Kent Haberleri

Kanal İstanbul ve EBRD gerçeği!

Sözcü Gazetesi köşe yazarı Çiğdem Toker bugünkü köşesinde Kanal İstanbul projesini kaleme aldı.

Sözcü Gazetesi köşe yazarı Çiğdem Toker bugünkü köşesinde Kanal İstanbul projesini kaleme aldı.

İşte Çiğdem Toker'in 'Kanal İstanbul ve EBRD gerçeği' başlıklı yazısı...

Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası, Türkiye'deki demiryolu projeleriyle de yakından ilgili. İngilizce kısaltması EBRD ( European Bank of Reconstruction and Development) olan bankanın Türkiye sayfasında Ispartakule-Çerkezköy demiryolu hattına ilişkin detaylı bilgilere yer veriliyor. Ispartakule-Çerkezköy, hepsi 231 kilometre olan Halkalı-Kapıkule hattının bir bölümü.

“Bu hat neden önemli?” sorusu akıllara geldiğinde, yanıtı Türkiye demiryolu ağını Bulgaristan üzerinden AB'ye bağlaması oluyor.

EBRD tarafından da ilgilenilen hattın yaklaşık maliyeti, 636 milyon Euro olarak belirlendi. Şu alıntı önemli: “Halkalı-Kapıkule demiryolu hattı 1. etap (Çerkezköy-Kapıkule) ve 2. etap olmak üzere 2 bölümden (Halkalı-Ispartakule ve Ispartakule-Çerkezköy) oluşmaktadır.

Faz 1 (inşaat aşamasında olan) ve Faz 2'nin Halkalı-Ispartakule kesimi, banka tarafından finanse edilen projenin bir parçası olmayacaktır.”

★★★

Yani Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası, Halkalı-Ispartakule kesiminin finansmanına katılmadığını belirtiyor.

Acaba neden?

EBRD'nin finansman aunmayacağı bölüm, Ulaştırma Bakanlığı'nın 3.5 milyar Türk Lirası tutarındaki yaklaşık maliyetle, 28 Haziran tarihinde çıktığı “davetli” ihalede, Gülermak+Yapı ve Yapı+Taşyapı ortaklığınca verilen 3.1 milyar Türk Lirası tutarındaki teklif, şimdilik en uygun teklif gibi görülüyor. 

★★★

EBRD'nin kamuya açık raporunda ihalesi gerçekleştirilen hatta ilişkin şu bilgiler bulunuyor:

Halkalı İstasyonu ile Ispartakule İstasyonu arasında yeni bir 9 km'lik çift hat (yani iki yeni hat). Projenin, önerilen Kanal İstanbul projesinin altından geçmesi için bu kısımda 6 km'lik ikiz bir tünel inşa edilecektir.

Proje, önerilen Kanal İstanbul güzergahından geçmekte ve bir köprü ile kanal üzerinden ya da batırma veya delme tünel ile kanalın altından geçmesi gerekecektir. 

Seçilen geçiş yöntemi olarak delme tünel seçilmiştir. Bu yöntem Kanal İstanbul projesinin altından geçecek ve batırma tünelden farklı olarak, derinliğini veya büyük gemileri barındırma kapasitesini etkilemeyecektir. Gelelim kritik soruya: Ispartakule-Çerkezköy demiryoluna finansman sağlayacak olan EBRD, aynı hattın daha kısa bir kesimine neden mesafeli duruyor?

Müfit Aydın: Kanal İstanbul Türkiye'nin prestij projelerinden!

Kanal İstanbul projesi neden önemli?