Kazlıçeşme Göztepe arası 15 dakikaya iniyor!
Kazlıçeşme ile Göztepe arasında halen 100 dakikaya varan seyahat süresini 15 dakikaya kadar indirecek olan Avrupa-Asya bağlantısı İş Başlatma Töreni, Haydarpaşa Limanı 'nda Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla yapıldı
Türkiye 'den proje lideri olarak Yapı Merkezi ve Kore 'den SK E&C, Kukdong, Samwhan Corp. ve Hanshin şirketlerince kurulan ATAş- Avrasya Tüneli İnşaat İşletme ve Yatırım A.ş., Avrasya Tüneli 'nin inşaatını yüklenecek; sonra da 25 yıl, 11 ay ve 9 gün süreyle işletimi ve bakımından sorumlu olacak ve bu sürenin sonunda tesisi kamuya devredecek.
Kazlıçeşme ile Göztepe arasında halen 100 dakikaya varan seyahat süresini 15 dakikaya kadar indirecek olan Avrupa-Asya bağlantısı İş Başlatma Töreni, Haydarpaşa Limanı 'nda Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Kore Başkonsolosu Jong Kyoung Hong ve Avrasya Tüneli İşletme ve inşaat Yatırım Aş Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu 'nun katılımıyla yapıldı.
İstanbul Boğazı 'nda alternatif ve hızlı bir karayolu geçişi sağlamak amacıyla, halen yapım aşamasında bulunan Marmaray projesinin 1,8 kilometre kadar güneyinde inşa edilecek proje mevcut iki köprünün trafik yüklerini paylaşarak İstanbul 'a daha dengeli ve hızlı bir şehir içi ulaşımı kazandıracak.
Yap İşlet Devret modeli: rekabete dayalı uluslararası ihale
Proje yaklaşık 1,1 milyar dolarlık bir yatırımla 55 ayda tamamlanacak. T.C. Ulaştırma Bakanlığı Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü (DLH) 'nün bu proje için Yap İşlet Devret modeliyle açtığı uluslararası ihaleyi Türk-Kore Ortak Girişimi 30 Haziran 2008 tarihinde kazanmış ve daha sonra Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.ş. ismini almıştı.
İstanbul güvenli, hızlı ve çevreye saygılı bir ulaşım altyapısı kazanacak
Proje, Asya ile Avrupa arasında doğrudan ulaşım kolaylığı ve hızlı bir geçiş güzergahı yaratacak. Azalan seyahat süresi ve artan güvenilirlik gibi önemli ekonomik ve fiziki faydalar sağlayacak olan proje, yakıt tüketimi, sera gazı ve diğer emisyonlarda ve gürültü kirliliğinde azalmalara katkıda bulunacak. İstanbul, doğal güzelliğini ve siluetini hiç etkilemeyen, ekolojik dengeleri gözeten, deniz yaşamına zarar vermeyen, çevre dostu bir ulaşım altyapısına kavuşacak.
Proje Avrupa yakasında Atatürk Havalimanı ile Anadolu yakasında Sabiha Gökçen Havalimanı arasındaki en pratik güzergah olacak. Tünelin iki havalimanı arasında sağlayacağı entegrasyonun İstanbul'un uluslararası hava ulaşımındaki konumuna önemli katkıda bulunması bekleniyor.
Deniz tabanının altındaki bölüm 3,4 kilometre
Proje İstanbul Boğazı 'nı deniz tabanının altından geçecek 5,4 kilometrelik iki katlı bir tünelin inşaatıyla birlikte, Avrupa yakasında Kennedy Caddesi ve Asya yakasında D100 İstanbul-Ankara Devlet Karayolu 'nun genişletilmesi ve bağlantı yollarının iyileştirilmesinden oluşuyor.
Toplam uzunluğu 14,6 kilometre olan güzergahta tünel, deniz tabanının en derin olduğu noktada eksi 61 metreden ve 25 metre örtü kalınlığının altından geçecek. Deniz tabanının altındaki bölüm 3,3 kilometre uzunluğunda olacak. İki katlı olarak inşa edilen tünelin Boğaz geçişi bölümünde, deniz tabanının altındaki kaya katmanları TBM (Tünel Açma Makinesi) teknolojisiyle aşılacak. Proje 13,7 metre TBM kazı çapı ile dünyada 6. sırada yer alıyor.
İki yıldır süren kapsamlı çalışmalarla çevreye ve topluma etkisi değerlendirilen projenin tasarımında, tüm güvenlik önlemleriyle birlikte deprem güvenliği de ön planda tutuldu. Richter ölçeğine göre 7,5 şiddetindeki sarsıntılara dayanıklı olarak tasarlanan tüneli, olası tsunami dalgaları da etkilemeyecek.
