İstanbul trafiğine AVM darbesi!
Birbiri ardına ve plansız bir şekilde açılan AVM'ler İstanbul trafiğini içinden çıkılmaz bir hale sokuyor. Önümüzdeki yıl AVM'lerin sayısının 175'i bulması bekleniyor Son iki yıldır yaşanan trafik karmaşası büyüyor.
Şehirde boş bulunan her arsaya yapılan plansız AVM'ler İstanbul'un trafiğini kilitledi. İstanbul'da bulunan AVM sayısı son iki yılda yüzde 100 arttı. Bu sayının mevcut projelerle 2015 sonuna kadar 175'e yükselmesi bekleniyor.
İstanbul trafiğinin cumartesi ve pazar da dahil neredeyse haftanın 7 günü sıkışık olmasına gerekçe olarak sayıları her geçen gün artan alışveriş merkezleri gösteriliyor. Türkiye son beş yılda en çok alışveriş merkezi yapan ülkeler arasında yer alıyor. Dünyada ise ilk 5'in içinde. Rakibi olan bütün şehirler ise Çin'de.
180 şehiri kapsayan CBRE Global Değerlendirme raporuna göre an itibarıyla dünya üzerinde 32 milyon metrekarelik alan AVM olarak inşaat halinde. Her yıl inşa edilen AVM alanları ise önceki yıla göre yüzde 15 artıyor. AVM piyasasının lideri ise dünyanın en büyük ikinci ekonomisi Çin. Yeryüzünde inşa edilen her iki AVM'den biri Çin'de. CBRE'nin raporuna göre İstanbul dünyanın en aktif 5. AVM kenti.
İstanbul'da 350 bin metrekareye yakın AVM alanı 2012'de açıldı. Çin'in Chengdu şehri ise 600 milyon metrekareyi aşan AVM açılışı ile 2012 yılını zirvede kapattı. Onu Çin'den Tianjin, Shengyang ve Pekin izliyor. 2012'de en çok AVM'nin açıldığı 10 kent arasında sadece 2 tane Avrupa kenti var. İstanbul beşinciyken St. Petersburg 7. sırada.
Yollar aynı Nüfusun yoğun olduğu bölgelerde bir cadde üzerinde 2 den fazla alışveriş merkezinin olması İstanbul trafiğinin ciddi anlamda kilitlenmesine neden oluyor. İstanbul'da 15 kilometrelik yolda trafikte geçirilen süre 1.5 saati aşıyor. Trafik sıkışıklığı sebebiyle İstanbul'un yıllık kaybı ise 5.5 milyar lirayı geçiyor. Diğer bir ifadeyle yılda, araç başına 5 depo yakıt boşa gidiyor. Trafik verilerine göre, İstanbul Moskova'dan sonraki en sorunlu şehir.
Avrupa yakası İstanbul trafiğinin en çekilmez olduğu bölge Avrupa yakası olarak biliniyor. Alışveriş merkezlerinin de bu bölgede yoğunlaştığı görülüyor.
Mecidiyeköy - İstinye ve Topkapı Avcılar arasında bulunan 20'nin üzerindeki AVM özellikle akşam saatlerinde ve hafta sonu bu bölgedeki araç sayısının üçe katlanmasına neden oluyor. Şehircilik uzmanları, İstanbul trafiğinde bugün yaşanan kargaşanın artık çözümü neredeyse imkansız bir hale geldiğini belirtiyorlar. Mimar Kemal Taşçı, 'Aynı cadde üzerinde yapılan 3 AVM bu saatten sonra yıkılamayacağına ve çevresinde bulunan işyerleri ve evlerinin o kadar değerlendikten sonra istimlak edilip yol yapılamayacağına göre sorun çözümsüzdür" diyor. Şehircilik uzmanları, bu konuda İstanbul Büyükşehir belediyesini suçluyorlar. Sürekli olarak şehir imar planında yapılan değişiklikler, dünyanın en büyük şehirleri arasında yer alan İstanbul'u aynı zamanda rant şehri haline de getirdi.
Şişli ile 4. Levent arasındaki bölge AVM'lerin en yoğun olduğu güzergâh. Buna köprü trafiği de eklenince trafik adeta hareket etmez duruma geliyor. AVM'lerin otoparklarını dolduran araçlar, çoğu yerde bağlantı yolu olmaksızın trafiğe karışarak keşmekeş yaratıyor.
Türkiye'de Yeniçağ/Remzi Özdemir