Kilis Yolu 'nda imar planı değişikliği mi yapılacak?
Mimarlar Odası Gaziantep Şubesi “Gaziantep –Kilis Yolu Ekolojik Tabanlı İmar Planında Büyükşehir Belediye Meclisi’nin 15 Kasım ve 575 Sayılı kararı ile yapılan plan değişikliğine itiraz etti.
Mimarlar Odası Gaziantep Şubesi “Gaziantep –Kilis Yolu Ekolojik Tabanlı İmar Planında Büyükşehir Belediye Meclisi’nin 15 Kasım ve 575 Sayılı kararı ile yapılan plan değişikliğine itiraz etti. Bölgedeki Turizm Ticaret Tesis alanlarının yasalara aykırı olarak sosyal donatı alanlarına yer ayrılmadan konut alanına çevrilmek istendiği vurgulandı
Mimarlar Odası Başkanı B.Sıtkı Severoğlu imzası ile yapılan itirazda, “15.11.2013 tarihinde askıya çıkarılan Gaziantep-Kilis Yolu Ekolojik Tabanlı İmar Planı’nda 18j-IIIa, IIIb, IIIc, IIId ve 17j-IIa imar paftalarında Merkezi İş Alanı Kentsel Tasarım projesi uygulama imar plan değişikliği belediyeniz tarafından hazırlanmıştır. Askıda bulunan 1/1000 ölçekli imar planı; üst ölçek plana, İmar Kanunu, Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliğine ve Plan Yapımına Dair esasları Belirleyen Yönetmeliklere aykırı olup, askıda bulunan evraklar arasında jeolojik ve jeoteknik etüt raporları bulunmadığından Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın 2006/13 sayılı genelgesine aykırıdır” denildi.
Revizyon Nazım İmar
Plan notlarına da aykırı
Basına ve tüm belediye meclis üyelerine de gönderilen itirazda, şu görüşlere yer verildi: “Yapılan planda, üst ölçek planda MİA ( Bölgesel İdari Ticari Merkez ) alanında önerilen ve planın bütününde sürekliliği olan 22 metrelik yollardan üçünde 10 metreye, birinde 15 metreye düşürüldüğüne, bunun da üst ölçek plana aykırı olduğuna vurgu yapılarak, “Kilis Yolu’nun kuzeyinde yapılan planda yapı adaları Turizm Ticaret Tesis alanı iken E= 1.00 H= serbest nizamı ile konuta dönüştürülmesi de üst ölçek plana ve 1/5000 ölçekli Kilis yolu ve çevresi ilave ve Revizyon Nazım İmar Plan notlarına aykırıdır. Yapılan plan tadili ile ortaya çıkan yeni ilave konut kullanımları için; İmar Kanunu, Planlı Alanlar Tip İmar yönetmeliği ve Plan Yapımına Dair Esasları Belirleyen Yönetmelik gereği ayrılması gereken sosyal donatı alanları bırakılmadığı için yönetmeliğe aykırıdır. Plan Notları’nın askıda bulunmaması bir başka aykırılık oluşturmaktadır. “
Tanımlar plan ile değiştirilemez
MİA ( Bölgesel İdari Ticari Merkez ) alanında KT, E=1.20, H=18.50 ve E=1.20, H=21.50 Konut alanları, her ne kadar 1/5000 ölçekli Kilis yolu ve çevresi ilave ve Revizyon Nazım İmar Plan notlarına göre konut kullanımına çevrilebilirse de 01.06.2013 Tarihinde yayınlanan Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliğinin 2. maddesinde şöyle denilmektedir;“Proje hazırlanması, yapı ruhsatı ve arazi düzenlemesine ilişkin uygulamalar bu Yönetmelik ile Bakanlıkça çıkarılan diğer imara ilişkin yönetmeliklerde yer alan tanımlara göre gerçekleştirilir. Bu Yönetmeliklerde yer alan genel hükümler, tanımlar ve ruhsata ilişkin hükümler, planlarla ve ilgili idarelerce çıkarılacak yönetmeliklerle değiştirilemez. Bu Yönetmeliğin ve ilgili idarelerin Kanuna ve diğer mevzuata göre çıkaracakları imar yönetmeliklerinin diğer hükümleri ise uygulama imar planında aksine bir açıklama bulunmadığı takdirde uygulanır.” Buna göre Tanımlar Plan ile değiştirilemez.
