Jones Lang LaSalle Hotels'den yatırımcılara anket
Jones Lang LaSalle Hotels, yatırımcıların otel sektöründeki satın alma, inşa etme ya da satma yönündeki eğilimlerini belirlemek amacıyla "Otel Yatırımcı Eğilimleri Anketi" gerçekleştirdi.
Ankete göre, kredi krizinin kendini iyice hissettirmesi ve düşen gelirlerle birlikte; Avrupa, Orta Doğu ve Afrika bölgesindeki otel yatırımcılarının gayrimenkullerini "elinde tutma" ve "satma" eğilimleri devam ediyor.
Ankete göre, finansal karmaşanın artan etkileri ve kötüye giden küresel ekonomik durum, ticari performans beklentileri üzerinde ciddi bir baskı yaratmaya başladı. Jones Lang LaSalle Hotels EMEA CEO'su Mark Wynne-Smith, "Bölgede, hem kısa hem de orta vadeli beklentiler olumsuz yönde seyrediyor. Yatırımcılar önümüzdeki altı ay için piyasada düşüş olacağına yönelik bir bakış açısına sahip. Sektörle ilgili en olumsuz bakış açısı, Manchester ve Birmingham gibi şehirler başta olmak üzere İngiltere'de öne çıkıyor. Sözkonusu şehirler, büyük oranda önümüzdeki sene hızla düşmesi beklenen yurtiçi talebine bağlı. Orta vadeli ticaret performans beklentilerinin ise daha olumlu olduğu görülüyor. Orta vadede en güçlü beklentiler Moskova, Paris, Roma ve Londra'da gözleniyor. Ayrıca Moskova'nın uzun vadede güçlü gelir büyümesi potansiyeline sahip olması bekleniyor. Şehrin ziyaretçi tabanı ve kurumsal pazarı son yıllarda önemli bir büyüme gösterdi. Bunun yanısıra uluslararası otellerin az sayıda bulunması oda gelirlerinde önemli bir artış sağlıyor. Almanya'nın da daha rahat şekilde zorlukların üstesinden gelmesi bekleniyor" dedi.
Ticari beklentilerle birlikte getiri beklentisinin de mevcut karmaşadan etkilendiğini belirten Mark Wynne-Smith, " Getiri beklentisi tüm şehirlerde zayıfladı. Bu yöndeki en büyük artış orta ve doğu Avrupa'da gerçekleşti. Bölgeler arasında kazanç gereksinimleri anlamındaki fark 2007'nin sonuna doğru azalırken, yeni olaylar bu trendi hızla tersine çevirdi. Batı Avrupa'yla kıyaslandığında,önümüzdeki aylarda doğu Avrupa'daki getiri beklentisinde şiddetli bir zayıflama olmasını bekleyen yatırımcılarla birlikte, aradaki farkın daha da büyüyeceğini tahmin ediyoruz. En iyi ve en kötü arasındaki fark da önemli oranda arttı" dedi.
Yatırım stratejilerinde ise bazı kaydadeğer değişiklikler görülüyor. Bölgede alım'a yönelik yoğun bir eğilim olmasına rağmen, ağırlık "satma" ve "elinde tutma" eğilimlerinde.
Ekonomik çevrelerdeki mevcut belirsizlik, inşa etme eğilimini de önemli ölçüde etkiledi; öyle ki bu yöndeki talep bölgede %7 düşüş gösterdi. Yatırım eğilimlerinin en güçlü olduğu bölge batı Avrupa iken, söz konusu eğilimin İngiltere'de artış bile gösterdiğine değinen Mark Wynne-Smith, "Bu artış, ülkedeki ekonomik gerileme ve güçsüzleşen gayrimenkul pazarı nedeniyle gerçekleşmesi beklenen uygun fiyat fırsatlarına bağlı olabilir. Sıkıntının ilk işaretleri ikincil malvarlıklarında görülmeye başladı, ancak bu zorluklar 2009 yazına doğru artacak" değerlendirmesinde bulundu.
Otel Yatırımcı Eğilimleri Anketi" (Hotel Investor Sentiment Survey -HISS)
Rapor, Jones Lang LaSalle Hotels'in Otel Yatırımcı Eğilim Anketi'nin sonuçlarını sunuyor.
