Japon Hükümeti: Ya üretime geçin ya takvim verip moral aşılayın
Japon hükümeti, tesislerin bir an önce üretime geçmesini isterken, bunu yapamayanlara da Yeniden üretime başlamanın planlarını yapıp, moral için bunları açıklayın çağrısı yaptı
Japonya tarihinin en büyük felaketiyle sarsılırken, küresel tedarik zincirlerinin rotasının değişme olasılığı belirdi. Ancak Japon hükümeti, tesislerin bir an önce üretime geçmesini isterken, bunu yapamayanlara da Yeniden üretime başlamanın planlarını yapıp, moral için bunları açıklayın çağrısı yaptı.
SON 140 yılın en büyük depremini yaşayan Japonya 'nın kuzey doğu kıyılarını vuran felaketin faturasının tam olarak ortaya çıkması haftalar sürse de bölgede üretime ara verilmesinin dünya tedarik rotasını değiştirebileceği belirtildi. Özellikle tüketici elektroniği, otomobil, otomobil yedek parçası ve çelik gibi bir çok ürünün tedarikinde söz sahibi olan Japonya 'da üretime ne kadar süre ile ara verileceği şimdilik belli değil.
Hükümetin çağrısı
Ancak Japon hükümeti, işletmelerden bir an önce üretime geçmelerini, en azından üretime geçme planlarını açıklamalarını istiyor. Hükümetin buradaki hedefi, Japonların 'ın biraz olsun moralini düzeltebilmek. Japon hükümeti, şu çağrıyı yaptı: Eğer yapabiliyorlarsa en küçük şirketler bile ekonomik toparlanmanın bir an evvel başlaması için hemen üretime başlasınlar. Ya da yeniden üretime başlamanın planlarını yapıp moral için bunları açıklasınlar.
Elektrik sorunu
Dünyanın ikinci büyük ekonomisi özelliğini bu yıl başında çin 'e kaptıran ve 3 'üncü büyük ekonomi olan Japonya, yılda 800 milyar doları aşkın ihracat gerçekleştiriyor. İlk incelemelerde Tohoku bölgesinde yoğunlaşan fabrikaların çok büyük oranda zarar görmediği ancak bölgeye elektrik verilmemesi ve havaalanı ve limanların zarar görmesinin tedarikte aksamalara yol açacağı uyarısı yapıldı.
çip ve hafıza kartı
Japonya 'dan kaynaklanan arz kısılmasının geniş bir alanda kullanılan elektronik chiplerin, hafıza kartlarının, bilgisayar ve akıllı telefonların fiyatının artmasından da endişe ediliyor. Bu alanda Japonya 'nın önemli fabrikaları Toshiba ve SanDisk gibi fabrikaların bu tür doğal felaketlere karşı hazırlıklı inşa edildiğini ancak ulaşım ve lojistik anlamında genel olarak tedariklerinin sekteye uğrayacağı belirtiliyor.
Asıl sorun lojistik
Toshiba 'nın sözcüsü Deborah Chalmers 'dan konu ile ilgili yaptığı açıklamada, fabrikadaki zararın henüz tespit edilmeye çalışıldığı belirtilerek, Asıl sorun ulaşım ve lojistikte yaşanabilir dedi.
ABD 'li Apple da etkilenebilir
JAPON IHS iSuppli şirketinin analisti Len Jelinek, elektronik sektöründe global tedarik zincirinin özellikle önümüzdeki 3 ay içinde etkilenmesini beklediklerini kaydederek, Japonya 'daki Chip şirketleri 2010 yılında 63.8 milyar dolarlık ciro gerçekleştirdiğini söyledi. Jelinek, bütün bu süreçten Apple 'ın da etkilenebileceğini belirtti.
Hangi markaların üretimi durdu
TOKYO ve Osaka 'nın arasında kalan bölge, ülkenin en büyük fabrikalarına evsahipliği yapıyor. Otomobil devi Toyota başta olmak üzere bölgede fabrikası bulunan Mitsubishi, Honda, Nissan gibi otomobil devleri üretime ara verdiler. Honda 'nın bölgede Ochigi, Saitama ve Shizuoka kentlerinde 3 üretim tesisi, Toyota 'nın da iki önemli üretim fabrikası bu bölgede bulunuyor.
Boeing 'in tedarikçisi zarar gördü
DEPREMDEN Boeing 'in ana tedarikçileri arasında yer alan Mitsubishi, Kawasaki ve Fuji 'nin fabrikaları da zarar gördü. Boeing 'in yen modeli 787 Dreamliner programının yöneticisi Scott Fancher, uçağın iniş takımları ve kanatlarının bazı önemli parçalarının Japonya 'da üretildiğini belirterek, söz konusu fabrikalardaki hasır tespit çalışmalarının sürdüğünü kaydetti.
Altyapı ve inşaat sektörü canlanacak
JAPONYA son 20 yılın en fazla büyüme oranını yüzde 3.9 ile 2010 yılında yakalamasına rağmen dünyanın en büyü ikinci ekonomisi ünvanını çin 'e kaptırmaktan kurtulamadı. Uzun zamandır durgunluktan yakınılan Japon ekonomisinin deprem nedeni ile kısa vadede sıkıntılı bir dönem geçirse de krizin atlatılmasının ardından artacak altyapı yatırımları ile yeniden canlanacağı yorumları yapılıyor.
Ülkenin yüzde 8 ekonomik büyüklüğü deprem bölgesinden
DEPREMDEN etkilenen kuzey batı bölgesi Tohoku-Sendai bölgesi Japonya 'nın ekonomik büyüklüğünün içinde yüzde 8 'ini temsil ediyor. Kobe ise tek başına ülke ekonomisinin yüzde 4 'ünü karşılıyordu. Depremin olduğu Tohoku-Sendai bölgesinin Japonya 'nın asıl sanayi merkezi olmadığını belirten analistler, eğer gerçekten sanayi bölgesinde olsa idi felaket daha da büyük olabileceğini belirtiyorlar. 1995 Kobe depreminde ülkenin batı bölgesindeki Kansai bölgesinin daha büyük bir sanayi üssü olması nedenile ekonomik olarak daha ağır zarar gördüğü dile getiriliyor.
Hürriyet