Yaklaşım yolları tamamlandığında İBB 'ye teslim edilecek
Asya-Avrupa yaklaşım yolları ve yol genişletme çalışmaları tamamlandığında, bağlantı yollarıyla birlikte İstanbul Büyükşehir Belediyesi 'ne teslim edilecek. Genişletme ve iyileştirme çalışmaları, Florya-Sirkeci Sahil Yolu 'nda Kazlıçeşme 'den başlayacak ve Kennedy Caddesi 'ndeki çalışmalarla mevcut yol 6 şeritten 8 şeride çıkarılacak. Asya yakasında ise D100 Karayolu, Göztepe Kavşağı 'na kadar olan bölümde 8 şeride çıkarılacak. Mevcut kavşak ve kesişmelerin yerini alt geçitler alacak ve yayalar için yeni üst geçitler yapılacak.
Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.ş. Ortakları Hakkında
Projede benimsenen Yap İşlet Devret modeli, özel sektörün yatırım dinamizmi ve proje tecrübesi ile uluslararası finans kuruluşlarının desteğini ve kamu hizmeti güvencesini bir araya getirdi. Projenin yüklenicisi ATAş, her biri büyük ölçekli altyapı ve ulaşım projeleriyle tanınan yerli ve yabancı firmaların ortaklığında kuruldu. Türkiye ve dünyada başarılı projelere imza atan Yapı Merkezi A.ş. liderliğinde gerçekleştirilen kuruluşun ortakları Yapı Merkezi, SK-E&C, Kukdong, Samwhan Corp. ve Hanshin 'den oluşuyor.
Yapı Merkezi - www.ym.com.tr
1965 yılında kurulan Yapı Merkezi, bugün Türkiye ve dünyanın önde gelen inşaat firmalarından biridir. Grubun odağında genel inşaat işleri yükleniciliği ile birlikte özellikle şehir içi metro ve hafif raylı sistemler, hızlı demiryolları gibi şehir-içi ve şehirler-arası toplu ulaşım sistem projeleri yer almaktadır. Tünel, köprü ve demiryolu inşaatlarında geniş tecrübeye sahip olan şirket, günde 1 milyon kişiye güvenli ulaşım sağlayan toplam 33 sistemde 1410 kilometre demiryolu tamamlamıştır. Yapı Merkezi projelerinden yararlanan yolcu sayısı, 2012 yılında günde 3 milyona ulaşacaktır. Bu alandaki projelere Dubai Metrosu, İzmir Metrosu, Antalya ve İstanbul tramvay hatları, İstanbul, Eskişehir ve Kayseri hafif raylı sistemleri ve Taksim-Kabataş füniküler sistemi dahildir. Yapı Merkezi, ENR (Engineering News Record) tarafından her yıl yayınlanan dünyanın en büyük 225 müteahhidi listesinde 2005 yılında 135., 2007 yılında 124., 2009 yılında 127., 2010 yılında ise 155. sırada yer almaktadır.
Yapı Merkezi'nin mühendisleştirdiği 39 milyon m2 yapı arasında öne çıkan diğer projeleri ise İstanbul'da Boğaziçi Four Seasons Oteli, Galata Kulesi'nin restorasyonu ve şişli Plaza gökdelen kompleksi sayılabilir. Grubun 2008 yılı itibarıyla geliri 300 milyon Amerikan Doları ihracat olmak üzere 600 milyon Amerikan Doları düzeyinde gerçekleşmiştir. Halen yaklaşık 5 bin kişinin istihdam edildiği Yapı Merkezi'nin genel merkezi İstanbul'dadır. 1980 yılından bu yana, özellikle Cezayir, Dubai, Fas, Kuveyt, Rusya, Suudi Arabistan ve Sudan olmak üzere yurt dışında da tasarım ve inşaat işleri yüklenmektedir.
SK-E&C - www.skec.com
SK E&C, Kore'nin üçüncü büyük iş grubu olan ve dünyanın en büyük şirketlerini belirleyen Fortune Global 500 listesinde 72 'nci sırada yer alan SK Group'un inşaat ve mühendislik koludur. Bünyesinde yer alan 77 firmada toplam 24 bin 400 kişinin çalıştığı SK Group'un dünyanın dört bir yanında 90 ofisi bulunmaktadır. 2008 itibarıyla, SK Group'un varlıkları 87 milyar USD ve satış gelirleri 83 milyar USD olarak açıklanmıştır. SK E&C inşaat alanında geniş bir faaliyet yelpazesiyle varlık göstermektedir. Tünel, demiryolu, hızlı ray sistemleri ve otoyol inşaatları, konut ve ofis, eğlence ve alışveriş merkezleri, havaalanı inşaatları gibi mimari tasarım ve bina inşaatı işleri ve rafineri, petrol, petrokimya ve enerji alanlarında sınai tesisler SK E&C'nin pek çok projeye imza attığı alanlar arasındadır.
