçesinin yüzde 18'i kadardı. 4.5 milyon liraya malolan projenin büyük bölümü bağış toplanarak yapıldı. İl kbağışı ise 2. Abdulhamit yaptı. Yan yollarla toplam uzunluğu 1.766 kilometreyi bulan demiryolu 1. Dünya Savaşı'nda ve sonrasında tahrip edildi, 1918 yılında ise Medine bağlantısı tamamen kesildi.
Star
Mekke'ye tren yolu
100 yıl önce başlayan ve tam olarak tamamlanamadan savaşlarda tahrip edilen Hicaz Demiryolu'nu canlandırma projesi hız kazandı. Proje tamamlandığında İstanbul-Mekke arası 24 saate inecek
Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Suat Hayri Aka, Hicaz Demiryolu Projesi hayata geçtiğinde İstanbul'dan yola çıkan bir trenin, 24 saatte Mekke'de olacağını söyledi. Türk Amerikan İşadamları Derneği'nin (TABA /AmCham) düzenlediği iftar yemeğine katılan Aka, 100 yıl aradan sonra yeniden canlandırılması planlanan Hicaz Demiryolu ile ilgili çalışmaları anlattı.
Hicaz Demiryolu'nun yeniden hayata geçirilmesi için Türkiye, Ürdün ve Suudi Arabistan'ın ortak karar vermesi gerektiğini söyleyen Aka, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Genel Müdürlüğü, bu anlamda gerekli girişimleri sürdürdüğünü belirtti. Aka şöyle konuştu:
"Hicaz Demiryolu'nun tekrar canlandırılması için İstanbul-Ankara-Konya yüksek hızlı demiryolu hattı inşası devam ediyor, Konya-Karaman-Adana sınır rehabilitasyon projesinin yapımına da kısa süre içerisinde başlanacak. Marmaray Projesi'nin yanı sıra İstanbul-Edirne Hızlı Tren Projesi de tamamlandığında Suudi Arabistan yarımadası ile Avrupa, Türkiye üzerinden modern bir demiryoluyla bağlanmış olacak."
Projeye Türkiye'nin hızlı tren istasyonlarıyla başladıklarını ifade eden Aka, Suriye ve Ürdün'ün çalışmalara 2010'da başlayacağını dile getirdi. Suudi Arabistan'da ise çalışmaların 2012'de tamamlanmış olacağının altını çizen Aka, "Proje tamamlandığında İstanbul'dan yola çıkan bir tren, 24 saatte Mekke'de olacak" dedi.
4 milyon liraya mal oldu
Yapımına 2. Abdülhamit zamanında başlanan Hicaz Demiryolu'nun o zamanki maliyetinin 4 milyon lira olduğu ve bu tutarın 1901 yılı devlet bütçesinin yüzde 18'ine denk geldiği tahmin ediliyor. Suriye'nin başkenti Şam'dan başlayıp Medine'ye kadar uzanan demiryolunun o günkü toplam uzunluğu 1.766 kilometre olarak planlanmıştı. Yapımına 1 Eylül 1900'de başlanan projede 17'si Türk, toplam 43 mühendis çalışmıştı.
1.464 kilometresi tamamlanan Hicaz Demiryolu 1 Eylül 1908'de hizmete açılmıştı. 1910'da 198 bin 448 yolcu ve 66 bin ton yük, 1913'te ise 232 bin 563 yolcu ve 112 bin ton yük taşıyan Hicaz Demiryolu 1. Dünya Savaşı ve sonrasında tahrip edilmişti.
Arabistanlı Lawrence `Dinamit Emir' oldu
Hicaz Demiryolu, Birinci Dünya Savaşı sırasında Arabistanlı Lawrence lakaplı İngiliz casusu Thomas Edward Lawrence tarafından sık sık bombalanmasıyla gündeme geldi. Patlayıcı uzmanı Lawrence'a bölgede ayaklandırdığı kabileler eylemleri nedeniyle `Dinamit Emir' lakabını taktı.
Hacıların rahat seyahati için Şam ile Mekke'yi birleştirmeyi hedefleyen Hicaz Demiryolu, bölgedeki Bedevi kabilelerin engellemesiyle ancak Medine'ye kadar gelebilmişti. Şam ve Medine arası deve kervanıyla iki ayda kat edilen mesafe trenle 55 saate inmişti. Hat, 1914'te savaş patladığında yiyecek, mühimmat ve asker sevkiyatı için Osmanlı ordusunun çok işine yaradı. Bu yüzden de İngilizlerin ilgisi Hicaz Demiryolu'na çevrildi. Lawrence, 1917 ve 1918'de kabilelerin yardımıyla hattı bölüm bölüm havaya uçurdu.
Milliyet
Hicaz'a trenle 1 günde gidilecek
Tarihî Hicaz demiryolunu yeniden canlandırma çalışmalarına hız verildi. Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Suat Hayri Aka, "Proje tamamlandığında İstanbul'dan yola çıkan tren, 24 saatte Mekke'de olacak." dedi.
Türk Amerikan İşadamları Derneği'nin düzenlediği iftar yemeğine katılan Aka, Hicaz Demiryolu Projesi hakkında basın mensuplarına bilgi verdi. Osmanlı topraklarında gerçekleştirilen ilk demiryolunun, İngilizler tarafından 1856 yılında işletmeye açılan İskenderiye-Kahire demiryolu olduğunu ifade eden Aka, demiryolunun I. Dünya Savaşı'nda ve sonrasında tahrip edildiğini, 1918 yılında ise Medine bağlantısının tamamen kesildiğini söyledi. Hicaz demiryolunun yeniden hayata geçirilmesi için Türkiye, Ürdün ve Suudi Arabistan'ın, bu hattın yapılmasına müştereken karar vermesi gerektiğinin altını çizdiğine dikkat çeken Aka, TCDD'nin bu anlamda gerekli girişimleri sürdürdüğünü belirtti.
Aka, "Bu önemli projeye hayat vermek için demiryolunun geçtiği diğer ülkelerin de taşın altına ellerini koyması gerekiyor. Bu projenin tamamlanması diğer ülkelerin katkısı olmadan mümkün değil. Projeye, Türkiye olarak hızlı tren istasyonlarıyla başlamış durumdayız. Suriye ve Ürdün, çalışmalara 2010'da başlayacak. Suudi Arabistan'da ise çalışmalar 2012 yılında tamamlanmış olacak. Proje tamamlandığında İstanbul'dan yola çıkan bir tren, 24 saatte Mekke'de olacak." ifadelerini kullandı.
Zaman