Konut kullanımları, alandaki parsellerin
toplam emsalinin yüzde 20’sini aşamaz
“Bu durumda Yönetmeliğin tanımlar bölümünde 14. Maddede yer alan MİA tanımına bakmak gerekir” denilen itirazda şu açıklamara yer verildi: “Kent bölgeleri tanımları ve alan kullanış şartları:1. Çalışma Alanları:
a) Merkezi iş alanı: Nazım imar planlarında yönetim, turizm, sosyal kültürel ve ticari amaçlı yapılar için ayrılmış kentin merkezinde kalan bölgedir. Bu bölgede yönetimle ilgili idari tesis alanları, iş hanı, çarşı, çok katlı mağaza, banka gibi ticaret ve finans tesis alanları, turizm tesis alanları, sosyal kültürel tesis alanları, ibadet yerleri, park ve benzeri yeşil alanlar, spor alanları kamuya ve özel sektöre ait eğitim ve sağlık tesisleri alanları, kamuya ve özel sektöre ait teknik altyapı tesis alanları ile bu alanlara hizmet verecek benzeri alanlar ayrılır.” Denilmektedir. Bu nedenle MİA’ ya konut yapılamaz. 1 Haziran 2013 tarihinden sonra yapılan planları yönetmelik yapılan değişikliği bağlamaktadır.
- Aynı Maddenin 3. Bölümünde de Turizm + Ticaret alanları tanımlanmaktadır. Şöyle ki;
“c) Ticaret+Konut, Turizm+Ticaret, Turizm+Ticaret+Konut gibi karma kullanım alanları: Tek başına konut olarak kullanılmamak koşuluyla, ticaret, turizm+ticaret, ticaret+konut, turizm+ticaret+konut kullanımlarından sadece birinin veya ikisinin veyahutta tamamının birlikte yer aldığı alanlardır. Bu alanlarda plandaki kullanım kararına bağlı olarak konut veya turizm tesisi yapılması halinde yoldan cephe alan zemin veya bodrum katların ticaret veya hizmetler sektörünün kullanımında olması ve konut veya turizm tesisi için ayrı bina girişi ve merpeni bulunması şartı aranır. Bu alanlarda ayrıca plan kararı gerekmeden gerçek ve tüzel kişilere veya kamuya ait; yurt, kurs, dershane, ticari katlı otopark, sosyal ve kültürel tesisler yapılabilir. Ancak bu alanlarda katlı otopark, özel eğitim veya özel sağlık tesisi yapılabilmesi için uygulama imar planında bu amaçla değişiklik yapılması yapılarak karma kullanımdan çıkarılması gerekir. Ticaret+Konut, Turizm+Ticaret+Konut gibi konut da yapılabilen karma kullanım alanlarında konut veya yüksek nitelikli konut yapılabilmesi için konutun ihtiyacı olan sosyal ve teknik alt yapı ve donatı alanlarının konut kullanımının getireceği nüfus yoğunluğu üzerinden hesap edilerek bu alana hizmet verecek şekilde ayrılmış olması şarttır. Konutun da yapılabildiği karma kullanım alanlarında uygulama imar planında alanın veya alandaki yapılaşma hakkının ne kadarının konut kullanımına ayrılacağının belirlenmediği durumlarda konut kullanımları, alandaki parsellerin toplam emsalinin yüzde 20’sini aşamaz” denilmektedir. Dolayısıyla Turizm Ticaret Tesis alanına konut yapılabilmesinin şartları bulunmaktadır ve yukarıda bahsettiğimiz gibi yapılan değişikliklere yeterli ilave sosyal donatı alanlarının ayrılması gerekir.”
Sabah