SK E&C, 20. yüzyılda kapsamlı tünel işlerini de içeren kilit demiryolu ağlarını kurarak Kore 'nin ulusal önemli katkıda bulunmştur. SK E&C'nin küresel ölçekte inşaat işleri üstlendiği ve imtiyazlı enerji projelere katıldığı ülkeler arasında Brezilya, çin, Filipinler, Gana, Kuveyt, Laos, Meksika, Romanya, Tayland, BAE ve ABD yer almaktadır. SK E&C, Kore 'de aşağıdaki Kamu Özel Ortaklığı projelerine katılmış ve katılmaktadır: Suya daldırılmış tünel bölümü de bulunan 1.5 milyar USD 'lik Busan Geoje otoyolu, 110 milyon USD 'lik Yong ma tüneli, 1.9 milyar USD 'lik Daegu Busan otobanı, 810 milyon USD 'lik Yongin Seul otobanı ve 68 milyon USD 'lik Kimhae su ve arıtma tesisi. SK E&C ana stratejik önceliğini Kamu Özel Sektör Ortaklığı projelerinin geliştirilmesi ve bu projelere yatırım yapılması olarak görmektedir.
Kukdong - www.kukdong.co.kr
Merkezi Kore'de bulunan Kukdong Engineering & Construction Co. Ltd. inşaat işleri (altyapı, tünel, metro, liman, baraj) alanında faaliyet göstermektedir. Kukdong'un başlıca (% 63,51) ortağı, Koreli Woongling Holdings firmasıdır. Kukdong tarafından tamamlanan çok geniş yelpazedeki projelerden Boğaz Karayolu Geçiş Projesi'ne katkısına ışık tutacak nitelikteki örnekler arasında şu projeler öne çıkmaktadır: Kore'de Yosu ile Sunchon bölgeleri arasındaki yol inşaatı, Seul metrosunun havalandırma sistemleri, Daegu metrosunun 2 'nci hattının inşaatı ile ABD'nin Los Angeles kentinde birçok köprü rehabilitasyon ve bina inşaatı projesi. 2008 yılı itibarıyla Kukdong'un gelirleri 456 milyon USD ve vergi öncesi karı 42 milyon USD düzeyinde olmuştur. Kukdong, bu projeye yol kaplama yüzeyleri ve tünel inşaatı alanlarındaki ileri teknoloji ve know-how birikimleriyle katılmaktadır.
Samwhan Corp. - www.samwhan.co.kr
Merkezi Kore'de bulunan Samwhan Corp. inşaat işleri (tünel, metro ve yer altı projeleri, demiryolu, yol ve köprü, liman ve deniz dolguları), mimari tasarım (ofis, konut ve eğlence tesisleri) ve sinai tesis işleri (enerji, atıksu arıtma, petrol ve kimya) alanında faaliyet göstermektedir. Samwhan'ın ana ortakları Yong-Kwon Choi (% 6,28) ve Jae-Wook Choi'dir (% 1,72). Samwhan'ın Boğaz Karayolu Geçiş Projesi'yle yakından ilgili değerlendirilebilecek projeleri şunlardır: Seul Büyükşehir Metrosu'nun Lot 7-23 bölümü, Gwangan Grand Köprüsü, Seul çevreyolu inşaatı projesinin Lot 6 bölümü, Haksan ve Youngdong arasındaki Kore Ulusal Otoyol Genişletme ve Yol Döşemesi Projesi ile birlikte diğer birçok otoyol ve demiryolu projesi. 2008 yılında Samwhan 635 milyon USD gelir ve 8.3 milyon USD net kar açıklamıştır. Bünyesinde bin 635 kişi çalışan Samwhan, Kore Menkul Kıymetler Borsası'nda yer almaktadır. Samwhan'ın projede üstlendiği rol, inşaat ve yatırımdır.
Hanshin - www.hanshin.co.kr
Hanshin Engineering&Construction Co. Ltd. inşaat, mekanik ve elektrik işleri ve inşaat yönetimi hizmetleri alanlarında faaliyet gösteren Kore merkezli bir firmadır. çalışan sayısı 900 olan ve hisselerinin % 40 kadarı borsada muhtelif yatırımcılarca işlem gören Hanshin'in ana ortağı Koam C&C Development adlı kuruluştur. Hanshin tarafından tamamlanmış bulunan ve Boğaz Karayolu Geçiş Projesi'yle ilişkili görülebilecek projeler arasında Kore Batı Kıyısı Otoyolu'nun Dangjin-Seocheon sektörünün inşaatı, Jungkok Tüneli inşaatı, Sannam-Seonghwa Tüneli bulunmaktadır. Kore Menkul Kıymetler Borsası'nda temsil edilen Hanshin'in hisseleri aynı zamanda Kore Birleşik Hisse Endeksi'ni oluşturan unsurlardan biridir. Hanshin'in projede üstlendiği rol, inşaat ve yatırımdır.