29 / 12 / 2024

İzmir Mustafa Kemal Sahil Bulvarı yapım ihalesi ne oldu?

İzmir Mustafa Kemal Sahil Bulvarı yapım ihalesi ne oldu?

Büyükşehir'in Çankaya Belediyesi'nden transfer ettiği Buğra Gökçe'nin 'açık ihale' yönteminden vazgeçerek 'belirli istekliler arasında' ihale sistemini tercih etmesi İzmir'deki firmaları vurdu.



Egeli Sabah'ın kent gündemine taşıdığı tartışmalı araç alt geçit ihalesinde önceki gün mali teklifler alındı. Yaklaşık maliyeti 52 milyon lira olan Mustafa Kemal Sahil Bulvarı taşıt alt geçidi yapım işi için 240 milyon liralık iş bitirme belgesi istenmesi İzmirli firmaların devre dışı kalmasına neden oldu. 16 firmanın ön yeterlilik aldığı ihaleye en çok ilgiyi Ankaralı firmaların göstermesi dikkat çekerken İstanbullu firmalar 2. sırada yer aldı. İzmir'den tek teklif Özce-Selfa iş ortaklığından geldi.  İzmir  Büyükşehir Belediyesi, kıyı düzenleme projesi kapsamında Mustafa Kemal Sahil Bulvarı'nda, karayolu taşıt alt geçidi yapmak için geçtiğimiz yıl ihaleye çıktı. İhale yöntemi olarak da bu tip ihalelerde uygulanan açık ihale yönteminin yerine uzmanlık ve ileri teknoloji gerektiren işler için uygulanan 'belirli istekliler arasında' yöntemi benimsendi. İhale için hazırlanan şartnamede de firmalardan ön yeterlilikte 25 tam puan alabilmeleri için 240 milyon liralık iş bitirme belgesi istendi. İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin  Ankara  Çankaya Belediyesi'nden transfer ettiği Buğra Gökçe'nin genel sekreter yardımcılığı görevine getirilmesi ile başlayan sistem değişikliği, İzmirli inşaat firmalarının da devre dışı kalmasına neden oldu. 


NASIR TEPKİ GÖSTERDİ 

O süreçte Türkiye Müteahhitler Federasyonu Başkanlığı görevini yürüten Necip Nasır, yaptığı açıklamada Büyükşehir Belediyesi'nin yıllardır uyguladığı 'açık ihale' yönetiminden vazgeçerek 'belirli istekliler arasında' ihale yöntemini tercih etmesini İzmirli müteahhitlere yapılan çok büyük bir haksızlık olduğunu söyledi. Nasır, ihale şartnamesinde ön yeterlilik başvurusu yapacak firmalardan 25 tam puan alabilmeleri için 240 milyon liralık iş bitirme belgesi istenmesinin de adeta 'Bu işi biz İzmirli firmalara yaptırmayacağız' anlamına geldiğini söyledi. Tüm bu açıklamaların ardından geçtiğimiz yıl Aralık ayında firmalardan ön yeterlilik için başvuru dosyaları alındı. 37 firmanın ön yeterlilik için başvurduğu ihalede 21 firma ihale komisyonu tarafından elenirken geriye sadece 16 firma kaldı. Büyükşehir Belediyesi, mali tekliflerin 16 Mart 2015'te alınacağını duyurdu. Ardından da zeyilname yayınlanarak ihaleyi 31 Mart'a erteledi. İhale ilanı, diğer ihalelerin yayınlandığı İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin resmi internet sitesinde yer alan ihaleler bölümünde ilan edilmezken ihaleye ilişkin duyurunun sadece kısa adı EKAP olan Elektronik Kamu Alımları Platformu'nda yayınlanmış olması dikkat çekti. Önceki gün gerçekleşen ihaleye Yapım İhaleleri Daire Başkanı Şule Gök başkanlık etti. 37 firmanın ön yeterlilik için başvuruda bulunduğu ihaleye sadece 16 firma teklif verebildi. Yaklaşık maliyeti 52 milyon 375 bin 180 lira 11 kuruş olarak açıklanan araç alt geçidi yapım işi için en düşük teklif 36 milyon 475 bin 519 lira ile STS Yapı ile Ankaralı KMB Metro İnşaat ve Altyapı Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi Ortak Konsorsiyumu'ndan geldi. İhalede en yüksek teklifi ise 59 milyon 948 bin lira ile Araz Yol Yapı AŞ ile Uyum Yapı A.Ş Ortak Konsorsiyumu verdi. İŞ


BİTİRME BELGESİ 

İhaleye katılan firmalardan ön yeterlilikten 25 tam puan alabilmek için 240 milyon liralık iş bitirme belgesi istenmesi İzmirli firmaları vurdu. Egeli Sabah'ın da geçtiğimiz aylarda manşetinden duyurduğu şartname maddesi İzmirli firmalar için büyük engel oluşturdu. İhaleye katılma hakkı elde eden 16 firma arasında sadece bir İzmirli firma yer alabildi. Diğer firmalar ise iş bitirme belgesinin yüksek tutulması nedeniyle değerlendirme dışı kaldı. 


Sabah Egeli


Geri Dön