Kanal İstanbul'un 9 yıllık serüveni!
2011'den bu yana dönem dönem gündeme gelen ve kamuoyunda Çılgın Proje adıyla bilinen Kanal İstanbul'da ihale sürecine geçiliyor. Peki Kanal İstanbul'da bu noktaya nasıl gelindi? Projenin mega kent İstanbul'a ne gibi etkileri olacak? İşte çılgın proje Kanal İstanbul'un 9 yıllık serüveni...
O dönem Başbakan olan, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın 2011'de “çılgın proje” olarak açıkladığı Kanal İstanbul projesi son dönemde yine gündeme geldi.
Sözcü'de yer alan habere göre, çılgın proje Kanal İstanbul'un, Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED) sürecinin tamamlanması için Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile ilgili kurumların yetkililerinin katılımıyla toplantı gerçekleştirildi.
Ulaştırma Bakanı Mehmet Cahit Turhan bu toplantıda Kanal İstanbul projesiyle ilgili açıklamalar yaptı. Bakan Turhan, “Teknik çalışmaları tamamladık. Çed çalışmalarında son aşamaya geldik. 1/100.000 ölçekli çevre düzenleme planının kesinleşmesini müteakip ihalesine çıkacağız.” dedi.
Peki geçen 9 senede Kanal İstanbul projesinde ne gibi gelişmeler yaşandı? Aşağıda yer alan görselde ‘Çılgın Proje’nin 9 yıllık yolculuğunu okuyabilirsiniz.
İMAMOĞLU: İSTANBUL’A İHANETTİR
Kanal İstanbul'a karşı çıkanların sayısı da azımsanamayacak kadar fazla. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu da Kanal İstanbul karşı çıkanlardan. Kanal İstanbul Projesi ile ilgili katıldığı bir televizyon programında açıklamalar yapan İmamoğlu, “Kanal İstanbul konusu İstanbul’un gündemi değil. İstanbul’un böyle bir önceliği olmadığı gibi bir trajik durum yaratacağı net. Kanal İstanbul demek 1,5 milyar metreküp toprak hareketi demek. Burası İstanbul. Dünyanın en güzel şehri. Bu şehirle oynamayın. Bu yanlış bir iştir. Heyelan riskinden mi, fay hattından mı, güvensiz ada oluşumundan mı bahsetsem.” dedi.
“‘İstanbul’a ihanet ettik’ diyorlar ya. Tüm ihanetleri bir kenara koy, üçle çap. İşte Kanal İstanbul. Yapmayın.” diye konuşan Ekrem İmamoğlu, “İstanbulluyla bunu konuşmaya hazırız. Masaya yatıralım, bütün uzmanları, dünyayı çağıralım. Tarım alanlarının yüzde 13,5’u yok olacak. Sazlıdere Barajı, Küçükçekmece Gölü yok oluyor. Biz yok etmek istemiyoruz biz İstanbul’un geleceğini korumak istiyoruz.” açıklamasını yapmıştı.
TMMOB’DEN SAZLIDERE VURGUSU
Türkiye Mühendis ve Mimarlar Odası Birliği (TMMOB) İstanbul İl Koordinasyon Kurulu (İKK), Kanal İstanbul Projesini ve projenin ÇED raporuyla ilgili görüşlerini açıkladı. Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şube ÇED Danışma Kurulu Sekreteri Mücella Yapıcı konuyla ilgili olarak “İstanbul'un en önemi su kaynaklarından biri olan Sazlıdere yok edilecek.” şeklinde konuştu. Kurul adına açıklama yapan TMMOB İKK sekreteri Cevahir Efe Akçelik ise projenin, “Anayasa'nın 56. maddesine aykırı olduğunu bir kez daha vurguluyoruz.” diye konuştu.
PROJE BAKANLIK TARAFINDAN YÜRÜTÜLÜYOR
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından projelendirilen Kanal İstanbul'un ÇED süreci Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından yürütülüyor. Çılgın proje Kanal İstanbul’un etrafında kurulacak yeni kenti planlamak için de 2018'de İBB, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı arasında protokol imzalandı.
Protokole göre İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve İSKİ’nin kanal güzergahındaki arazileri TOKİ’ye devredilecek ve TOKİ’ye devredilen tüm alanlardan elde edilen gelirler de kanalın finansmanında kullanılacak.
NEREDEN GEÇECEK?
İstanbul'un Avrupa Yakası'nda, Küçükçekmece Gölü'nden başlayıp, Şahintepe Mahallesi'nden geçerek Sazlıdere Baraj Havzası boyunca sürecek proje, Terkos Gölü'nün doğusundan Karadeniz'e ulaşmış olacak.
PROJE 45 KİLOMETRE UZUNLUĞUNDA
Uzunluğu 45 kilometre olacak Kanal İstanbul güzergahındaki diğer kurum ve kuruluşlara ait mevcut altyapı kavramsal deplase çalışmaları, ilgili kurumlarla mutabık kalınarak hazırlandı. Proje bedeli 75 milyar TL olan Kanal İstanbul projesinin kamu özel iş birliği modeliyle hayata geçirilmesi planlanıyor.
Kanal İstanbul için 6 üniversiteden teknik destek alındı!
Kanal İstanbul ÇED planı kesinleştikten sonra ihaleye çıkacak!