Bu özel anket, gelecek trendlere yönelik fikirlerin ağırlığını belirler. Ayrıca gelecek trendlerin tahmin edilebileceği birçok kilit konu hakkında bir standard yaratır. Jones Lang LaSalle Hotels'in sunduğu HISS anketi, 2.500 önde gelen yatırımcı ve/veya otel-resort gayrimenkul sahiplerini hedefliyor. Anket altı ay arayla gerçekleştirildi.
Ankete göre, finansal karmaşanın artan etkileri ve kötüye giden küresel ekonomik durum, ticari performans beklentileri üzerinde ciddi bir baskı yaratmaya başladı. Jones Lang LaSalle Hotels EMEA CEO'su Mark Wynne-Smith, "Bölgede, hem kısa hem de orta vadeli beklentiler olumsuz yönde seyrediyor. Yatırımcılar önümüzdeki altı ay için piyasada düşüş olacağına yönelik bir bakış açısına sahip. Sektörle ilgili en olumsuz bakış açısı, Manchester ve Birmingham gibi şehirler başta olmak üzere İngiltere'de öne çıkıyor. Sözkonusu şehirler, büyük oranda önümüzdeki sene hızla düşmesi beklenen yurtiçi talebine bağlı. Orta vadeli ticaret performans beklentilerinin ise daha olumlu olduğu görülüyor. Orta vadede en güçlü beklentiler Moskova, Paris, Roma ve Londra'da gözleniyor. Ayrıca Moskova'nın uzun vadede güçlü gelir büyümesi potansiyeline sahip olması bekleniyor. Şehrin ziyaretçi tabanı ve kurumsal pazarı son yıllarda önemli bir büyüme gösterdi. Bunun yanısıra uluslararası otellerin az sayıda bulunması oda gelirlerinde önemli bir artış sağlıyor. Almanya'nın da daha rahat şekilde zorlukların üstesinden gelmesi bekleniyor" dedi.
Ticari beklentilerle birlikte getiri beklentisinin de mevcut karmaşadan etkilendiğini belirten Mark Wynne-Smith, " Getiri beklentisi tüm şehirlerde zayıfladı. Bu yöndeki en büyük artış orta ve doğu Avrupa'da gerçekleşti. Bölgeler arasında kazanç gereksinimleri anlamındaki fark 2007'nin sonuna doğru azalırken, yeni olaylar bu trendi hızla tersine çevirdi. Batı Avrupa'yla kıyaslandığında,önümüzdeki aylarda doğu Avrupa'daki getiri beklentisinde şiddetli bir zayıflama olmasını bekleyen yatırımcılarla birlikte, aradaki farkın daha da büyüyeceğini tahmin ediyoruz. En iyi ve en kötü arasındaki fark da önemli oranda arttı" dedi.
Yatırım stratejilerinde ise bazı kaydadeğer değişiklikler görülüyor. Bölgede alım'a yönelik yoğun bir eğilim olmasına rağmen, ağırlık "satma" ve "elinde tutma" eğilimlerinde.
Ekonomik çevrelerdeki mevcut belirsizlik, inşa etme eğilimini de önemli ölçüde etkiledi; öyle ki bu yöndeki talep bölgede %7 düşüş gösterdi. Yatırım eğilimlerinin en güçlü olduğu bölge batı Avrupa iken, söz konusu eğilimin İngiltere'de artış bile gösterdiğine değinen Mark Wynne-Smith, "Bu artış, ülkedeki ekonomik gerileme ve güçsüzleşen gayrimenkul pazarı nedeniyle gerçekleşmesi beklenen uygun fiyat fırsatlarına bağlı olabilir. Sıkıntının ilk işaretleri ikincil malvarlıklarında görülmeye başladı, ancak bu zorluklar 2009 yazına doğru artacak" değerlendirmesinde bulundu.
Otel Yatırımcı Eğilimleri Anketi" (Hotel Investor Sentiment Survey -HISS)
Rapor, Jones Lang LaSalle Hotels'in Otel Yatırımcı Eğilim Anketi'nin sonuçlarını sunuyor.
Bu özel anket, gelecek trendlere yönelik fikirlerin ağırlığını belirler. Ayrıca gelecek trendlerin tahmin edilebileceği birçok kilit konu hakkında bir standard yaratır. Jones Lang LaSalle Hotels'in sunduğu HISS anketi, 2.500 önde gelen yatırımcı ve/veya otel-resort gayrimenkul sahiplerini hedefliyor. Anket altı ay arayla gerçekleştirildi.