Kanal İstanbul neden yapılıyor?
2013 yılında on ağaç üzerinden sivil darbeye kalkışan CHP ve Gezi koalisyonu, bu kez Boğaz’ı Montrö esaretinden kurtaracak olan Kanal İstanbul için devreye girdi.
27 Nisan 2011 tarihinde açıklanan çılgın proje Kanal İstanbul yeniden Türkiye’nin ana gündemi oldu. Yeni Şafak'tan Aybike Eroğlu'nun haberine göre, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan Kanal İstanbul için yakında ihaleye çıkılacağını müjdelerken, CHP ve Gezi Koalisyonu, 2013 yılında olduğu gibi ‘çevre-yeşil alan-ekolojik denge’ yalanları ile projenin inşa edilmesini engellemeye çalışıyor. Peki Kanal İstanbul neden inşa ediliyor? Projenin ekolojik faciaya neden olacağı iddiaları doğru mu? Projenin inşaatı ne zaman başlayacak, ne kadara mal olacak? Projenin ülke ekonomisine katkıları nasıl olacak?
DAHA GÜVENLİ OLACAK
İstanbul Boğazı’ndan tankerlerle yılda 150 milyon ton tehlikeli yük taşınıyor ve bu sayı her yıl daha da artıyor. Boğaz’ın senelik geçiş kapasitesi yılda en fazla 25 bin gemi. Fakat 1936'da senelik geçiş sayısı 3 bin civarında iken bugün itibariyle bu sayı 50 bine ulaştı. Bu sayının 2050 yılında 78 bin, 2070’de 86 bine ulaşması planlanıyor. İstanbul Boğazı’nı tehlikeye sokan bu gemi/yük trafiği Kanal İstanbul projesini de zorunlu hale getiriyor. Kanal İstanbul ile bu trafiğin daha emniyetli hale getirilmesi amaçlanıyor.
KAZALAR KORKUTUYOR
Katlanarak artan gemi trafiği, Boğaz'daki gemi kazası riskini artırıyor. 1950'den bu yana Boğaz’da 50’den fazla büyük gemi kazası yaşandı, 45 gemi ise sulara gömüldü. Bu kazalarda en az 130 kişi yaşamını yitirdi. Bu kazaların en büyüklerinden birisi 1979'da yaşandı. Yunan tankeri Evrialı ile Rumen Independenta tankeri Haydarpaşa açıklarında çarpıştı, 43 kişi yaşamını yitirdi. Bu kazada Boğaz sularına ise 95 bin ton petrol karıştı. Boğaz’dan çıkan balıklar birkaç sene yenemedi.
BÜYÜK BİR FACİA OLABİLİR
1991'de ise Lübnan bandıralı koyun yüklü gemi battı, toplam 22 bin koyun telef oldu. İstanbul sahillerine günler boyunca şişmiş koyun leşleri vurdu. 1994 yılında ise Nassia ve Shipbroker adlı tankerler çarpıştı. İstanbul Boğazı'na 13 bin ton petrol aktı. 2015'te ise Sierra Leona bayraklı dev kuru yük gemisi, Kanlıca’da yer alan Ethem Pertev Yalısı’na çarptı ve tarihi yalıda büyük hasara neden oldu. Tüm bu kazalarda sadece gemiler zarar görmüş gibi gözükse de konunun uzmanları büyük riske dikkat çekiyor. Yaşanacak olan olası bir kazada petrol yüklü bir tankerde meydana gelebilecek patlamanın Boğaz’da 50 kilometrekarelik alanda büyük deprem etkisi yaratabileceği ve çevre faciasına yol açabileceğini bildiriliyor.
45 KİLOMETRE UZUNLUĞUNDA OLACAK
Önümüzdeki günlerde ihaleye çıkması planlanan kanalın ilk aşamasının 2023'e kadar tamamlanması planlanıyor. Kanalın uzunluğu 45 kilometre, genişliği 275 metre ve derinliği ise 21 metre olacak. 45 kilometre uzunluğa sahip olan kanalın yaklaşık 18,5 kilometresi Küçükçekmece Gölü ve Sazlıdere Barajı içinden geçecek. Kanal’ın kara kazıları ise yaklaşık olarak 24,5 kilometre olacak. 7 senede tamamlanacak.
1,5 MİLYONA EKMEK KAPISI
Kanal İstanbul projesinin maliyeti 75 milyar lira olacak. 75 milyarlık harcamadan 2023'e kadar 45 milyar TL'si gerçekleştirilecek. İnşaat aşamasında ise yaklaşık olarak 10 bin kişi çalışacak. Proje yaklaşık 1,5 milyon kişiye istihdam sağlayacak. Kanal İstanbul projesi kapsamında; kanal içerisinde acil bağlanma alanları, kanal giriş ve çıkış yapıları, gemi trafik sistemleri gibi alt ve üst yapılar, liman, lojistik merkez, yat limanı, kanal içerisinde ihtiyaç duyulan noktalarda karşıdan karşıya ulaşımı deniz yolu ile sağlayacak kıyı yapıları, tahkimat ve dolgu alanları vb. kıyı tesisleri inşa edilecek. Çıkartılan topraklar, büyük bir havalimanı ve liman yapımında kullanılacak, taş ocaklarının ve kapatılan madenlerin doldurulması için faydalanılacak.
8 MİLYAR DOLAR GETİRECEK
Günde 150-160 gemiye ev sahipliği yapması beklenen Kanal İstanbul projesi, Panama Kanalı ile kıyaslandığında dört katı büyüklüğünde gemi trafiğine de hizmet verecek. Panama Kanalı’nı her gün ortalama 40 gemi kullanırken, yıllık ortalama 1,5 milyar dolarlık bir gelir sağlıyor. Benzer geçiş yollarından biri olan Süveyş Kanalı’nda da günde toplam 54 gemi geçiş yapıyor, senelik kazancı ise 4 milyar dolar. Boğaz trafiğindeki mevcut gemi trafiği dikkate alındığında (günde ortalama 150 gemi) Kanal İstanbul projesnin geliri 8 milyar dolar olacak. Hesaplanan getirisi ile 5 sene içerisinde kendini de finanse edecek.
5 YILDA 100 MİLYAR DOLAR
Turist sayısında yaşanacak olan artışla İstanbul’un yıllık turizm geliri 10 milyar dolardan 20 milyar dolara kadar çıkacak. Özet olarak projenin bütün gelir kalemleriyle beraber ilk 5 senede 100 milyar dolara yakın bir gelir kazandırması planlanıyor.
7 KÖPRÜ BAĞLAYACAK
Kanal İstanbul projesi ile ilgili “Büyük bir afet olsa Boğaz ile Kanal İstanbul arasında oluşacak adadaki insanların tahliye edilemeyeceği” iddiaları ise tamamen asılsız. Olağanüstü durumlarda yaşanabilecek kitlesel yer değiştirmeler de hesaplanarak Kanal İstanbul projesi üzerine afetlere dayanaklı olarak tasarlanmış 7 kara yolu köprüsü, biri köprü diğeri yer altı geçişi olmak üzere toplam 2 demir yolu geçişi, 2 metro geçişi inşa edilmesi planlanıyor. Proje oluşacak adadaki insanların su sıkıntısı çekeceği iddiaları da ne yazık ki asılsız. Ada’nın ihtiyaçları su ve enerji iletim hatları ile giderilmiş olacak.
Ekrem İmamoğlu: Ya 'Kanal' ya da İstanbul!
Cumhurbaşkanı Erdoğan’dan Ekrem İmamoğlu’na Kanal İstanbul cevabı!