Kanal İstanbul hafriyatıyla adalar kurulacak!
Kanal İstanbul’dan çıkacak hafriyatla Karadeniz ve Marmara çıkışlarına adalar kurulması üzerine proje geliştirilecek. Kanal İstanbul ihalesinin bu yıl içinde yapılması planlanıyor.
İhaleye bu yıl çıkılması beklenen Kanal İstanbul’dan çıkacak hafriyatla Karadeniz ve Marmara çıkışlarına adalar kurulması üzerine proje geliştirilecek.
Kanal İstanbul projesine yönelik ihalelere bu yıl içinde çıkılması planlanırken, kanaldan çıkarılacak 2.7 milyar metreküp hafriyatla yapılacak yapay adalara yönelik çalışmalar da başladı. Hafriyatla, Marmara ve Karadeniz’e çıkış noktalarına yapay adalar kurulacak. Bu adaların üzerine de kanalı finanse etmek için gelir getirici projeler yapılacak. Adalara konut yapımı da düşünülüyor. Kanal İstanbul projesine yönelik güzergâh ve finansman çalışmaları devam ederken, Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan, kanala yönelik ihalelere bu yıl çıkmak istediklerini açıklamıştı.
HAFRİYAT KALİTESİNE GÖRE ADALAR KURULACAK
Bu kapsamda, kanaldan çıkacak toprakla yapılacak adalara ilişkin detaylar da netleşmeye başladı. Kanal inşasında çıkan her toprağın ada yapmaya uygun olmayacağı belirtilirken, toprak kimyasal değerlerine göre iyileştirmeye tabi tutulacak. Asit ve metal yoğunluğu olan topraklar ayrıştırılacak. Adaların yapılacağı yerin belirlenmesinde de sismik hareketler ve deniz derinliği dikkate alınacak.
ADALARDA YAŞAM ALANLARI OLACAK
Adaların yapımı için öncelikle taşocaklarından kayalar getirilecek. Bu kayalarda yapılacak tahkimatın ardından, kayaların ortasına Kanal İstanbul toprağı dökülecek. Adaların üzerinde de rekreasyon alanları başta olmak üzere gelir getirici projeler yaratılacak. Projelerin pazarlanmasından elde edilecek gelir, kanalın finansmanında kullanılacak. Bu kapsamda adalar üzerinde konut projesi de geliştirilebilecek.
Projelere göre, adalara da ayrı isimler verilmesi planlanıyor. Yetkililer, adaların üzerinde yapılacak projenin henüz netleşmediğini belirterek “Adalarda hayat olacak. Restoranlar olabilir. Dünyada bunun örnekleri bulunuyor” dedi. Bu adalara yönelik deniz trafiği de oluşacak. Kanal çıkışlarında ve adalarda, liman ve yanaşma alanları olacak.
3 ADA PLANI FİZİBİLİTEYE BAĞLI
Şu anda 3 adet planlanan adaların sayısı büyüklüğü ve konumu da yapılacak fizibilite ile hafriyata göre netleşecek.
Kanal İstanbul’un uzunluğu: 43 KM
Yatırım tutarı: 15 milyar $
Kanal üzerindeki köprü sayısı: 6
Habertürk
Haber Star'da şu şekilde yer aldı
Marmara ve Karadeniz’e çıkış noktalarına kurulacak şu anda üç adet olarak planlanan adaların sayısı, büyüklüğü ve konumu yapılacak fizibilite çalışması ile hafriyat miktarına göre netlik kazanacak. Buna göre ada sayısı bir ya da ikiyle de sınırlanabilecek. Kanal İstanbul’la ilgili olarak Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile Toplu Konut İdaresi’nin (TOKİ) çalışmaları devam ediyor. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan konuyla ilgili süreci yakından takip ediyor. Yapay adaların yapımı için öncelikli olarak taş ocaklarından büyük kayaların getirileceği belirtiliyor. Bu kayalarda yapılacak tahkimatın ardından ortasına da Kanal İstanbul toprağı dökülecek. Adaların üzerine de rekreasyon alanları başta olmak üzere gelir getirici projeler oluşturulacak. Projelerin pazarlanmasıyla oluşacak bu gelir, kanalın finansmanında kullanılacak.
İSİM DE VERİLECEK
Adalar üzerinde konut projesi de geliştirilebilecek. Projelere göre, adalara da ayrı isimler verilmesi de planlanıyor. Yetkililer, adaların üzerinde yapılacak projenin henüz netleşmediğine dikkat çekerek, “Adalarda hayat olacak. Restoranlar olabilir. Dünyada bunun örnekleri bulunuyor” dedi. Bu adalara yönelik deniz trafiği de oluşacak. Kanal çıkışlarında ve adalarda, liman ve yanaşma alanları olacak.
BUNGALOVLU TURİZM
Kanal İstanbul kapsamında Boğaz’da olduğu gibi gemilerin giriş çıkış yapabilmesi için ‘haliç’ de yapılacak. Büyük park alanlarının olacağı haliç için Sazlıdere Barajı’nın çıkıntı yaptığı yer planlanıyor. 15 milyar dolarlık yatırımın yapılacağı projenin alt planları da çalışılıyor. Projede yapılacak yerlerdeki doğal yaşamın bozulmamasına da dikkat edilecek. Terkos Gölü civarında yapılaşma yoğunluğu olmayacak. Göle baskıya azaltmak adına ekolojik turizme ağırlık verilecek. Örneğin ‘bungalov’ tipi evlerin olduğu turizm alanları oluşturulacak.
GÜRÜLTÜYE ÇED İNCELEMESİ
Kanal İstanbul’un ÇED raporu sürecinin başlamasıyla, Türkiye’de ilk defa yapay bir kanal için inceleme yapılacak. ÇED kapsamında, kanalın hafriyatından oluşacak toza, yakındaki yerleşim yerlerine etkisinden gürültüye kadar pek çok alanda inceleme yapılacak. Deniz canlıları ve deniz bitkilerinin yer değiştirmesi, deniz suyu sıcaklıkları ve balıkçılığa etkisi gibi unsurlar da incelenecek.
Star