28 / 04 / 2024

Kanal İstanbul güzergahındaki arazilerin yüzde 71’i şahıs ve özel şirketlere ait!

Kanal İstanbul güzergahındaki arazilerin yüzde 71’i şahıs ve özel şirketlere ait!

Çılgın proje Kanal İstanbul güzergahındaki arazilerin yüzde 71’i şahıs ve özel şirketlere ait... Yüzde 60’ı tarla olan bu topraklar rezerv yapı alanı içerisinde olduğu için imar planları da değişecek. Yaklaşık 6 bin parselin sahiplerine adeta ‘kanal piyangosu’ vuracak.



AKP iktidarı tarafından Nisan 2011 tarihinde  çılgın proje olarak tanıtılan ve son zamanlarda siyaset arenasının gündemini meşgul eden Kanal İstanbul Projesi için geri sayım başladı. Sözcü gazetesi rant tartışmalarının odağında olan çılgın proje Kanal İstanbul'un güzergahındaki mülkiyet haritasına ulaştı. Marmara Denizi'ni Küçükçekmece Gölü'nden ayıran noktadan başlayarak, Sazlıdere Baraj Havzası boyunca süren, Sazlıbosna Köyü'nü geçerek Dursunköy'ün doğusuna ulaşıp Baklalı Köyü'nü geçtikten sonra Terkos Gölü'nün doğusunda Karadeniz'e ulaşan güzergahta bulunan projenin mülkiyet analizine göre, 45 kilometre uzunluğundaki bölgede arazilerin büyük bir kısmı şahıs ve şirketlere ait olarak görünüyor.

Kanal İstanbul güzergahındaki arazilerin yüzde 71’i şahıs ve özel şirketlere ait!

5 BİN 908 ÖZEL PARSEL: Kanal İstanbul projesi güzergahında toplam 8 bin 300 parsel mevcut. Bu parsellerin 5 bin 908'inin yani yaklaşık olarak yüzde 71'inin özel mülkiyet olduğu belirtilirken yüzde 7'sinde ise diğer kamu kuruluşlarıyla ortak olan şirketlere ait paylar bulunuyor. Kanal İstanbul projesinin geçeceği güzergah toplam 152 milyon metrekarelik bir alanı kapsıyor. Bu bölgenin 37.5 milyon metrekaresi su yolu için kullanılacak. 25.5 milyon metrekaresi de kamusal alan ihtiyacını karşılayacak. Geriye kalan 89 milyon metrekarelik alanda ise kanal manzaralı villa, apartman ve çok katlı sitelerden oluşacak binalar, alışveriş merkezleri, oteller, okullar, limanlar ve kamu binaları bulunacak.

KAMULAŞTIRMANIN FATURASI: Kanal İstanbul projesinin geçeceği özel arazilerde yapılacak kamulaştırma çalışmalarından sonra tarımsal arazi ve ormanlar yok olacak. Ayrıca, proje güzergahında bulunan 440 meradan, 13 milyon 437 bin metrekare büyüklüğündeki 418'inin mera niteliği kaldırılacak, 22'sinde ise tapu kaydında tedbir ya da davalar olduğundan henüz çalışmalar sonlandırılamadı. Kaybolacak tarım ve mera alanları toplam 40 milyon 710 bin metrekare olurken, bu rakam projede kullanılacak toplam alanın yüzde 59.5'lik kısmına denk geliyor. Proje üzerinde 4.5 milyon metrekare de orman alanı mevcut.

YARISININ ŞİMDİLİK İMARI YOK: Maliyeti 75 milyar TL olması beklenen Kanal İstanbul Projesi'ni de içine alan 350 milyon metrekarelik alan 2014'te Bakanlar Kurulu kararıyla rezerv yapı alanı ilan edildi. Kanal İstanbul projesinin çevreleyen bu alanın yarısının da imarı bulunmuyor. Diğer yarısında ise yerleşim alanları, sit alanları ve İstanbul Yeni Havalimanı bulunuyor.

MEZARLIKLAR KANALIN YANI BAŞINDA: Çılgın proje Kanal İstanbul'un yanı başında beş adet mezarlık bulunuyor. Bu mezarlıkların kanala olan uzaklığına bakıldığında Dursunköy'ün 250 metre, Altınşehir'in 340 metre, Sazlıbosna'ın 500 metre, Durusu'nun 780 metre ve Çilingir'in 1600 metre uzaklıkta olduğu belirtiliyor.

Karadeniz'in sahil şeridi 38 kilometre doldurulacak

Küçükçemece Gölü-Sazlıdere Barajı-Terkos Gölü güzergahında inşa edilecek Kanal İstanbul projesinde çıkarılacak 1 milyar 155 milyon metreküp hafriyatla, Marmara Denizi'nde 3 yapay ada inşa edilmesi planlanıyordu. Mali açıdan etkin görülmediği için çıkarılan toprak ile Karadeniz kıyısında toplam 38 kilometrelik kıyı dolgusu yapılacak. Su yolu için 166 milyon metrekarelik alanda imar düzenlemesi yapılacak projenin, hazırlık, kazı çalışmaları ve diğer imalatlarla birlikte 7 senede tamamlanması planlanıyor.

Kanal İstanbul'un 1595 sayfalık ÇED raporu çıktı

Çılgın proje Kanal İstanbul'un son şekli verilen 1.595 sayfalık Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) raporu, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı İnceleme ve Değerlendirme Komisyonu'nca yeterli bulunup kabul edildi. Raporda, proje kapsamında kıyı yapıları, yat ve konteyner limanları ile lojistik merkezleri olduğu bildirildi. Projenin, Küçükçekmece, Avcılar, Başakşehir ve Arnavuktöy ilçelerinde yürütüleceği de belirtildi. Ulaştırma Bakanlığı tarafından Çınar Mühendislik'e hazırlatılan ÇED Raporu, 10 gün süreyle İstanbul Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünde halkın görüşüne sunulacak. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ardından rapor içeriğinde gerekli eksikliklerin tamamlanmasını, ek çalışmalar yapılmasını veya İnceleme Değerlendirme Komisyonu'nun yeniden toplanmasını isteyebilecek.

Kanal İstanbul'un ÇED raporu yayınlandı!


Geri Dön