Genel

Körfez'de Türkiye'nin en önemli geri dönüşüm projesi!

İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, körfezin üzerinde sürekli çalışılması gereken bir yer olduğunu belirterek, 'Büyük Körfez Projemiz Türkiye"nin en önemli geri dönüşüm projesidir' dedi

Aziz Kocaoğlu, gazetecilere yaptığı açıklamada, körfezin yüzülebilir hale gelmesi için büyük bir hamle başlattıklarını, uygulanacak projelerin belirlendiğini söyledi. İzmir"in çevre konusunda Avrupa"da önemli bir kent, dünya kenti olması için çalıştıklarını belirten Kocaoğlu, körfezde yapılacak çalışmaların çevre çalışmalarının odağında olduğunu ifade etti. Kuzeyde bir kanal açılacağını söyleyen Kocaoğlu, derelerin bu kanalla orta körfeze akmalarının sağlanacağını belirtti.

               
Mavişehir"de marina inşa edilebilmesi için kazı çalışmalarının yapılması gerektiğini, dere ağızlarında çalıştıklarını, Meles"deki alüvyonların da temizlenmeye başladığını kaydeden Kocaoğlu, şöyle konuştu:
               
'Körfezin derinlikleri, su akışı, sirkülasyon gibi konularda çalışmaları üniversitelerimizle, bilim insanlarıyla sürekli yapıyoruz. Bunun sonucunda kafamızda bir proje oluştu. şžimdi onu test ediyoruz. Bu çerçevede geçtiğimiz günlerde hem Finlandiya, hem Hollanda"yı ziyaret ederek, izleyeceğimiz yol konusunda çok verimli olduğuna inandığımız bir çalışma yaptık. Üniversitelerle, oda temsilcileriyle görüştük. Hollanda seyahatinde, iş yapacak makineleri gördük, arkadaşlarımız önümüzdeki günlerde yeniden gidip son değerlendirmeleri yapacaklar. Körfezin yüzülebilir hale gelmesi ana hedefimizdir, bu en önemli çevre konusudur. Yüzülebilir bir körfez için Büyük Körfez Projesi"ni başlatıyoruz. Ulaştırma Bakanlığının yürüteceği projeler vardır, bizim projelerimiz vardır. Bu çalışmalar kentimizi çevre konusunda da öne çıkaracak, dünya kenti olmasında önemli bir kriter, sıçrama noktası olacak, kentin çıtası yükselecektir.'
               
Dokuz Eylül Üniversitesinin yaptığı çalışmalarla körfezin bilinmezliğinin sona erdiğini, artık körfezin derinliğini, sirkülasyonunu bildiklerini anlatan Kocaoğlu, körfezde kanal açılması için çamur örnekleri alınmaya başladığını, sonuçlara göre çamurun döküleceği yerin, özelliklerinin ortaya çıkacağını ve ona göre kanal çalışması yapılacağını kaydetti. çıkacak çamurun bir kısmının tarım toprağı olarak da değerlendirilebileceğini belirten Kocaoğlu, bir kısım çamurun da kurutulduktan sonra taş ocaklarında dolgu malzemesi olarak kullanılacağını söyledi.
               
Ulaştırma Bakanlığı, TCDD ile körfezde çevresel Etki Değerlendirme (çED) sürecini başlattıklarını belirten Kocaoğlu, şöyle devam etti:
               
'Ne bizim, ne Ulaştırma Bakanlığının tek başına bu çalışmayı yapması mümkün değil. Projeyi birlikte götürmenin faydası olacağını düşünüyoruz. Bu süreçten sonra da hep birlikte çok yoğun bir çalışmayla makinelerle, ekipmanlarla körfezin içini TCDD bir taraftan, biz bir taraftan şantiyeye çevireceğiz. Mümkün olan en kısa zamanda çalışmaları tamamlayacağız. Sonuçta limanın, körfezin yaşaması için büyük müdahale yapılması gerektiği, bu mücadelenin hiçbir zaman
 bitmeyeceği, sürekli taramanın, temizliğin, derinleştirmenin devam edeceği bilinciyle büyük bir projeye kalkıyoruz. İzmirli hemşehrilerimizin de bu konuda desteklerinizi esirgememelerini bekliyoruz. Dere ağızlarında DLH gemisiyle çalışmalar yapıyoruz. Satın alacağımız dip temizleme gemisi için şartnameyi hazırlıyoruz, ihaleye çıkacağız. Bütün soruların cevapları kafamızda oluşmuş durumda, bu oluşanların çED kitabına yazılıp ilgili kurullardan geçmesi gerekir. Körfezde yaptığımız çalışmalar, Türkiye"nin en önemli geri dönüşüm projesidir. Gediz"in Kütahya"dan başlayıp asırlardır taşıdığı alüvyonların Menemen Ovası"na ya da herhangi bir yerde tarım toprağına dönüştürülmesi, tarım park bahçelerde kullanılması çok büyük bir geri kazanım projesidir. Körfez"in kendisi zaten bir geri kazanım projesidir.'
               
Kocaoğlu, Hollanda"dan satın alınacak geminin kapasitesinin belirlenmesinden sonra, körfezdeki çalışmaların ne zaman biteceğinin belli olacağını sözlerine ekledi.

A.A